Onderhoudskosten

Volledig mee eens, het was voor mij allang einde oefening geweest als ik het niet zelf kon doen. Ik ben hier de enige die het leuk vind om motor te rijden, dan zou het wel een dure hobby zijn als de dealeRT moet mee eten uit mijn portemonnee.

Daar ligt een uitdaging, heb wel ooit de startmotor vervangen, maar daar is het dan ook wel bij gebleven. Ik voel me er goed bij dat ik blijkbaar wat tegen de stroom in de plaatselijke dealers nog steun door al mijn rijdend materiaal aldaar te laten onderhouden. Enz enz.
Wanneer de kennis ontbreekt ben je toch afhankelijk van een monteur, dealer of niet en dat kost geld.

Daarom alles wat ik niet zelf kan laat ik door Kenny doen.
Vriendelijk persoon en vriendelijke prijzen.
En je leert er ook nog van.

Tja Kenny is de man die het kan en er ook het gereedschap voor heeft. En bovendien een goede bak koffie zet.

Ton _004

Op de nota (van de dealer zie ik aantallen PE’s staan ? waar zijn de vertrouwde uren gebleven ? :confused:: :O
iemand een idee hoeveel een pe in minuten is ?
alvast dank

Misschien betekend pe per eenheid maar ik kan me vergissen.
Ik zou zeggen vraag het de dealer even.

Ton

Bij mij stonden er 96 eenheden (dus geen PE’s, maar vermoedelijk wel hetzelfde) op de rekening voor een klus van 8 uur :frowning: . Wordt dus 5 minuten per eenheid.

Dat rekeningen van de dealer vaak aan de hoge kant zijn is ook mij bekend.
Bijna altijd vraag ik vooraf wat het gaat kosten en bijna net zo vaak komt het bedrag hoger uit.

Aan de andere kant is het ook logisch dat dealers (vaak door de fabrikant gedicteerde) hogere prijzen berekenen.
De verplichtingen bij een dealerschap zijn ook niet te onderschatten. Verplichte minimum voorraad aanhouden, verplichte aantallen motoren afnemen, verplichting cursussen, trainingen en opleidingen, contributie BOVAG etc. etc. en vaak natuurlijk het naleven van een CAO met alle (on)gemakken vandien.

Om die reden accepteer ik dan die hogere rekening maar verwacht dan ook een perfecte prestatie en juist daar gaat het vaak mis. Achteraf worden de klachten wel weer opgelost, maar dat ik altijd op m’n qui vive moet zijn vind ik nog vervelender dan de hoogte van de rekening.

Ronald

Prijs servicebeurt is vastgesteld door BMW. Maar omdat het voorspoedig verliep werd er bij mij 60 euro van het arbeidsloon afgehaald. Zo is mijn BMW dealer dan toch ook weer. _004
Maar als er langer wordt gewerkt dan gepland komt er geen bedrag bij werd er lachend bij verteld. Dat is dan probleem van de dealer.

Als je dealer dan iets van de prijs afhaalt dan is dat netjes. Hij hoeft het in feite niet omdat ze ook vaak iets niet binnen de fabriekstijd kunnen herstellen. En in feite geven ze dan ook toe omdat ze niet meer mogen berekenen.

Zakelijk gezien is het slimmer om die 60 euro er niet af te halen om die te compenseren met een klus die langer duurt dan gepland. Maar op deze manier houden ze wel een goede binding met hun klanten. Ik kan niet controleren hoe lang ze bezig zijn geweest. Dus als men verteld dat het bedrag minder is dan gepland geeft dat wel een goed gevoel. Maar de door hun geconstateerde versleten remschijf laat ik weer ergens anders vervangen. Dat was misschien niet hun bedoeling. Maar hun prijs was echt te hoog. :wink:

Niet alle dealers tellen in eenheden, op mijn rekening staan het aantal arbeidsuren vermeld. Heb toch het idee dat veel mensen vooringenomen zijn over eventueel hoge of hogere prijzen van dealers. Mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt, de apk voor de auto bij de bmw dealer is net zo duur als bij kwik fit. Men geeft altijd van te voren aan wat er moet gebeuren volgens voorschrift, maar laat mij de ruimte om daar keuzes in te maken.

