POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Nou ja, je hebt het in elk geval geprobeerd… Veel plezier met jouw R1100R. Als ik een aantal van jouw posts van de afgelopen tijd terug lees, is dat een verstandig besluit denk ik. Niet getreurd, ook met een R1100R ben en blijf je natuurlijk van harte welkom op ons mooie RT-forum _004

[groet]

Bert M

Misschien dat het tegenwoordig anders is, maar op mijn R1200RT (LC) is dit prima te doen hoor.

Dit is alleen het geval met bij de -1150- met het deel-integraal remsysteem. Met mijn -1100- kan ik ook met een slepende achterrem korte bochtjes draaien. Dat zal bij de -1200- en de laatste LC uitvoering niet anders zijn.

Overigens sluit ik mij aan bij de opmerking van Bert M over het inruilen van een RT voor een R door forumlid Willempie1. Ook ik wens hem veel plezier op zijn nieuwe motor! _004

[groet] Eilert

Uit ervaring weet ik dat keren (RT/LC) met gas én achterrem geen enkel probleem is.
Zelfs niet in een (“oefen-”)garage met een breedte van ongeveer 4,5 meter mits goed onder je vandaan weggedrukt…

Ik stop met de 1200rt. Ik heb hem ingeruild voor een Triumph Trophy SE. Kreeg steeds vaker kleine pechgevalletjes met de rt. Heeft er ook al 140.000 km opzitten. De Triumph was een tref. De motor is verkocht en onderhouden door Bruurs motoren in Langedijk, waar ik de RT in onderhoud heb. Bij toeval bespraken we deze motor, die te koop stond bij Motoport Wormerveer en kreeg zo een mooi aankoopadvies. De motor is van 2013 en heeft alle opties. Het zal wel tegen het zere been zijn, maar toen ik van de zomer proefreed op de Trophy was ik eigenlijk al meteen verkocht. Rijdt heerlijk. Weinig kilometers en vergeleken met een evenjonge RT voor mij zeer aantrekkelijk geprijsd. 15 december mag ik hem ophalen. Wel hoop ik nog mee te mogen doen aan het volgende RT-treffen. Of wordt ik dan weggekeken? Ik blijf dit forum volgen natuurlijk.

Peter


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Beste Peter, ik neem bij deze maar even de vrijheid om op je bericht te reageren . . .

Van harte gefeliciteerd met de aankoop van een Triumph Trophy SE en nee het is niet tegen het zere been! Sterker nog, ik hoop deze schitterende motor samen met jou en vele andere forumvrienden te zien op een volgend treffen en blijf vooral actief lid van ons mooie en unieke forum! _004

[groet] Eilert

Beste Peter,

Ook van mij uit van harte gefeliciteerd met de aankoop van jouw Triumph. Een mooie motor met een fantastisch flexibel motorblok: ‘sophisticated’ is een mooi Engels woord wat op het draaikarakter zonder meer van toepassing is. Het RT-forum staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in de RT. Dat kunnen eigenaren zijn, mensen die ooit eigenaar willen worden en (zoals al een paar jaar mijn eigen situatie) mensen die eigenaar geweest zijn… Dus wat ons betreft blijf je van harte welkom op het forum en eventuele forum-gerelateerde bijeenkomsten _004

[groet]

Bert M

Dat doet me deugd. Want het RT-treffen heb ik al die jaren als zeer prettig ervaren. Ik zou daar graag weer aan meedoen.

Peter


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik wil over een paar jaar toch een K1600 hebben. Door mijn hobby rijden we een aantal keren met de LE en die rijden K1600, die fluiten als ze weg rijden. Geweldig wat een bakbeest.
-1200- Jan

Ik ben overgestapt naar een Yamaha FJR1300AE. Helaas heb ik het met 3 BMWs niet getroffen en begonnen de voortdurende kwaliteits problemen mijn motorvreugde te verpesten. Ik keer het merk de rug toe. Helaas.

Daar houden we het bij want ik wens all RT rijders hier vele veilige en plezierige kilometers! Een ieder nog bedankt voor hun bijdrage aan dit forum.

Beste Albert,

Jammer dat het niet boterde tussen jou en BMW. Ik wens ook jou vele veilige en plezierige kilometers toe op de Yamaha.

[groet] Eilert

Ik had deze…

Maar heb nu deze…

Elspeet


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik ben wel benieuwd hoe dat rijdt zo’n Triumph Copy?

Ja, lijkt wel in de verte op BMW. Triumph heeft wel heel goed naar de 1200 RT en K 1600 gekeken.
Rijdt erg soepel moet ik zeggen. Je kunt heerlijk schakellui rijden. Heeft een geweldig koppel. Als ik rij voel ik weinig verschil. Heel stabiel. Alleen geen boxer. Ben zeer tevreden.

