Voor mij is het schakelen van de RT nooit een issue geweest. Het gaat met de befaamde klak gepaard in de 1e 3 versnellingen, maar wat ik veel belangrijker vind is dat beide RT’s die ik heb gereden nooit mis schakelden. De klak leer je mee leven.
30.000 km gelopen? Nou Eilert, je mag verwachten dat je daar inderdaad nog lang plezier van gaat hebben.
Luc
Na lange tijd maar weer eens op het forum. Ik ben nog altijd in het bezit van een rt 1150, alhoewel de behoefte om hem ergens een greppel in te rijden en nooit meer om te kijken menig keer de kop opgestoken heeft.
Mijn rt heeft inmiddels 130.000 km op de teller staan en ik kocht hem met 123.000. Inderdaad, dat zijn er maar 7 meer dan bij aanschaf. En wat er allemaal al niet kapot is gegaan !
Kruiskoppeling cardan, koppelingplaten, lager en drukgroep, versnellingsbaklagers. En onlangs, natuurlijk de ABS pomp.
Naast mijn BMW, rijd ik ook een Honda VFR750 en ondanks dat deze ook veel kilometres heeft gemaakt, geen centje pijn en zeker geen dure reparaties,( geen enkele zelfs) naast het gebruikelijke onderhoud.
Jullie zullen begrijpen dat ik ernstige twijfels heb bij de kwaliteit van de RT zeker t.o.v de Honda.
Maar toch… dit jaar ga ik een reis maken naar de Noord-kaap, via Noorwegen. gezien de afstand twijfel ik toch ernstig of ik de RT wil overwegen, voor het comfort. Maar ik vertrouw hem niet meer eerlijk gezegd.
Wat is wijsheid, wat kan ik nog meer verwachten aan ellende met deze kilometerstand? Inruilen en een betrouwbare Jap aanschaffen? toch maar op mijn VFR gaan, of investeren in deze RT. twijfels, twijfels. Wie heeft er suggesties en advies?
Volgens mij heb je alle grote dingen al bijna gehad. Hooguit het normale onderhoud als remschijven/remblokken/banden en normale beurtjes zou je nog kunnen verwachten.
Ben je destijds nog voor een algemene check bij MSA geweest? Je was dat na aanschaf in 2013 van plan, omdat de RT duidelijk wat liefde en aandacht tekort gekomen was. Ik zou, voorafgaande aan welke keuze dan ook, toch die controlebeurt laten doen. Dan weet je wat!
Bedankt voor het antwoord beide! Ik ben voor de aankoop idd bij Kenny langsgeweest en dat leverde destijds het advies van nieuwe remschijven en de kruiskoppeling op. Dit is destijds naar behoren gefixt, dus leek het voor elkaar zo. Het uitvallen van de ABS pomp is m.i gewoon een BMW kwaal, de remolie was netjes ververst, daar heb ik letterlijk bijgestaan. de koppeling en alles daar omheen is natuurlijk niet vreemd met deze kilometerstand. Ik denk dat ik de domme pech heb dat al het grotere onderhoud bij mij terecht is gekomen.
Maar ik lees hier ( veel) meer dingen die kapot kunnen gaan, waarvan ik denk; nooit van gehoord bij Honda of Yamaha zeg maar.
De tip om nog eens langs Kenny te gaan, overweeg ik zeker!
Ik kan hier kort en duidelijk in zijn: mijn R1200rt lc is de allerleukste moto die ik ooit gehad heb, nooit nog iets anders voor mij. Dat zijn sterke woorden voor iemand van amper 32jaar (een jonge snotneus in vergelijking met de meer ervaren mensen hier op het forum) maar toch is dat een zekerheid. Eerst en vooral omdat ik zodanig in de wolken ben, vervolgens gebruik ik hem uitsluitend voor plezierritten waardoor ik op jaarbasis slechts een zeer bescheiden kilometeraantal bij elkaar rij. En ik kan zowiezo niet meer veranderen van merk want met al mijn bmw kledij zou ik maar een gek figuur slaan op een Honda :mrgreen:
Ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een 1100 RT, daarvoor altijd Honda gereden en dat ook met veel plezier.
Deze bRommeRT bevalt echter uitstekend en diep van in mijn hart heb ik er spijt van dat ik er niet eerder aan begonnen ben.
Alleen al het feit dat mijn vrouw 25 jaar met een grote boog om die "rotdingen " heen is gelopen en nu met veel plezier achterop zit.
Ik wil echter wel eens een proefrit maken op een 1200 RT, alleen is de aanschaf financieel niet door de raad van toezicht te krijgen
Ik vind de RT een klasse op zich, die je niet moet gaan vergelijken met de 1200 Multi, of andere kanonnen.
heb zelf een hand vol Italiaanse “primadonna’s” gereden maar dat is echt heel anders rijden.
BMW is wat looïger maar wel net zo stabiel.
als je dan toch een vergelijk wil maken, zet er dan de diavel naast, is ook een pk beul, maar stuurt wat minder flitsend.
Lees ook veel over onderhoud en km standen, ook een duc is heel goed te reviseren, en de materiaalkeuze is prima, maar een italiaan
moet meer vertroeteld worden in vergelijking met een boxer. zeker de koppen, kleppenstellen. de tolerantie’s zijn een stuk krapper dan bij een boxer, zeker de “sluiters” de gevorkte slepers die de klep sluiten, daar is de tolerantie dacht ik max 0,05.
