Enige tijd geleden via dit forum een Beahr zadel met verwarming aangeschaft. Echter mijn heeft dit niet.
Op het moment van schrijven hebben we dit ook niet nodig, maar bij vertrek voor het om 07:00 was het net boven 0 en was dit wel een uitkomst geweest.
Nu ben ik aan het kijken of dit aangesloten kan worden. De stekkers zitten onder de buddy, BMW zal wel standaard kabelbomen gebruiken, dus dat is geen probleem. Hoewel ze wel errug kort zijn.
Vorige week bij de dealeRT gevraagd of dit mogelijk was. Geen probleem, 200 euries voor een nieuw hendel en programeren…hhhmmm.
Dit zou ook goedkoper kunnen door bijvoorbeeld een schakelaar via Conrad aan te schaffen en deze in te bouwen via de accessoires stekker achter, of niet?
Of geeft dit problemen met de canbus? Dit i.v.m. het vermogen.
Tevens meen ik ergens op het forum gelezen te hebben dat deze stekkers gepatenteerd zijn en niet of nauwelijks in handel te verkrijgen. Afknippen is ook zonde, zeker als je nog eens een andere RT koopt en het zadel wil meenemen.
Is er iemand die hier evaring mee heeft of dit zelf op zijn beamer heeft ingebouwd.
De kabels voor de BMW zadelverwarming zijn inderdaad wat aan de korte kant.
Maar het zijn tussenkabels (op het frame zitten de 2 contrastekkers voor bestuurder & passagier), dus die zou je eventueel zelf kunnen verlengen.
In tegenstelling tot vroegere BMW’s waar de zadelverwarmingselementen in serie of parallel geschakeld werden voor de verschillende standen van de zadel en handvatverwarming, wordt er op de 1200RT pulscodemodulatie (PCM) gebruikt, het spanningsniveau wordt als het ware gevarieerd.
Vandaar dat het ook maar 2 draden zijn naar het zadel toe, terwijl het drie standen zijn (als je “uit” ook als een stand meerekent )
Die investering van 200 euro kan je als redelijk zien, je krijgt er dan ook een “gratis” melding op je dashboard bij in welke stand de zadelverwarmingen ingeschakeld staan.
De zadelverwarming wordt (zoals bijna alles op de 1200RT) vanuit het centrale brein (de ZFE) aangestuurd, er zit geen relais of schakelaars tussen, het is allemaal software.
Ik ben vooralsnog geen schema tegengekomen waar men voor de 1200RT de zadelverwarming direct (via een schakelaar o.i.d.) op de accu aangesloten hebben.
Zover ik heb kunnen vinden is de Baehr ontworpen om (ook) op de OEM zadelverwarming aangesloten te worden.
Alles bij elkaar genomen denk ik dat de originele manier toch de beste manier is. Zeker als voor de bestuurder de stand van de verwarming wordt geregeld door spanning pulsatie.
Achter en remlicht werken volgens mij ook op deze manier :
Voor de bijrijder zie ik 4 draaden. Nu makkelijker te zien daar ik de back up batterijen van het alarm moet vervangen en er het een en ander af is. Dus dit zou wel via accu of accessoire stekker kunnen.
Echter denk ik dat ik later spijt ga krijgen als ik het niet origineel laat maken. En de indicatie op het dashbord heeft ook wel wat natuurlijk
Dus bij de volgende beurt laat ik dit maar inbouwen,
Ik denk dat het een verstandige keuze is de OEM manier te gebruiken, dat voorkomt ook eventuele problemen.
Klopt, het achterlicht wordt ook gepulseerd aangestuurd om rem- en dimlicht met een enkelvoudige gloeidraad te hebben.
Op zich heel knap maar eigenlijk onnodig complex, denk ik zelf. Maar het scheelt weer een draad.
Voor de bijrijder zie ik 4 draden.
Bedoel je het zadel van de bijrijder heeft 4 draden?
Ik weet dat bij de OEM zadels van BMW ook een schakelaar in het zadel van de bijrijder zit, is dat ook het geval bij jou Baehr bijrijder zadel?
Indien niet het geval, zou ik verwachten dat er (ook) nog een schakelaar nodig is voor die Baehr bijrijder zadel.
Want de bijrijder moet natuurlijk zelf de stand kunnen veranderen en uitschakelen.
Misschien is het een idee je oor te luisteren te leggen bij een Baehr dealer, zoals De Hobbyist. (http://www.hobbyist.nl
Zij zijn een autoriteit als het gaat om (o.a.) Baehr, en het kan m.i. geen kwaad bij hen eens te raden te gaan wat de (on)mogelijkheden zijn, en hun advies te vragen.
Klopt, het zadel van de bijrijder heeft 4 draden. Als ik de onderkant van het baehr zadel vergelijk met mijn origineel, zijn deze precies hetzelfde. Inclusief de waarschijnlijke OEM nummers.
En hier zit inderdaad een 3 standen schakelaar op zodat de bijrijder deze zelf kan bedienen.
