De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers

Ook op GS Forum nog wat antwoorden gehad en wat zaken uitgetest.

Geplaatst 22 uur geleden
MIjn RT is een R1150RT SIngle met kat bj 04-2001 en de CCP ziet er beige uit (of moet verkleurd zijn) en heeft
aan een kant nummer 61 36 8 366 621 erop staan en aan de andere kant 30 - 86

Als ik de tabel zo zie en hier en daar nog wat lees op internet is er geen instelling nodig voor de kat op een 1150rt (dus 87, 87a heeft geen zin)
en staat 86 voor Low Octane Fuel. Dus dan zou mijn ccp 30 - 86 alleen zijn voor een instelling voor rijden op laag octaan gehalte benzine.

Maar het is wel allemaal erg verwarrend moet ik zeggen of is er hier iemand die het beter uit kan leggen hoe het precies zit?

11 uur geleden zei dutch67:
Zou je een Foto kunnen plaatsen van je Zekeringskast? De van jou genoemde ccp is voor vermogensreductie gedacht. Dus weg met dat ding en de Roze erin steken.
Zie ook hier…Bovendien hoort deze absoluut niet in een R1150

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0403-EUR-10_1996_259E_BMW_R_850_GS_95_0403_&diagId=61_0267#61368366621

Er zitten 2 van dit soort blokjes in, een is het startrelais (Geel) de andere de codecataplug (beige achtig).
Ik heb deze motor zo 2e hands gekocht, dus neem ik aan dat het er normaal op hoort te zitten.
In de handleiding van de R1150Rt staat dat deze codeerplug niet gebruikt wordt.
Erg vreemd hoor, hoe zit het nou?

Die ccp die jij hebt is in ieder geval verkeerd. In jouw R1150RT hoort een ccp zoals ook gebruikt wordt in een R1100GS. Daarmee krijgt hij in vergelijking tot een RS net ff wat meer Benzine in lage toeren. Heb laatst datzelfde probleem gehad bij de R1150RT van mijn Broer en daar heul lang naar gezocht wat er nu eigenlijk in hoort. Antwoord , de Roze Rode ccp. Heb je evt de laatste 7 Letter/Cijfer combinatie van je Framenummer voor me?

Heb het nog eens even voor je opgezocht

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0419-EUR-01_2000_R22_BMW_R_1150_RT_00_0419,0499_&diagId=13_0841#61368366625\

Kan zijn dat de vorige eigenaar geprobeerd heeft met je ccp het KFR wat te dempen omdat op Low Octane uiteraard het onstekingstijdstip een andere zal zijn. De enig juiste oplossing tegen KFR is echter enkel en alleen een uiterst secuur instellen van de smoorkleppen al het andere is bullshit.

Dat zou zo maar kunnen dutch67.
De afstelling van de gaskleppen zou perfect moeten zijn, want dat is 4 weken geleden door onze FreekC gedaan
Dus ik moet een blokje hebben waarbij 30 (massa) verbonden wordt met 87 en met 87a.
Dus ik zou deze plug kunnen zelf aanpassen dan
Is dat correct?

Ja dat is correct, je kan ook brugjes leggen dat maakt allemaal niks uit maar die ccp kun je zo gunstig krijgen dat ik niet eens de moeite zou nemen om daar zelf wat te knutselen ik hou het graag origineel en overzichtelijk. Maar je kan je ccp uiteraard aanpassen maakt uiteindelijk niks uit. Wat ik zo over Freek hoor ga ik ervan uit dat je gaskleppen idd goed staan.

Bedankt voor de hulp dutch67
Want ik heb er al bijna alles aan gedaan, kleppen, gashuiskleppen, hallgever, bougies, etc.
Ga vanavond dat 30-86 blokje wel even omsmurfen naar een 30-87-87a blokje.
Dan deze week eens kijken wat ie daarop doet.
En dan ook nog John’s Stage 8 erin daarna

Ik heb hier nog een originele rose liggen, als je hem wilt hebben moet er effe omkomen.
nummer 495 61,36-8 366 625 30/87/89a

-Freek-

Bedankt voor het aanbod Freek, maar ik heb de mijne al even omgesmurfd naar een 30-87-87a.
Inmiddels ook mee gereden en de resultaten zijn zeer teleurstellend.:nopom:
Hij loopt er erg beroerd op. KFR is veel meer en loopt gewoon niet lekker. Hij stottert/hikt af en toe en ook bij
accelerenen gaat het niet vloeiend meer.
Na ritje van 30 km hem eruit gehaald en ik moet zeggen dat tot nu toe hij nog het beste loopt
zonder een plug.
Ga voorlopig verder rijden zonder plug en nog even afwachten wat John’s Stage 8 Chip gaat doen.

