Volgens het kenteken is de afgiftedatum 23 maart 2001.
Ik ben niet de eerste eigenaar en toen ik hem destijds kreeg zat er een rose ccp in. Wat dus in mijn optiek niet voldeed ![]()
Daar hoort dan dus ook geen CCP in waarschijnlijk
Heb een variabele CCP gemaakt en nu dus 30-86-87 (=grijs: GS/RT + TS + kat) geïnstalleerd, morgen proberen, ben benieuwd.
En heb je al wat eerste testresultaten BeRT ![]()
Ja en ook contact gehad met John.
De 30-86-87 gaf geen verandering t.o.v. de 30-87-87A. Op advies van John zonder CCP gereden, als surge is weg in de lage toeren, rijdt als een carburateur fiets
. John stelt dat er in mijn fiets toch echt de 30-87-87A thuis hoort ondanks dat de Duitse lijst die ik heb iets anders zegt.
John kan eventueel mijn Stage-7 chip aanpassen zodat hij helemaal optimaal wordt voor het lage toerengebied.
to be continued …
Vandaag klusjesdag ![]()
De Topkofferdeksel en rugsteun van Speedy ontvangen en gemonteerd.
Zelf een KFR Terminator gemaakt om mee te experimenteren :mrgreen:
Vandaag ook de Stage 8 Chip van John Gemi ontvangen.
Dus het wordt weer spannend vandaag ![]()
Het klussenlijstje van vandaag;
- Demonteren kuip
- Tank leeg laten lopen
- Tank demonteren
- Benzinefilter ed. vervangen incl. nieuwe benzineslangklemmen monteren.
- Benzineslangsnelkoppeling monteren.
- ECU demonteren en John’s Stage 8 Chip installeren.
- Hier en daar de isolatie van de kabelbomen repareren.
- Alles weer monteren
- Proefrijden

Vandaag als eerste de brandstoffilter vervangen en de benzineslang snelkoppeling gemonteerd.
Omdat ik graag wilde weten hoe het oude brandstoffilter eruit zag heb ik deze doormidden gezaagd.
Het zag er aan de binnenkant niet best uit. ![]()
Er stond ook een datum van 2003 op dus hoog tijd dat deze vernieuwd werd.

Het grote moment is aangebroken . . . . de montage van de Stage 8 Chip van John Gemi ![]()
De Motronic gedemonteerd en printplaat losgemaakt.
Vervolgens het beschermkapje van de chip afgehaald en de oude chip verwijderd en vervangen
door de Stage 8 Chip van John Gemi.
Toen alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet en de Motronic weer gemonteerd.
Vervolgens de tank gemonteerd en gaan proefrijden.
Wooowwww wat een verschil ![]()
Het blok loopt nu echt veeeeeel beter en het KFR heb ik niet meer kunnen bespeuren.
Opvallend is dat het blok veel beter oppakt, sneller accelereert en bij lage toeren veel meer koppel heeft.
Ook is de gehele rijervaring veel prettiger en soepeler geworden.
Als je het gas opendraait gaat hij er als de brandweer vandoor, veel feller op het gas en sneller in de toeren maar
zonder dat hij echt agressief wordt. Over het gehele toerengebied blijft het soepel.
Wat ik met de relatief korte proefrit wel al gemerkt heb, is dat ik nu gemakkelijk een versnelling hoger kan rijden, zonder
in te boeten aan trekkracht. Wel zo prettig bij langzame bochten en rotondes.
Voor een echt goed beeld zal ik er wel wat langer mee moeten rijden.
Maar mijn eerste indruk is super en de investering meer dan waard
![]()

Hoe herkenbaar ![]()
Heb precies dezelfde ervaring, -top-
Nieuwe dag, nieuwe uitdagingen ![]()
Vandaag maar eens de injectoren gaan bekijken, aangezien de motor toch open ligt.
Eerst aan de linkerkant de injector gedemonteerd.
Vervolgens aan de rechterkant het stekkertje van de injector losgemaakt.
Contact aan en starten om te kijken wat het spaypatroon van de linker injector is.
Dit heb ik zo’n 2 a 3 keer herhaald en vervolgens met een potlood de grenzen afgetekend.
Vervolgens hetzelfde gedaan aan de rechterkant.
Als ik de spraypatronen links en rechts beoordeel op het karton, zou ik zeggen dat deze
aardig hetzelfde zijn.
Mijn conclusie is dat de injectoren nog prima zijn.
Vervolgens de rubber ringen vervangen en alles weer gemonteerd.
Aan de injectoren ga ik dus voorlopig niks doen. Weer een vinkje gezet ![]()
Als laatste nog even de boel warmgedraaid.
Job done ![]()
[youtube]https://youtu.be/fQ4LnDfAXjk[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/OapyNtaCopE[/youtube]

