Wil, volgens mij is het gewoon achterwiel eruit en de remschijf losmaken en remklauw en dan blokken vervangen en schijf vervangen en de boel weer vastmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd hebben?
Ik wil graag veilig thuiskomen. Aan zulke onderdelen mag alleen een deskundige aan mijn motor komen. De BMW monteur was al niet blij dat ik zonder te vervangen motor meenam. 3 x verteld dat schijf echt op was en ook op werkplaats bon werd het vermeld. Dikte is 3.2 mm.
Vraagje. De achterrem gebruik je minder. Hoe kan het dat de achterschijf zo ver versleten is en voorschijven nog goed zijn? Of slijt het door gekoppelde remsysteem harder dan ik gewend was op de vorige motor K75RT. Ik gebruik nu de voetrem bijna nooit op de RT. Of de vorige eigenaar heeft achterschijf nooit willen vervangen.
Geloof me, je zal echt de eerst en ook de laatste niet zijn die op deze manier zijn remblokken op stookt. Maar ik geloof je op je woord en zal het een andere oorzaak hebben.
Bij een remsysteem waarbij de voorrrem en achterrem gekoppelt zijn zullen de remblokken achter meestal sneller slijten. En bij mij slijten de achterste remblokken en de remschijf heel weinig omdat ik de achterrem weinig gebruik.
Maar al gebruik je de remmen weinig achter dan nog heb je kans dat de remblokken en/of de zuigers van de remklauw gaan vastzitten zeker als de remvloeistof niet op tijd ververst word. En als ze vast zitten heb je slijtage zonder dat je remt.
Zo dat scheelt even. Totaal 190 euro inclusief het monteren voor exact hetzelfde merk wat er nu opzit. En de schijf is wel dun maar ziet er nog goed uit. Kan er nog rustig mee rijden als ik maar oplet of er geen scheurtjes ontstaan. Topzaak die Jos Smit. De oude eigenaar kan wat narrig overkomen maar de zoon is erg vriendelijk.Ik heb trouwens mij eerste motor bij hem gekocht. Een Yamaha Fazer. Gelukkig is het later toch nog goed gekomen met me. Maar voor banden blijf ik bij hem komen en nu ook de remschijf. Even maandje sparen nog.
Heb je nu blokken en schijf laten vernieuwenvoor dit bedrag omdat je tevens zegt dat de schijf wel dun is maar er nog goed uit ziet? Als je niet meer geld kwijt was voor beide laten vernieuwen is het inderdaad een koopje.
Prijs is voor remblokken en schijf en arbeidsloon. Dat de schijf er nog goed uit ziet is alleen dat ik er nog een maandje zonder zorgen mee kan rijden omdat het financieel niet uitkomt het meteen te laten vervangen. Volgende maand wordt alles vervangen.
Wij hadden bij ons in een Mercedes garage ook altijd de gewoonte om de micrometer al snel op de schijven te zetten en gauw al af te keuren op de dikte. Maar het gaat inderdaad niet alleen om de dikte. Sommige schijven worden zo hol als een bordje en nieuwe blokken moeten op die holle schijf ingeremt worden. En soms inderdaad scheurtjes in schijven.
Maar dat kwam niet alleen doordat ze te dun waren maar ook ahankelijk van de rijstijl van mensen.
Dan ook nog het soort mensen dat het leuk vind om met lekkere hete remschijven even door een diepe plas water te rijden. Ook dat is er dus niet goed voor.
Maar ja je kan straks weer veilig in de remmen gaan.
30000 km beurt, nieuwe voorband, nieuwe accu en uitgebreide inspectie in verband met recente aankoop, 680 bij de dealer, schatting normale beurt was 400-450. Ook bij de dealer zijn onderdeelprijzen onderhandelbaar zowel bij de motor als autodealer. Je hoeft dus niet perse het halve land af te rijden voor betaalbaar onderhoud.
Wat ben ik blij dat ik niet hoef de onderhandelen. En over onderdelenprijzen is er weinig te onderhandelen lijkt mij. Ik denk als je veel moet onderhandelen dat de motorhandelaar ook iets anders met je motor omgaat. Dan gaan de klepdeksels er bij de beurt misschien een keer minder af en worden je kleppen dus niet of wat sneller gecontroleerd.
Misschien heeft hij voor klanten die goedkoper willen nog wel een olie van de Hema op de plank .
Ik heb wel geleerd hoe mooier het gebouw is en hoe groter de balie en de showroom des te hoger is de rekening. en als er dan ook nog een hoop personeel loopt die schijnbaar weinig te doen hebben dan word de beurt ook al gauw prijzig.
Juist over onderdelenprijzen is wel te onderhandelen, en ik heb nog nooit het idee gehad dat bij mijn motor het kleppendeksel niet afdoende is vastgedraaid. Hoewel bij mijn kawasaki, nieuw, liep de olie er onderuit toen ik hem ging halen voor de eerste keer, als ik terugdenk aan die tijd waren het scherpe onderhandelingen, zou het dan toch…
Als ik een nieuwe accu moet hebben dan informeer ik mij daar van te voren over en als ik bij de dealer ruim meer moet betalen dan zeg ik daar wat van. De gedachte dat mijn motor dan minder goed wordt onderhouden dan die van de volbetalende is nog nooit in mij opgenomen, en zou ik zelfs als verwerpelijk willen beschouwen.
Mijn bmw autodealer zit in zo een prachtig pand, maar ook daar leg ik gewoon de prijs van autobandenmarkt op de balie.
De wielen van mijn auto zitten er nog aan…
Wat mag ik me gelukkig prijzen dat ik al het onderhoud aan mijn motoren zelf kan doen, want als ik zo de prijzen voor het onderhoud bij de dealers zie denk ik dat ik het motorrijden alleen daarom al had moeten opgeven.
Als er soms nog collega motorrijders zijn die ik kan helpen met het onderhoud van hun motor mogen die me hiervoor gerust benaderen. Peter
Ik ben ook blij dat ik de dealer niet nodig heb. En als ik een nieuwe accu nodig heb klop ik al zeker niet bij de dealer aan. Volgens mij kan je over arbeidsuren onderhandelen maar de onderdelen van BMW zelf hebben een vaste prijs waar een dealer geen korting op gaat geven lijkt mij. Wel op een band of een accu maar niet op jou luchtfilter olie of bougies. Ik druk de kosten door bijna alles zelf te doen maar ik gebruik wel het liefst de beste onderdelen.