Hieronder het omkatten van de 30-86 plug naar een 30-87-87a plug
IMG_1149.jpg
IMG_1150.jpg
IMG_1153.jpg
IMG_1158.jpg
IMG_1163.jpg

Nog een paar fotos van het omcatten van de plug
IMG_1165.jpg
IMG_1168.jpg
IMG_1169.jpg

De R1150RT Reparatiehandleiding geeft ook aan 'Coderingsstecker voor Motronic (niet gebruikt) :wink:
ZekeringenOverzicht.jpg

Vanmorgen de chip gewisseld, stelde niet heel veel voor. En ook de injectoren van die van Tills.de. Daarna de hamvraag, doet het wat?

Nou, jazeker. Gelijk mooi rond lopen bij starten koude motor, choke eigenlijk niet nodig. Geluid lijkt iets donkerder, maar dat zal wel subjectief zijn _001

Toen wezen rijden, in de regen want ik kon niet wachten. Trekt echt beter, loopt voor mijn gevoel veel minder rauw bij wat hogere toeren, 160kmh (eventjes :smiley: ) minder trillingen dan voorheen. 2000omw in de 4e versnelling, gas erbij en gewoon versnellen, ik weet het, hoort mss niet maar de motor protesteerd in het geheel niet. Natuurlijk weet ik ook dat je met een grote twee cilinder rijdt, dus de typische trilingen houd je toch, maar voor mijn gevoel een stuk fijner. De bij elkaar gesorteerde injectoren van Tills zorgen voor een gelijk inspuitpatroon, en de rest doet de chip.

Alleen maar hosanna dan, bijna, net niet helemaal perfect.
Piet lut als ik ben voelde ik toch een licht inhouden bij nu 2300omw, bij een ccp van 30 87 87a. (Vlgs mijn gs911 is het de mapping voor een r1150rt ece/us met kat/t.) en gewisseld naar ccp 30 87. (R1150r/gs us) En voor mij deed dit het. Nu loopt het zoals ik wil.
Natuurlijk heb ik eerder onder andere al de TPS afgesteld, plus nauwgezet de synchronisatie dus de basis was in orde.

@Rebel, ik heb ook nog contact gehad met John Gemi omtrent mijn bevindingen, hij reageerd erg snel kan ik zeggen, _004 Hij meldde mij dat zonder ccp (r1150r/gs ece met kat) ook een erg goede performance berijkt kan worden, en met 30 87 ook, bij nog een iets betere brandstofconsumtie. _005

Naar mijn mening ben je het best af zonder ccp, of met 30 87. (Ik heb zelf gewoon zelf van een stuk electrakabel en een drietal amp stekkers een ccp gemaakt, daarmee kan je iedere combinatie maken, wel na iedere wissel even de motronic resetten, zekering 5 etc, oud nieuws voor je denk ik)

Kortom, ik ben erg tevreden met de aanpassingen, Big RT Smile

Hé Garfield: Big RT Smile
Wat geweldig man dat John’s Stage 8 Chip zijn werk doet _004
Ben je nu ook helemaal af van het KFR in combinatie met CCP 30 87 en heb je hem toevallig ook
nog getest zonder CCP ?

Ik heb een ritje gemaakt van ongeveer 28 km, eerst getankt en de eerste 10km met 30 87 87a, hmm, wel aanzienlijk beter maarr, toen gewisseld naar 30 87 en de rit over verschillende wegen, 100kmh, 80 kmh, 60 en 30 woonerf.