Weer even een vervolg van het verhaal.
Vandaag eens een lange rit gemaakt en ik moet zeggen dat is prima bevallen.
Het gaat allemaal veel soepeler en accelereren gaat ook geweldig.
Ook prettig is het toegenomen koppel bij lage toeren, waardoor toch steeds een hogere versnelling gereden
kan worden.
Met de afstelling ben ik op dit moment erg tevreden, dus kan ik mij gaan richten op de volgende punten om aan te pakken.
Want ja ik heb nog meer irritatie puntjes :mrgreen:
Zo was daar het zadel en de zit waar ik nog niet over tevreden was.
Laat ik nou net tegen een Corbin zadel aan lopen ![]()
De prijs was redelijk en de deal dus snel gemaakt.
Nu nog even het verlanglijstje
Hyperpro voor en achter - want de originele schokdempers gedragen zich als een skippybal (nog ff sparen
)
De ophanging/aandrijving - Controle van de voor en achterwiel ophanging, lagers, speling, spiebanen, cardan, etc (wordt iets voor de wintermaanden)
De voorpoten - Poedercoaten/Spuiten, Nieuwe olie, rubber, misschien nieuwe veren (ook iets voor de winter)
De remmerij - Vervangen remleidingen, remblokken, remvloeistof, achterschijf (moet binnenkort toch een keer gaan gebeuren)
Nieuw boutensetje en klemmetjes - Vertonen inmiddels aardig wat slijtage (moet binnenkort)
Poedercoaten voor- en achterwiel - Zijn dof en hier en daar gekrast (ook voor de winter)

Na wat interessant materiaal gelezen en bekeken te hebben over O2 sensors heb ik besloten om deze week de Lambda Sonde/Sensor
eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
De Lambda sonde speelt cruciale rol v.w.b. de brandstof/verbranding huishouding.
Ik wil graag weten of ook deze in orde is en ga proberen dit zelf te testen.
Voor geïnteresseerden is hier wat leerzaam materiaal, waarin precies uitgelegd wordt hoe een lambda sonde werkt en wat oorzaken kunnen zijn waardoor deze defect raakt. Ook wordt duidelijk dat een lambda sonde niet het eeuwige leven heeft en om de zoveel tijd vervangen moet worden.
Je moet er wel even voor gaan zitten wat het is een heel verhaal, maar wel erg interessant ![]()
Ben inmiddels halverwege dit zeer interessante filmpje!
Heb jij aan de buitenkant van de bekabeling al eens gekeken of de mantel ook de functie heeft zoals hij hier noemt? Mijn motor staat verkeerd om en kan pas morgen kijken of daar beschadigingen opzitten na 14 jaar. Als je de sensor er uit hebt ben ik benieuwd naar de foto’s.
Vandaag de spulletjes binnengekregen van Tills.de.
2 Matching R1200 Injectors van Tills
1 Brandstof snelkoppeling
1 Bausatz Adapter BMW Dosselklappenpoti 4 Polig / TPS testkabel
Omdat de huidige plastic brandstofsnelkoppeling niet meer zo fris was ,
ook maar een metalen exemplaar laten komen.
En wat denk je dat er gebeurd bij de demontage . . . . . . . . . .
Het hele zakie breek af, gevolgd door nog een paar oud rotterdamsche scheldwoorden, want ik deed ook m’n klauwen zeer :mrgreen:
Het plastic was met de jaren erg verweerd en broos geworden.
Mooi op tijd dit keer met het steken van een nieuwe zullen we maar zeggen.
De TPS bausatz ga ik vanavond in elkaar zetten.
Er zitten verder geen instructies bij dus nog even uitzoeken hoe de TPS hiermee af te stellen is.
Of misschien hier iemand die weet hoe dat moet met dat kabeltje?
Vervolgens ben ik verder gegaan met de montage van de nieuwe matching R1200 injectors van tills.de.
De hele klus was een fluitje van een cent, na de bijgeleverde instructies doorgenomen te hebben.
De demontage van de oude en montage van de nieuwe, was in een halfuurtje gebeurd.
Daarna nog alles even nalopen, contact aan, starten en lopen ![]()
Proefrijden ga ik later doen, want het was geen weer hiero.
Dus wordt weer vervolgd ![]()