Best wel een leerzame discussie hierboven. (in ieder geval -1100- voor mij)

Gisteren onder genot van koffie en maar 20 minuten wachten, zijn de achter remschijf en blokken vervangen. 180 euro totaal i.p.v. 350 euro bij de dealer.
Sinds Jos Smit in Haarlem geen nieuwe motoren meer verkoopt en alleen maar banden, remschijven, blokken en kleding, etc. verkoopt draaien ze meer omzet dan vroeger.
Als ze nieuwe motoren wilde blijven verkopen moesten ze naar ander pand van de importeur. En dat wilde ze niet. Ze zitten al meer dan 40 jaar op dezelfde plek.
En er zat maar 15% winst op een motor voor hun. Dus hun keus was snel gemaakt vertelde ze.

Zo…net van werk naar huis nog even langs mijn dealert geweest om 'm te vertellen dat ik mijn -1150- aanstaande dinsdag (eindelijk) weer kom ophalen… :smiley: :smiley:. Uiteraard eerst mijn trots bewonderd…en tjee…wat issie toch mooi…zéker nu met mijn nieuwe led rwa’s en achterlicht-unit! _005

Meteen maar even gevraagd wat ik aanstaande dinsdag mag komen pinnen… _001 . Goed, komt ie:

  • kleine (20.000 km) beurt + 5 maanden winterstalling + MPRIII voor & achter + montage led rwa’s-verlichting + btw & milieuheffing + arb.loon = €820,60
  • montage led verlichting op valbeugels + hitte bestendige lijm + klein materiaal = €236,70 (weet je nog…“heul veul werruk”)

Da’s totaaal…uh…slik…€1057,30… :blush: . Maar goed, eerlijk is eerlijk, dat wist ik eigenlijk al toen ik mijn brommert vorig jaar oktober wegbracht en daarom had ik ook meteen mijn eindejaarsuitkering 2011 er voor gereserveerd. (want anders had ik dat nooit kunnen betalen…)

Kan dat allemaal niet goedkoper dan :confused::. Vast wel, maar voorop gesteld dat ik zelf niet zo’n monteur (meer) ben, ben ik gewoon zeer gehecht aan mijn goedlachse en gastvrije dealert en vooral aan zijn vakmanschap… _004. Laten we eerlijk zijn; vakmanschap & kwaliteit kosten nu eenmaal geld.

En last but nu least; waar zouden onze kleine maar o zo enthousiaste zzp’ers zoals mijn dealert en bijvoorbeeld Kenny en Peter (Vioma) blijven, als elke motorrijder altijd en ten koste van alles voor een dubbeltje op de eerste rang zouden willen zitten… :$

Ik verdeel de kosten altijd liever een beetje. En vernieuw bijna nooit twee banden tegelijk. En combineer de beurt ook niet met de banden meestal. Maar ja is het hoe het uitkomt misschien. Uiteindelijk moet je toch geld besteden en dan heb je wel in een keer een heel fijn rijdende motor als alles goed gedaan is. Maar wel even pijnlijk als je af mag rekenen denk ik zo.

Ton _004

Ik snap je gedachtegang helemaal Ton _004. Maar voor mij is mijn brommert niet zomaar aan hobby…

Nou voor mij is de motor ook niet zomaar een hobby hoor. Ik probeer de waarde van de motor te verhogen terwijl hij toch ouder word. En dan is de waarde nog niet de reden maar meer omdat ik mijn motor graag z.ga.n houd.
En aangezien ik dat niet allemaal in een keer kan betalen gaat dat geleidelijk. Ik zie de motor dan ook niet zozeer als een hobby maar meer als een deel van mijn leven. De motor hoort er gewoon bij.

Ton _004

Inderdaad, motorrijden is geen hobby.
Motorrijden zit in je bloed. Het is een soort prettig virus.
Mijn motor behandel ik ook met liefde.
Mijn motor is een soort lichaamsdeel geworden. Als ie weg MOET dan is het net of ze iets amputeren.

Ik kom net uit Zandvoort op de motor en geniet van elke km.

Ton, mijn idee. Ik vind het leuk om de motor in nieuwstaat te houden ondanks intensief gebruik (17000km/j, ook in de winter), en stap voor stap verbetering door te voeren. Omdat de kinderen steeds meer gaan kosten zal deze RT nog lang mee moeten (+200k), en dat vind ik eigelijk heel leuk.

Groet,
Kees Jan