Nog een RT-P naar RT ombouw

Hallo beste RT’ers,
vorige week vrijdag mijn eerste RT(-P) opgehaald.
Hij is geweldig zeg, heerlijk rijd dat over de nederlandse wegen!


Ben van plan om door te rijden in de winter, indien het weer het toelaat.

Mijn RT is van 10-2013 en heeft 109K km er op zitten. Viel niet mee om te achterhalen wat zijn geschiedenis was maar heeft bij politie Haaglanden rond gereden op de lange baan (escorte etc…)
De keuze voor een dohc RT was:
a> relatief jong, vanaf 2010
b> staat van de fiets tov andere RTP’s, weinig aanslag steenslag etc
c> ASC
d> prijs tov niet dohc was/is ca. 2k euro en 2-4 jaar jonger

In het oosten gevonden, zonder garantie, wel eerst naar dealeRT gereden voor snelle check, voordat de deal door ging.

Onderhoud heeft hij de eerste 3k nog niet nodig.

Op mijn lijst van veranderingen staat:
Kabelboom - accu er uit halen,
Duo zit
Baggage dragger vinden - installeren
Duo steps monteren

Remschijven en blokken vervangen, zijn ca 4mm, brembo set? Dealer was erg duur (>1000 euro…)
Nieuwe banden voor - achter, weet nog niet merk, nog paar weekjes.

In bestelling staan witte spiegel afdek klepjes, spiegel afstel-mechanisme (nieuw)…
Voorts heb ik een heated achter - voor zadel gerbuikt gevonden. (Weet niet ofdat ik hem ook ergens kan aansluiten - schakelaar zit er niet op)

Ik hou de smalle koffers er op, zijn prima voor woon - werk verkeer! Iemand nog een topkoffer in de aanbieding?
En heb kans dat ik de juiste baggage drager al gevonden heb in Duitsland -top-

Als er iemand in de buurt woont met een RT waar ik een keertje mag spieken (Utrecht - Houten) Graag!

Ben helemaal RT ready, lees veel hier op het forum, super!


Dank Kees

De overheidskoffers kan je helaas niet blijven gebruiken als je ook nog een topkoffer wilt gebruiken.
Zo ook als je de bagage-drager gaat monteren, de overheidsspullen moeten er dan aan de achterkant af, helaas. Inclusief de overheidskoffers. Inclusief de valbeugels.
Het is een of-of situatie.

Maar er is natuurlijk niets op tegen de radio-koffer als jou (vaste) topkoffer te blijven gebruiken, die is tenslotte ook afsluitbaar.
Alleen ietwat klein.

PS: Ik weet dat de overheidskoffers zelf ook afsluitbaar zijn maar of de koffers zelf vergrendelt zijn aan de beugels weet ik niet.
Vraag ik mij nog altijd af. _001

De spullen om de achterkant weer een burger-versie van te maken zijn vrij duur, ook 2eKans.
Komt ook omdat, naast de vele RT-P’s die omgebouwd worden naar de burger-versie, de betreffende bagage-drager van slechts plastic is, en vrij gemakkelijk scheurt over de jaren.

Als je toch naar de burger-versie over gaat en dus ook de burger-versie koffers moet gaan gebruiken, kan je eventueel de NedPlex kofferdeksels overwegen.
Telt allemaal wel flink bij elkaar op qua kosten. :cry:

Suc6 met de ombouw!

Altijd weer leuk zo’n RT-P ombouw project. Veel succes ermee.

De overheidskoffers zijn niet afneembaar, maar met bouten vast gemonteerd op de valbeugels.

Dank je wel, beste Nico4sen! _004
Weer wat geleerd, nooit geweten dat de RT-P koffers dus niet losneembaar zijn.
Aan de andere kant wel begrijpelijk, ze hebben ook geen draaghendels.
(silly me, ik had het kunnen weten!)

Als ik een RT-P zou hebben, zou ik het persoonlijk zo laten, als smalle koffers je handig(er) lijken.
Maar dat is natuurlijk mijn mening. :wink: :laughing:
Zeker gezien de kosten soms van de burger-delen, wow. :open_mouth:

Ik ben een blauwe zaterdag bezig geweest de radiokoffer op de burger-versie te monteren. :$

Veel succes en plezier toegewenst met de ombouw van jouw RT naar burger uitvoering en het is een mooie tijd van het jaar om daar nu mee bezig te zijn! _004

Kees,
De schakelaar voor de zadelverwarming van het achterzadel zit aan de rechteronderzijde van het zadel zelf.