Biggelaar zei vroeger al: een duc wordt veel vaker kapotgesleuteld dan kapot gereden. heb na 5 4-kleppers slechts 1x een kapotte spanningsregelaar gehad, achteraf kon deze bij de eerste serie 916 zijn massa niet kwijt (naderhand is deze op een alu plaat gemonteerd ipv in de rubber)
als een desmo goed is afgesteld gaat hij als de brandweer natuurlijk.
de reden waarom ik mn 1200 Multi heb ingeruild op een boxer was omdat ik het karakter te agressief vond voor een allroad, ze lepelen daar een teruggetuned superbike blok in…
ik werd kennelijk te oud voor dat snelle spul haha.
na al die jaren kan een boxer ( gs of rt) me best bekoren, stuurt lekker vlot, accelereert vlot, regulier onderhoud is tegenover de exotische Italianen goedkoop, en hij is nog waardevast ook wat wil je nog meer!
Blijf bij de boxers, en als ik een jaar of 80 ben ga aan Harley denken, makkelijker opstappen hahaha.
Ik rijd nu ruim 2 jaar op mijn 1150 RT. Dat doe ik 12 maanden per jaar, niet dagelijks maar wel heel regelmatig. Behalve wat banden heb ik nog nooit problemen gehad met deze machine behalve dat ik op een of andere manier steeds ruzie heb met het alarm. Toch betrap ik mij op sommige momenten dat ik de handling, en dan niet tijdens het rijden, steeds zwaarder ga vinden. Dat zal dan mogelijk de reden zijn om naar iets hanteerbaarders uit te gaan kijken. Ik verzeker je dat als ik dat doe dat met pijn in het hart is.
Ja hoor, ik wel. Maandag mijn tweede RT gekocht . De vorige was uit 2007 en de financien stonden toe om een opvolger aan te schaffen. Het is een 2010 exemplaar geworden met heeel weinig km’s van de dealer in Heerenveen (niet om de hoek, maar ach, met een RT is ons landje klein immers…). Voor de vorige RT een K1100RS gehaden een Honda CBF1000A. En in een motorleven van vele jaren terug diverse Honda en Suzuki viercylinders. Het is erg wennen, een boxer, maar nu dat is gebeurd voel ik me er helemaal op thuis. Een rustgevend geluid, maar het komt best van z’n plek. En de ontspannen houding maakt toeren tot een feest, terwijl bochten bepaald niet hoeven te worden gemeden - integendeel. Het zal zeker niet ieders ideaal zijn, maar ik voel me er prima op thuis!
O ja, ik zal mijn profielfoto vernieuwen…
Ik heb een maand geleden voor het eerst in mijn leven een BMW gekocht weliswaar een R1100R, maar toch. Ik rij elke dag van Landgraaf naar Maastricht en terug, weer of geen weer.
In het begin had ik spijt van daar ik m niet echt lekker vond rijden en dacht dat dit typisch bmw gedrag was. Nu heb ik in de afgelopen maand alle vloeistoffen verwisseld. Carburateurs gesynchroniseerd, kleppen gesteld en de keerring van het cardan vernieuw, deze lekte namelijk. Nu rijdt ie als een tierelier maar nog steeds spijt. Namelijk dat ik niet meteen een RT heb gekocht . Wie weet. Ik ben op dat gebied nogal impulsief. Het zou zo maar kunnen gebeuren.
Het enige nadeel van de R vind ik de turbulentie boven het scherm. Daar hadden onze oosterburen iets beter hun best op mogen doen
Daar ik niet vaak meer motor reed heb ik me ingeschreven voor een antislip, bochten cursus. Deze vindt plaats op 21 mei. Een week later ga ik een weekendje weg met een vijftal vrienden. Misschien nog op een RT. Afhankelijk van de pecunia
RT bevalt nog steeds maar wil volgend jaar wel een LC hebben.
Eigenlijk wacht ik nog op een facelift van het huidige model.
Daarnaast voor erbij een F700 GS
Aangezien de facelift er dit jaar al gekomen is ben ik nu al een week of 4 een zeer tevreden RT/LC 2017 rijder.
Inmiddels al 4356 km onder de wielen door laten gaan…
Ik rij nu al bijna vijf jaren een van het bouwjaar 2000. Deze is en wordt zeer goed onderhouden door MSA en loopt als het spreekwoordelijke klokje. De RT is nu dus inmiddels 16 jaren oud en heeft met de kilometerstand van ongeveer 35k hopelijk nog een leven met mij voor de boeg. Ik pieker er niet over om over te stappen op een andere motor. Ook niet in een vernieuwde of laatste RT uitvoering. De laatste RT LC uitvoering rijdt ongetwijfeld anders of (wellicht) beter dan de mijne, maar ik ben een tevreden en blij mensch.
Blijft een prachtige machine, maar als het even kan ga ik toch voor de nieuwe K1600GT… even afwachten of het financieel haalbaar is, zal voor groot deel afhankelijk zijn van de inruil
Ben nog zeer te spreken over mijn R1200RT van 2009. Net 55K op de teller gezet. Sinds Rutte cs de mening is toegedaan dat ondergetekende 2,5 jaar langer moet werken - en deze dat niet van plan is - ligt de financiële prioriteit bij pre pensioen op 65 en niet bij een nieuwe motor. 5 Years to go and counting.