Even terug gezocht op het forum en de vorige eigenaar heeft de aanschaf van het zadel beschreven in het topic, “Het zwarte gat”.
“Een Baehr zadel, helemaal zwart.
De duozit met een iets stevigere vulling dan standaard en voor mijn 95 kG wordt de vulling nog weer iets steviger.
Zonder gel en de ori BMW verwarming wordt overgezet.”
Dus de originele verwarming zit erop en alles zou moeten werken zoals het fabriek af gemonteerd zit wanneer de juiste hendel met schakelaar wordt gemonteerd en de computer wordt aangepast.
Is over dit topic al iets meer bekend?
Is het bij jou al gelukt Mello ?
Ik heb namelijk een comfortzadel van BMW besteld en die kan je niet zonder verwarming kopen maar ik heb geen verwarming op mijn fiets.
Bij simako Apeldoorn zeggen ze dat het niet zo eenvoudig is.
Als het wel zo is, laat ik het ook doen.
Dus ik ben benieuwd of het jou al gelukt is?
Nee, het zit er bij mij nog niet op. Ten eerste omdat het toch aardig wat geld kost en ik dit wil combineren met een beurt.
Deze beurt zou pas na de zomer zijn, daar de kilometertjes momenteel wat minder zijn.Zit momenteel in Colombia en over een paar week op vakantie naar USA. Dus helaas wordt het weining motorrijden voor mij de komende tijd _002 .
Maar volgens mijn dealRT zou dit geen probleem zijn. Als je maar betaald natuurlijk
Als het gemonteerd zit zet ik het op het met de uitkomst
Vandaag mijn naar de dealeRT gebracht voor een beurt en tegelijk voor de verwarming. Ze zijn, nog steeds, optimistisch dat dit kan.
De motoRT blijft er 4 week staan daar ik weer naar zee moet, dus ze hebben de tijd om het uit te vogelen.
Ik ben benieuwd en zal over 4 week weer een nieuw bericht posten of het gelukt is, of niet.
De software worden aangepast en daar moet je een licentie voor kopen bij Mr. BMW (de dealer ook). Daar ontkom je helaas niet aan… En de fabriek rekent wel… Daar kun je op rekenen… Dat dan weer wel.
Net een mailtje van de dealeRT gehad dat de motor weer klaar is en dat de zadelverwarming het doet zoals het zou moeten werken.
Precies op tijd klaar daar ik morgen met verlof ga en de donderdag dan kan ophalen.
De kosten… Ik weet het totale bedrag wat ik mag neer tellen. Trek daar de kosten van de grote beurt af ( zoals ik die in mijn hoofd heb ), kom je op € 400 + uit _002 .
Donderdag de specificatie maar eens bekijken en proberen of de billen warm worden, ook achterop.
Dan zal ik wel weer een berichtje plaatsen.
Vandaag de opgehaald.
De boordcomputer geeft de informatie zoals de schakelaars staan, stand 1 of 2 en zowel voor de bestuurder als de bijrijder. Het zadel wordt ook warm, was vandaag niet echt nodig, maar toch testen.
En dan de kosten. Een schakelaar (nieuwe hendel) € 205.25, draad € 14.07 en € 18.83. De draden zijn verlengkabels van de kabelboom naar zadel. Totaal €238.15 aan materiaal kosten.
En dan heb je natuurlijk het uurloon. Daar ik het heb laten doen tijdens een grote beurt heb ik er niet echt kijk op, maar 2 uur zou moeten kunnen .
Daar de RT nog een paar jaar mee moet vind ik het wel een goede investering . De tijd zal het leren.
Maar het kan dus wel op de originele manier. Zolang de juiste kabelboom er ligt en het bij de computer kan worden aangemeld. Het lijkt mij dat herr BMW geen verschillende kabelbomen gebruikt, maar 1 standaard.
De prijzen in hendels kunnen verschillen. Ik heb model 2006 met dus geïntegreerde reservoirs.
Ja, de draadboom cq stekkers/aansluitingen is/zijn er altijd, de voorbereiding ook.
Zo ook voor ASC, extra accessoires-aansluitingen achter, en zo voort.
Het is een kwestie van de juiste software (inschakelen “licentie”), aansluitkabels en eventuele schakelaars.
Veel plezier met de zadelverwarming, ik vind het een fijne accessoire. Overigens, de cruise control gebruik ik veel meer en zou ik boven de zadelverwarming plaatsen. Misschien volgende project?
Eric
Lage buddyseat, audiosysteem, verwarmbare buddyseat, diefstalalarmsysteem,
ASC (Automatic Stability Control) en 12 Volt-aansluiting kunnen ook als originele
BMW accessoires geleverd worden.
Formeel zou je dan zeggen dat cruisecontrol achteraf monteren niet mogelijk is.
(ik vermoed deels omdat de cruisecontrol ook elektromechanisch is, zoals koppeling aan de gashandelkabels etc)
Maar het beste kan je dat navragen bij je bevriende BMW dealeRT.