restauratie BMW 51/3

In een woord: Fantastisch; Ook de manier waarop je ons mee laat genieten!
En wat een mooie motor is het geworden. volgens mij ga je er volgend jaar TROTS op rijden!. Veel succes met de afwerking en . . .
Ga zo door!.

Wat een mooi resultaat is het geworden. Ik wens je veel plezier en genot toe met deze motor _004

Dank voor jullie lovende woorden.
Al is hij nog niet klaar, ik ben er nu al trots op.
Ik vind het leuk ook om de vorderingen met jullie te delen, en op deze manier een inkijk te geven in de restauratie.
Ook voor mij was dit destijds een sprong in het diepe.
Totaal geen ervaring met zoiets maar gewoon begonnen .
Ik heb geen 2 linkerhanden, maar dit was wel een uitdaging, en totaal geen feedback of hulp van een ander.
En ja, natuurlijk onderweg met bouwen foutjes gemaakt, maar gelukkig geen grote, of dure.
Voor alles geldt : niet haasten om iets af te maken, en beter 3 x meten/bekijken dan in 1 x fout
Ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen

Vandaag ff gestoeid met het aanbrengen van de cardanas met huis.
Eerst maar het geheel een beetje in de richting “ gehangen “

71D6C410-4981-40FC-9B9A-DDD0E5744E3A.jpeg
9E4291C4-D5DD-4C5B-B249-FC9F965A5DC4.jpeg
Omdat de originele pakking voor het cardanhuis niet helemaal de goede passing had, en door proberen stuk ging, ( want dunner dan toiletpapier )
een vloeibare pakking aangebracht die hopelijk straks afdicht.
Ik zeg hopelijk, omdat ik normaal nooit vloeibare pakking toe pas, en daar dus niet zo ervaring mee heb.
Als ik echter zie hoe het werkt denk ik dat het wel goed zal zijn.
Helaas is daar geen beeld van omdat ik eigenlijk direct de delen wilde samenvoegen, ondanks dat de verpakking zegt : binnen 15 minuten samenvoegen.

Daarna de oliekeerring aangebracht.
Deze zit tussen het cardanhuis en de behuizing van de trommelremmen.
Dit met behulp van een “ special tool “
Dit is nodig om te voorkomen dat de keerkring beschadigd word door de tandwielkrans die het achterwiel aandrijft.

EBA1713D-1042-4403-8840-5AEFCB3F23AB.jpeg
AF30191F-B930-4A22-ABAD-33AABC77B162.jpeg
Het geheel ziet er dan zo uit :

C5733573-AF89-493F-B1FC-86ED87367B11.jpeg
De regelmatige lezers zullen zeggen : Hé , je achterspatbord zat er toch ook al op, met het zadel ?
Klopt, maar het eerdere type achterspatbord bevat een uitholling die demontabel was, waardoor de cardan as iets meer naar binnen kan draaien om in het cardanhuis te passen.
Mijn uitvoering van het achterspatbord mist de demontabele holling zodat ik om ruimte te creëren het gehele spatbord moest demonteren. ( zie foto hier onder )

A3F8B964-21EA-41CC-B208-CFC2A5301261.jpeg

Bedankt voor de update. Mooi zo’n “special tool” in de vorm van een lege petfles . . . ! _004

Dat is het soort creatieve oplossingen waar ik van houdt, kost niks, je hebt het meestal wel in huis, je moet er alleen even op komen.
_004

Ik hoop dit pracht exemplaar toch echt een keer tegen te komen op een van onze forumbijeenkomsten of ritten.

Groet, Aad

Ik zit mijn ogen uit te kijken. Wat een prachtig project. Wat een schitterende motor is het geworden. Ik hoop op snel meer nieuwe aanvoer…want dit is echt heel leuk om te volgen _004

Wat een mooie,grote restauratie, boeiend om te volgen en respect voor je aanpak

Echt hele grote werkzaamheden zijn er niet meer.
De complete achterrem moet nog wel er op, enige electra aansluiten, de voorrem afstellen.
Ook alle kabels fatsoeneren, accu er in.
1 ding moet dan nog aangepakt,dat hou ik ff als sluitstuk.
Op de plek waar de contactplaat zit in de koplamp daar zit een bevestigingspunt met 4 “lippen “ om de contactplaat aan te bevestigen.
Een van de lipjes is afgebroken waardoor de contactplaat niet meer goed vast gaat.
Een nieuw bevestigingspunt is wel te koop maar word normaal gesproken gepuntlast in de koplamp.
Dit zou betekenen dat de gehele koplamp opnieuw bewerkt en gespoten moet.
Eigenlijk wil ik dit voorkomen, maar zoek nog een oplossing.
Uiteindelijk komt ook dit wel weer goed , maar of ik zoals gehoopt in het voorjaar kan rijden is ff de vraag.
Anders komen jullie gezellig bij mij thuis naar de motor kijken :joy:
Eens komt hij buiten, en tussen jullie fietsen pronken .

Ongetwijfeld kennen jullie nog het verhaal over de restauratie van mijn R51/3
Hij rijdt !
De laatste beelden :

https://youtu.be/smvOaeA-sH8

https://youtu.be/bLRxT55vMcs

https://youtu.be/njv_lw1PW-Y

SUPER man . . . wat is het een prachtig mooie restauratie geworden! Wat een pareltje en wat een geluid! Big RT Smile _004

Ik heb je laatste update even samengevoegd met het in december 2017 gestarte topic. Inmiddels is je topic 31515 keer bekeken en heb je 150 postings. :wink:

Dank voor het samenvoegen, Eilert
Eindelijk voor het eerst de weg op.
Er moet nog wel wat fine-tuning plaatsvinden heb ik gemerkt.
De carburateurs synchroniseren, waarschijnlijk de ontsteking bijstellen getuige de klap uit de uitlaat die je in het 1e filmpje kan horen bij het gasgeven.
Ik moet even zien wanneer dit gaat gebeuren.
Ik wil dit laten doen omdat ik de benodigde apparatuur daarvoor ( nog ) niet heb, en dit gebeurd waarschijnlijk bij Beck in
Wijhe.
De motor moet daarvoor worden opgehaald, en teruggebracht dus moet ik nog inplannen.
Tenzij er hier op het forum iemand opstaat en roept : ik heb daarvoor het materiaal en tijd, ik kom dat bij je doen :wink:
Voorlopig ben ik al content met de eerste start , en ritje gisteren.
De indruk die dat bij je achterlaat is onbetaalbaar.
De motor leeft onder je en toont je het motorrijden zoals dat ooit bedoeld was.
Word vervolgd, en op een keer komt hij op een meeting hoop ik

Heel mooi hoor!

Wat een plaatje!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat een prachtig resultaat!

Nu nog zo’n ouwe leren jas aan en daarna lekker toeren. _004

En een pothelm met BMW embleem !