Van alles wat dus,ik heb hoegenaamd niets meer gemerkt van kfr. Maar de rit was wat kort, en toch wel nat. :open_mouth:

Mijn bedoeling is om eerst deze tankinhoud op te stoken bij 30 87, en de volgende zonder ccp.
Onderzoek van alles en onthoudt het goede, zeg ik maar :nerd:

Wel leuk om zo bezig te zijn. _004

Dat klinkt allemaal erg bemoedigend Garfield :smiley:
En ja, zeker leuk om hier zelf mee bezig te zijn.

Ja, dat met die CCP op 30 87 87a was voor mij ook niet de goede combi.
Ik hou voorlopig even de installatiehandleiding aan, dus zonder CCP.

Ik moet nog ff geduld hebben voor mijn chip.
Ik ga het wel in 2 stappen doen.
Dus eerst de Stage 8 Chip en kijken wat het doet, daarna eventueel de injectoren vervangen door
de Tills.de oplossing met de aangepaste R1200RT injectoren.
Gezien dat de verneveling van de R1200RT injectoren beter is, verwacht ik met name op de R1150RT Single spark
een betere verbranding en rustigere loop. Iets wat bij de Twin-Sparks minder een issue is.

Wordt vervolgd _004

Zelf heb ik eerst gereviseerde gasklephuizen geplaatst en de inlaatrubbers vervangen, dat was een flinke verbetering. Vervolgens de injectoren vervangen via Tills voor de gewone 1150 exemplaren: gigantische verbetering: loopt soepeler, meer Oempf , andere motor _004 . Komende stap is de Stage-7 van John, is inmiddels onderweg. Ook zal ik nog eens met de pink en green bastards spelen :mrgreen:

Wil je goed kunnen beoordelen of iets een echte verbetering is: één aanpassing uitvoeren en dat goed testen onder zo mogelijk gelijke omstandigheden, documenteren voor jezelf en dan pas de volgende aanpassing. Zo niet dan krijg je oude/nieuwe banden verhaal: nieuw is altijd beter :imp:

Ben ik ook wel mee eens. Maar ik was zo lekker bezig. _005

Maar jij hebt nu bijna alles al weggestreept op de chip na. Waarom heb je gekozen voor de stage 7? Ons werd de stage 8 geadviseerd.

Weer even een berichtje van het front.
Vanavond weer een setup getest.
Dit keer de aangepaste CCP 30-87-87a verbouwd naar CCP-30-87.
Motronic reset uitgevoerd en gereden.
Ook met deze setup heb ik een onrustigere loop en gaat het dus niet worden.
Dus teruggegaan naar de setup zonder CCP.
Ik moet zeggen dat mijn RT zonder plug tot nu toe het beste loopt
net als zijn baasje zullen we maar zeggen :mrgreen:

Overigens nog even een tussendoor incidentje gehad.
Stuur naar links motor starten, Stuur naar rechts alles dood.
Typisch gevalletje draadbreuk contactslot.
En jawel hoor weer 85 schroeven los om dit te fixen :cry:
Na veel gepriegel uiteindelijk de contactslotaansluiting eruit gekregen.
Het was de middelste rode draad die afgebroken was. alles weer netjes gesoldeerd en alles weer
gemonteerd nu ook met een extra ty-rapje, zodat de draden aan de kant van de soldeercontacten ontlast worden.
Dit was eerst niet het geval, dus logisch dat de draden na vele stuurbewegingen af gaan breken.
Maar het zit nu weer prima vast en kan er weer een tijdje tegen _004
IMG_1172.jpg
IMG_1174a.JPG

De contactslotbekabeling heb ik ook pas gedaan: een complete nieuwe kabel gemaakt van het contactslot tot aan de stekker met een buig-ontlasting direct bij het contactslot, kan er weer even tegen.

Dus jij kunt er voorlopig ook weer tegen BeRT 8)_

Vroeg of laat gaan die kabels eraan.

Ik heb met een Stage-8 gereden en dat wordt een redelijke racer, stevige klappen en gaat als de brandweer. Maar als je rond de 25k per jaar rijdt dan gaat het brandstofverbruik ook een rol spelen. De Stage-8 lust wel een slokje, de Stage-7 geeft iets meer koppel en vermogen dan standaard en het brandstofverbruik blijft wat meer binnen de perken. Als ik alleen voor de fun zou rijden zou het waarschijnlijk ook een Stage-8 zijn. _005 .

