restauratie BMW 51/3

Goede tip van @rieks inderdaad.

Zorg trouwens ook, als het even kan, dat je een correcte aderhulstang leent/huurt/koopt: niet alleen maakt dat het leven makkelijker bij het aankrijpen, je weet dan ook zeker dat de hulzen goed en volledig om de aders heenklemmen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tangen die “Klikken en doordrukken” (4- of 6-kantig), maar je hebt ook de bekende tangen die als een schaar 2-kantig aderhulzen kan aankrimpen.

Wanneer je deze laatste categorie kiest, neem er dan in ieder geval eentje van een gerenommeerd merk (Knipex, Wiha, …) en niet van die pisbakkenstaal tangen van de Action of de lokale bouwmarkt voor €5 (die gaan scheef, knijpen slecht aan en dan kom je er achter dat, nadat je alles dichtgeschroeft hebt, de verbdingen het toch niet doen, etc. etc.). :bulb:

Bedankt voor de tips mannen.
“Adereindhulzen” nog nooit van gehoord, maar ga zeker kijken .
Een goede tang heb ik overigens wel ooit aangeschaft.

Dit zijn adereindhulzen.

Mvg Rieks

En dit een voorbeeld van een goede tang (al zijn dergelijke merktangen erg prijzig voor eenmalig gebruik)
zelfinstellende-krimptang.jpg

Deze heb ik ooit aangeschaft :
B4F85B69-EC65-44F0-BE74-8862EDEDA90A.png

Vandaag de kickstart-as opgehaald bij de hardverchromer, en gelijk bij de man gebracht die mijn blok doet.
Direct nog wat spulletjes meegenomen die ik besteld had, en nu binnen waren.
Kan er nog even niks mee zolang het blok niet terug is, maar toch .
Mooi zo’n nieuw uitlaatsysteem, old style
FAEE8503-46E2-41C6-8190-12DA78917326.jpeg

Het blok is terug !
Nog een testrun gehad, en toen ingeladen.
Ik breng jullie snel op de hoogte van de vorderingen.

https://youtu.be/Lvheu45fPys

Zo !
Het blok zit er weer in.
7C341A4B-037D-4B44-8FDA-D57C7B50F80C.jpeg
Ook direct maar een jiffy gemonteerd.
Geen algemeen artikel destijds ( althans in deze uitvoering ), maar vind het makkelijker om hem eerst op de jiffy te zetten met afstappen.
C440D4EF-0AA8-46B0-AB3E-0F88B72D3999.jpeg
Daarna de electra in het blok aangesloten op de dynamo
25669192-1949-4D73-B7FE-AEB8CD244674.jpeg
Of alles goed is,en bij laad zien we later.
Er is makkelijk bij te komen op die plaats, voorop het blok.
Zoals in het filmpje van de testrun te zien is loopt het blok goed.
Klein probleempje is er nog in de carburateurs echter.
De randen van de benzinekamer zijn wat ingevreten waardoor hij soms wat benzine lekt.
Dit is wel normaal voor carburateurs van 66 jaar oud , en kan worden opgelost door de randen wat op te schuren maar dit heeft niet de voorkeur.
Een oplossing kan ook zijn om vloeibare pakking te gebruiken voor de deksels.
Tevens moet bij 1 van de carbs de ruimte van de gasschuif iets “geslepen” worden,
omdat de gasschuif soms iets blijft hangen.
Nu is slijpen een groot woord.
Dit kan opgelost worden met commandant groene versie omdat het minimaal is

Ik zou vandaag eigenlijk beginnen met de cardanas monteren, maar vond toch iets leukers te doen zo op mijn verjaardag .
Vandaag de nieuwe, en maagdelijke snelheidsmeter gemonteerd :
793D0284-78A9-4FEC-AC53-2DBED301829C.jpeg
En de tank.
Het betreft hier niet de normale standaard tank, maar de Schorsch Meier sporttank.
Deze was destijds verkrijgbaar als assessoire, en heeft 24 liter inhoud .
De standaard tank 17 liter.
43B1C6E5-FEDB-4485-9ED7-BF3700B19F3C.jpeg
Met als kers op de taart de nieuwe BMW emblemen.
Dit maakt het echt af vind ik, en ziet er zo uit :
439C63A8-D3DE-4042-A36D-08964E51A7B6.jpeg
Het geheel tot nu toe ziet er dan zo uit :
523D59B5-6949-4088-BD46-DE845A33A55A.jpeg
Uiteraard krijgen jullie ook de vorderingen wat betreft de cardanas nog te zien, maar voor nu even genoeg

Fantastisch om te volgen!