[groet]

Helaas is het wel zo dat de BMW dealeRT vooralsnog die functie (software-matig) voor je dient in te schakelen.
Bij de RT-P zit die software-functie niet standaard “aan boord” om begrijpelijke reden.

Dank voor de informatie!

kan ik ze (verwarming) wel 12 volt aan schakelen met een relaisdraad van bv de handvatverwarming? of eventueel apart op stuur?


Dank Kees

Als het de OEM zadels zijn met verwarming, verwacht ik van niet, helaas.

Bij de OEM wordt de zadelverwarming vanuit de centrale elektronica aangestuurd, en zal het PWM (puls-breedte modulatie) zijn, nimmer de volledige 12 volt.
De schakelaar op het stuur zit ook niet aangesloten op het zadel zelf, maar wederom (ook) op de centrale elektronica.
Idem voor het achterzadel, ook al zit daar wel een schakelaar op, wederom naar de centrale elektronica, niet naar de verwarmingselementen zelf.

Bij niet-OEM zadels is het vaak wel dat die verwarmingselementen (ook) beschikbaar zijn in een versie die zelfstandig op 12 volt boordnet-voeding aangesloten kunnen worden.

Gefeliciteerd,
Ik ben ook erg blij met mijn RT-P.
Zelf heb ik er voor gekozen om hem niet om te bouwen. Ik ben erg blij met de antenne topkoffer met rugsteun die erop geleverd is.
Het zit geweldig en geeft extra steun in de rug. Voor het mooie heb ik deze laten lassen en spuiten, kosten 140 euro.
Ik heb de antenneplaat erop laten zitten maar verder leeg gehaald. Mijn bedoeling is om daarop een buddy (op maat) te laten maken die wegvalt als je de koffer weer gebruikt.
Als je de beugels en koffers wilt behouden in combinatie met een nieuwe buddyseat wordt dat inderdaad wel een gedoe en duur geintje.
Zelf heb ik bedacht om voor die ene keer dat mijn vrouw/kinderen mee willen de koffers eraf te draaien.
Dat is nog geen 5 minuten werk. Het frame is verder wel geschikt om als passergier je benen op te plaatsen. Wil dan aan beide zijde van leer beschermer laten maken voor vuil van het achterwiel en omdat het er beter uitziet. Ik moet nog uitzoeken of je als duo passagier gebruik mag maken van de valbeugel.
Voordelen, je houdt de motor met koffers in takt en de kosten zijn te overzien.
Succes met plannen en je motor leren kennen. Ik heb er erg van genoten. _004

Trouwens Fijne kerst allemaal :smiley:
[groet]

Dank Inspectie Gadget en Eraan,

Lekker aan de schoonmaak… aardig viespeuken die politie lui :cry:

Ik las op een Amerikaans forum dat dealeRTs de verwarming voor een bepaald bedrag kunnen aanzetten, heb in het stroomschema van de RT al wel de pinnen voor de schakelaar gevonden…

Kan dit bij Nederlandse dealeRTs ook?

De buddy word nog een puzzel, de steunen zitten inderdaad ‘goed’ in de weg… vind die rtp koffers top voor mn brood en laptop en kleding.

Morgen eens contact opnemen met de dealeRT omdat mijn knipper schakelaar het niet meer doet… garantie 26 maanden oud??

_oo_

Kees

De RT-P is een gebruiksvoorwerp wat dat betreft.
Wat ik zoal begrepen heb, rijden meerdere dienders op 1 motor.

Waarbij de eigen technische dienst enkele kleine reparaties doet maar het onderhoud e.d door de BMW dealeRT gedaan werd.

De Nederlandse BMW dealeRTs kunnen meer dan degene in de US, die zijn vaak gebonden aan (US)regelgeving, soms zelfs per staat verschillend.

De schakelaar- & zetelverwarming-aansluitingen zullen er qua bekabeling & stekkers vaak wel al aanwezig zijn.
Maar nog niet “geactiveerd” (anders krijg je ook een CAN-bus error in de diagnose).
Of jou BMW dealeRT dat ook voor je wilt (& kan) inschakelen zal je moeten navragen.