Ik heb hier een complete lijst met alle modellen, bouwjaren, kat , etc met de bijbehorende CCP’s.

Als jij een R1150RT Single Spark hebt van vóór 1 jan 2003, Motronic 2.4 met kat hoort er geen CCP in. Vanaf de DZ (=Doppel Zündung) moet er een grijze CCP in (30-86-87).

Het grappige is dus dat er bij mij standaard een Rose in zit , 30-87-87a, is eigenlijk voor een R1150RS met Twin Spark. Mijn motor komt uit de UK, dus misschien dat ze daar wat geknutseld hebben, ik heb komende week weer iets te knutselen, een 30-86-87 maken :smiley:

Ik heb een RT uit hetzelfde bouwjaar als Rebel, dus ook de mijne zou geen ccp nodig hebben, dank voor het advies.

Ik had er al eerder meer gereden maar omdat destijds op mijn (Duitse) lijst stond dat het voor een uitvoering zonder kat was, heb ik weer 30 87 ingeplugd. Wist niet of het mogelijk schadelijk kon zijn voor de kat. _001

Ga het weer opnieuw proberen _005 , ik rijdt wel voor de fun, maar met de huidige brandstofprijzen :open_mouth: is het wel een argument.

Mijn motort is een R1150RT Single Spark + CAT Bouwjaar 2001-04

Dat kan dan wel kloppen, want hij loopt ook het beste zonder CCP m.i.

Als ik jou zo hoor over de John’s Stage 8 Chip, mag ik wel alvast een Rossi helm en Slicks gaan aanschaffen :mrgreen:
Wordt nu wel heel nieuwsgierig.
Wel jammer dat ik hem nog niet binnen heb. Had hem 2 aug al besteld, maar sinds gisteren
nog niks vernomen. Dus gisteren mail gestuurd naar John waar de bestelling bleef.
Vandaag bericht dat ie verstuurd is. Weet niet hoelang deze erover doet, maar zal
wel aankomende week worden. Denk dat ie het vergeten was te versturen vorige week.
agv-pista-gp-r-soleluna-2016.jpg
p28593.jpg

Vandaag wat Goodies binnen gekregen van Tills.de voor de kleine klusjes die nog gaan komen Big RT Smile

Wat vulcaniserende isolatie tape
Wat reparatieband voor kabelbomen
Wat Staburags vet, omdat je het maar vast in huis kunt hebben :mrgreen:
Nieuwe klemmetjes voor de benzineleidingen
Een extra benzineleiding snelkoppeling, zodat ik de tank gemakkelijker kan afkoppelen zonder lekkage

Supersnel geleverd trouwens.
Misschien over een paar weekjes ook de r1200 injectoren

Ook maar eens wat geëxperimenteerd met carbon look folie.
De bougiekapjes met deze folie gewrapped en de luchtinlaten wat accent gegeven.
Vin ut nie leluk Big RT Smile
IMG_1190.JPG
IMG_1189.JPG
IMG_1185.JPG
IMG_1175.JPG

Gelukkig de stalen brandstofkoppeling, bij mijn motor brak vlak voor de vakantie één van de koppelingen af, plastic flutspul. Heb beiden vervangen voor de stalen uitvoering, volgens Reco gaan alleen de mannetjes delen kapot dus alleen die vervangen, was al duur genoeg.

Ik kreeg meteen mail van John na het bestellen en daarna nog wat heen-en weer gemailed en bericht dat hij onderweg is.

Bjj mij duurde het een week of drie voordat ik de chip binnen had. En als je er op wacht, lijkt het nog veel langer te duren. Maar je hoeft je niet te vervelen zo te zien Big RT Smile

Inmiddels rijd ik ook zonder ccp, ben wel benieuwd naar het verbruik. Ik zie tot nu nog niet veel verschil met 30 87 (het verbruik bedoel ik). Maar ik geef toe dat het nog een haartje beter loopt _005 Dus het blijft even zonder ccp. _004

Kennelijk hebben we de goede setting gevonden 8)_
Van welke bouwjaar is jouw R1150RT ?