Peter

In de verte? :$
Ik moest een 2e keer kijken bijna, het is gewoon vrijwel een kopie. :$
Maar verder niet belangrijk, als het jou maar gaat bevallen, dat telt.

Bestaat er niet een gezegde “beter een goede kopie, dan een slecht origineel” :wink:

Goed om te horen. Ik vond het in het begin nogal schaamteloos van Triumph maar hoorde daarna wel goede berichten over de rij-eigenschappen en de motor. Op een of andere manier is het bij mij nooit tot een proefrit gekomen.

Ik dacht in eerste instantie dat het alleen een andere kleur was.
Maar inderdaad, het is toch ook een ander merk.

Zeker wil ik dat wel ja! _004

Hallo RT-rijders,

sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een R1100RT uit 1997 nadat ik 4 jaar geleden gestopt ben met motorrijden en dat was toen op een R1100GS. Dat was mijn eerste BMW motor überhaupt, nadat ik daarvoor alle Goldwingmodellen t/m de GL1500 gereden had. Ik rij al vanaf mijn 19e motor en altijd met de motor op vakantie geweest. Vooral het rijden in de bergen van Zwitserland en Oostenrijk, Dolomieten, Alpen en Z-Frankrijk waren mijn favoriete vakanties en ook de weekendritten hier in de buurt door de bochtige Eifel en Ardennen. Ik wist daardoor van mezelf dat ik, zelfs met de toch wel logge zware Goldwings, na al die jaren ervaring, aardig snel en gecontroleerd door de bochten kon sturen.

Bij de overstap daarna naar de GS merkte ik dat ik niet alleen qua uiterlijk van de motorfiets, maar zeker ook met een heel ander rijgedrag te maken had. De zitpositie was een stuk hoger en het was heel ‘leeg’ om me heen: geen kuip niets meer, alleen een klein windscherm en een ,naar mijn gevoel, enorm grote benzinetank tussen mijn benen. Ook de onbalans van de motor bij het gasgeven, het was allemaal erg wennen, evenals het ‘omstandige’ richting aangeven op een BMW. Maar, meteen had ik in de gaten dat de GS een veel betere motor was om door de bochten te gaan, al was het alleen al door zijn grondspeling.

Daarom ben ik bij de ADAC in Grevenbroich (D) de ‘Motorrad-Kurventraining’ 1 en 2 en de ‘Motorrad-Intensivtraining’ gaan volgen (een échte aanrader overigens!!!) om zo nóg meer het gevoel van het rijden op een totaal andere motor onder de knie te krijgen. Zoals gezegd vond ik van mezelf dat ik een aardig stukje kon sturen door de bochten op een motor, maar door deze training in combinatie met de GS ging, na dik 20 jaar, een andere wereld van motorrijden voor me open. Tevens was voor mij ook duidelijk; ik blijf BMW rijden! Helaas, door onvoorziene omstandigheden, moest ik een aantal jaren later afscheid nemen van mijn GS en was het motorrijden na bijna 25 jaar even op een andere plaats op de ranglijst gekomen.

Nu staat er gelukkig weer een R-BMW motorfiets in de schuur en ondanks dat hij 20 jaar oud is en al 97.000 km op de teller heeft ben ik super blij met hem. Ik heb er pas 500km mee gereden en het was weer behoorlijk wennen na zoveel jaren; het bekende ‘her-opstapper’ gevoel dus. De motor is de zelfde als de GS, maar de RT geeft naar mijn gevoel toch meer rijplezier door de windbescherming van de kuip, maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen inmiddels…… :frowning:

Ik ben wel een behoorlijk geschrokken van de opmerkingen hier op het forum van de toch veelal technische problemen van de RT en dat deze dan ook nog vaak heel kostbaar zijn!!! Ik hoop dat dit niet op mijn RT van toepassing is gezien zijn toch hoge leeftijd en km-stand. Ik heb de complete bekleding er af gehad Incl. de koplampkuip en ontdekte dat behoorlijk veel rubberen slangen en beschermende omhulsels geheel uitgedroogd en zelfs gescheurd waren. Ook veel inbusschroeven waren ‘dol gedraaid’ en moeilijk eruit te krijgen. Het zwarte plastic gedeelte van het ‘dashboard’ is ook erg fragile geworden door de jaren en gevoelig voor breken. Ik heb zo veel als mogelijk rubberen slangen vervangen en gescheurde hulzen opnieuw in krimpkous ingepakt en hoop dat dit afdoende is. Alle inbusschroeven door nieuwe vervangen en ook meteen een grote beurt gegeven.

En nu wachten op mooi motor weer, ik zie er echt al naar uit om met de RT langer op pad te gaan. Dus conclusie na 500 km: JA, ik blijf voorlopig zeker RT rijden!!!