Weeral genieten van de plaatjes -kwijling- Prachtig! Kijk er altijd naar uit. En hopelijk genoten van je verjaardag en nog vele jaren gewenst _004

WOW stap voor stap naar een SCHITTEREND MOOIE BMW. Je eerste verrichtingen en resultaten waren al schitterend om te zien hoor maar alles wat daarna volgde blijft ADEMBENEMEND MOOI. _004

En idd nog gefeliciteerd met je verjaardag! _004

Het ziet er inderdaad fantastisch uit. Zo te lezen ben je goed op weg en is er al licht in de tunnel. Succes met de laatste stappen. _004

Even tussendoor wat kleine dingen gedaan.
Een benzinefilter gemonteerd.

611E397A-4364-44C9-BA5C-E8F286698F9D.jpeg
Lang getwijfeld of ik de originele plastic filters zou monteren, of deze mooie glazen modellen,
die trouwens herbruikbaar zijn.
Ik vond deze toch wel mooier.

Daarna nog wat bling toegevoegd, een uitlaat.
Ook dit heeft wel wat vind ik.
Deze worden door verschillende fabrikanten aangeboden, in verschillende kwaliteit.
Uiteraard voor de wat duurdere, en betere kwaliteit gekozen .
Je zou kunnen zeggen hoe vaak rij je nou, maar je wil wel de volle 22 pk ! benutten :smiley: :smiley:
49322035-F1AA-4347-85B0-8BEB894BF873.jpeg
8879DA19-9231-4F41-A725-2CB78B04C54C.jpeg
Beide ( filter, en uitlaat ) alleen even gedaan aan de “fotozijde “ van de motor :smiley: :smiley:

MOOI hoor . . . ! _005 -kwijling- _004

Ik had die benzine filters ook op mijn R65, ze gaan op een moment lekken.
Je kunt ze heel makkelijk open draaien en die rubbertjes zijn niet helemaal goed…
Hou het in de gaten…

Henk7777

Ik ga er op letten Henk , dank voor de tip

Geweldig mooi.

Laat je aan het eind ook het financiële plaatje zien, of willen we dat helemaal niet weten :cry:
Ik ben daar wel benieuwd naar, is iets om mee te nemen in de overweging of ik dat ook een keer ga doen.

Momenteel staat er een gedemonteerde K75RT in de garage, wordt omgebouwd naar caferacer, en dat kost al genoeg euris, dus ik ben wel beniieuwd.

Groet, Aad

Wat het financiële plaatje betreft, je kunt er ook een mooie nieuwe BMW voor aanschaffen, maar zeker in mijn geval
met de sentimentele waarde die dit project voor mij heeft is dit niet zo relevant.
Op een gegeven moment stap je er in en is er maar 1 weg en dat is vooruit.
Bovendien beslaat het al een tijdsruimte van 5 jaar.
De kosten zijn bovendien sterk afhankelijk van hoe compleet is de motor, hoe is de staat van de onderdelen, wat kan je zelf doen.
In mijn geval heb ik het blok compleet laten reviseren tot nieuw, en dat kostte alleen al. € 4000
Maar het heet niet voor niets een “motor”fiets , dus dat moest gewoon in orde zijn.
Ook het in orde brengen met de juiste modelspecifieke onderdelen kostte al aardig wat .
In de loop der tijd had de eigenaar creatief geknutseld .
Zo trof ik de motor aan :

10B3D064-3B35-4A91-BA5E-D6BDA16F91E9.jpeg
En kijk hoe die er nu bij staat :
67B3C12B-F81B-412D-94C8-0CD08EA20B5C.jpeg

Met recht een prestatie van topformaat. Goed gedaan! _004