Wat betreft de knipperlicht-schakelaar is het hopelijk coulance voor je maar anders slik.
Of je moet die schakelaar proberen schoon te maken. _001

Zeker kan dit. Heb het ook laten doen door de dealeRT, zie hiervoor ook het volgende draadje https://bmwrt.nl/t/aansluiten-zadelverwarming/11191/1

Groet Johan

Tja het stroomschema,
Dat is alles behalve origineel bij de RT-P en afhankelijk voor welke eenheid hij heeft gereden. Ik kon mijn onderhoudsgeschiedenis tot in detail nagaan bij de BMW dealer. Voor wat betreft verlichting/stroomschema’s, waagde de dealer zich daar ook niet aan en had de dealer dit dan ook niet in beheer. Bij mij was dan ook het advies om daar niets aan te doen als je niet hoeft. Ik heb het meeste netjes weg kunnen werken en afgekort. Ik zou dan ook erg voorzichtig zijn met wat je weg wil halen of door wil gaan knippen het zou best wel eens een puzzel kunnen worden wat heel veel tijd kan gaan kosten.
[groet]

Ik denk dat het meer een teken is dat deze mensen en hun motorfietsen niet alleen met mooi weer worden ingezet, maar ook onder omstandigheden die wij als normale rijders liever mijden. En tijd om eindeloos te poetsen: daar is ook geen budget voor…

[groet]

Bert M

Goedendag,

vandaag een R1200rtP aangeschaft. Bouwjaar 2007 met 38dkm op de teller. Technisch nog als nieuw en er is cosmetisch weinig schade toegebracht door de heren van de overheid. Geen grote gaten in het kuipwerk of in de plastic delen. Zelfs geen gaten in de radio koffer :smiley:
De koffers wil ik er wel op houden maar de radio koffer moet er wel aan geloven. Is dit een kwestie van er af halen, sluiting buddy aanpassen en buddy er in klikken???


Groeten Gert

Nee, de radiokoffer “even” vervangen en dan de burger-achterzadel er “even” opklikken is er niet bij.
Een goed deel van het vergrendelmechanisme voor het achterzadel mist, plus delen tupperware/frame.

Het is echt een of-of situatie;
Of je kiest voor de overheidskoffers, met radiokoffers, en geen buddy et cetera.

Of je geeft goed geld uit om een achterrekje, zadelmechanisme, slot e.d te monteren, als je een passagier wenst.
Want de overheidsvalbeugels achter zitten ook de buddy-stepjes in de weg.
En wettelijk ben je verplicht (!) als je een passagier vervoert, ook de betreffende stepjes te hebben.

Heb het idee om alleen de duozit te monteren en misschien aan het framewerk waar de huidige zijkoffers aan hangen een steun te lassen voor een eventuele top koffer. Maar dit is geen must. Gebruik de motor voor woon werk verkeer. Ik rij altijd alleen op de motor. Als er iemand mee moet koopt die zelf maar een motor is namelijk wel rustig voor de oren Big RT Smile

Ik denk dat het wel kan om de koffers te gebruiken in combinatie met een duo seat…

Je mist dan wel de voorste beschermings steun - beugel die zit vast aan de duo steps.

Voor de koffer montage moet je wel de onderste rubber steunen verplaatsen … ca 9 cm, zodat je passagier zijn onderbeen op de steps kan zetten.
Ga dit zeker proberen…

Heb gebruikte duozit gevonden… met verwarming… pff de lijst wordt langer, leuk mannen!

Gisteren gehele voorkant los gehad, nieuwe dashboard achterkant en de kleine wind plastics schoon gemaakt!
Alles was toch los -top-

De duo zit montage is nu het volgende zoek plaatje, ik heb soort gas cylinder strak onder de duozit… en de voetjes rusten nog op een RTP plaat.
Ga nu een echte RT bekijken om een lijst van onderdelen te maken… indien iemand dit ook heeft gedaan graag reaktie!

_oo_ Nieuwjaars groet!

Vergeet ook niet het achterspatbord met vergrendeling van de burger-versie, want bij de RT-P is dat de radiokoffer’s slot die de vergrendeling verzorgt.

Hou er ook rekening mee dat het voor de passagier een redelijk oncomfortabele zit kán worden met de RT-P koffers er nog op.
Eventueel zou je kunnen overwegen aftermarket-steps te gebruiken die je op de buizenframe kunt monteren.

Maar met je creatieve helm op moet je er vast wel wat van kunnen maken.

Alleen de duo-zit kan een lastige worden omdat die samen met de voorzadel 1 geheel vormt voor wat betreft de bevestiging en, met name belangrijk, de vergrendeling.
Zoals nu je voorzadel in combinatie met de radiokoffer.

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen de onderplaat van de radiokoffer (is RVS) te gebruiken om daarop (van onderaf) de duo-zit vast op te monteren,
Zit de passagier wel aanmerkelijk hoger dan OEM, dat dan weer wel. :$