Weer even een berichtje van het front ![]()
Vandaag de TPS gemeten en nog iets nauwkeuriger afgesteld.
Hij gaf 319mV aan terwijl het ergens rond de 371mV zou moeten zijn. Dus binnen de tolerantie maar toch maar een beetje bijgesteld.
Vervolgens uitgebreid proefgereden met de nieuwe matching R1200 injectors van Tills.
Ik was eerst niet van plan de injectors te vervangen, maar na nog wat meer gelezen te hebben toch maar besloten de oude te vervangen,
vanwege de betere verneveling en dus verbranding.
Bij aanvang van de rit merkte ik direct al verschil.
Het blok loopt weer mooier en met minder trillingen, alles te maken met de matching injectors en de betere verbranding.
Na de motor lekker warm gereden te hebben ook maar eens ff het gas erop.
Woowwww wat een power komt er los en hoe gelijkmatig verloopt het vermogen nu. Lijkt wel een R1200S :mrgreen:
Ik heb nu ook meer het gevoel met een carburateur versie te maken te hebben, soepeler en ronder.
Het is allemaal weer net iets beter geworden met deze nieuwe injectors.
Wat ik alleen niet begrijp is dat er toch nog steeds ietsie pietsie KFR te bespeuren valt tussen de 2000 en 2500 tpm.
Opvallend is wel dat er aan het begin van de rit helemaal geen sprake was van KFR, maar pas nadat het blok flink opgewarmd was.
Dat laatste is iets wat mij niet los laat.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat toch de lambda sonde/ O2 sensor hiervoor verantwoordelijk is.
Met name bij een goed opgewarmd blok gaat de lambda sonde ook een rol spelen, wat dit zou kunnen verklaren.
De lambda sonde zit er waarschijnlijk al 110.000km in en het is dus heel aannemelijk dat deze niet meer als nieuw functioneert.
Aangezien ik de RT niet van zijn kat wil ontdoen, toch ook maar eens de lambda sonde gaan vervangen. Ben nou toch bezig ![]()
Daar zijn we weer met een update ![]()
Vandaag de uitlaat en lambda sonde gedemonteerd.
Ik moet zeggen dat de lambda sonde er optisch erg goed uitziet, wat natuurlijk niks zegt over de
technische staat en werking. Ga deze toch maar vervangen om zeker te zijn van de correcte werking.
Vervolgens de uitlaat die helemaal aangekoekt was schoongemaakt.
Eerst een poging gedaan met polijstpasta en een doek. Maar al gauw bleek dat het daar niet mee ging.
Toen mijn wonderschijven maar ingezet om hem schoon te maken. Eerst met blauw en daarna met rood
op de hardnekkige plekken. Er kwam zowaar weer een metaalkleur tevoorschijn ![]()
Vandaag ook de vier uitgelubberde gaten van de onderspoiler gerepareerd.
Na 16 jaar waren deze zo groot geworden dat de boutjes er bijna doorheen vielen.
Eerst de gaten licht opgeschuurd en ontvet. Daarna aan de achterzijde afgeplakt.
Vervolgens met 2-componenten epoxyhars de gaten opgevuld en gelijk een metalen ring meegegoten.
Nadat de epoxy uitgehard was de gaten opgeboord en daarna gespoten.
Eerst met zilverkleurige lak en daarna afgewerkt met blanke lak.
Dat kan er ook weer jaren tegen ![]()

Mooi!
- vertel eens iets meer over die blauwe en rode schijf

- de lambdasonde heeft dus geen luchtverbinding via de bekabeling voor de referentie lucht (zoals in het filmpje genoemd wordt)
Die blauwe en rode schijven kun je hier halen https://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijstconen-en-schuurconen/75-mm-nylon-borstel-fijn?gclid=EAIaIQobChMIlKuhuYeE1gIVy7vtCh03AQfFEAQYAyABEgLoefD_BwE
Ik gebruik deze liever als stalen of messing schijven. Er breken geen draadjes af het vonkt niet en vervormen minder dus gaan
langer mee. Ik vind ze ideaal om te ontroesten of metaal te ontdoen van de verflaag. Als je netjes en precies werkt kun je met de blauwe
schijven ook een geborsteld aluminium effect verkrijgen op aluminium onderdelen.
Op de lambda sonde kan ik inderdaad geen gaatjes ontdekken. Misschien dat deze de buitenlucht pakt via de draden, al
ziet er er vrij afgesloten uit. Ik kan ook geen doorsnee tekening vinden op internet van deze specifieke O2 Sensor. ![]()
Zojuist de nieuwe Lambda Sonde / O2 Sensor ontvangen via DHL.
De laagste prijs die ik kon vinden op internet inclusief btw en verzendkosten vanaf duitsland (Teilehaber.de) was € 76,30
Dus ik kan weer aan de gang met de montage ![]()

Weer even een update van het KFR front ![]()
Vanavond de oude lambda sonde vervangen door de nieuwe.
Vervolgens de Motronic weer gereset en gaan proefrijden.
Na een rit van ongeveer 50km geen enkele keer KFR kunnen bespeuren.
Hij loopt nu als een zonnetje, mooi rond en soepel, pakt goed op in de lage toeren, loopt mooi regelmatig en
trekt als een lier met accelereren.
Het heeft even geduurd en wat euro’s gekost, maar ik kan wel zeggen dat ik uiterst tevreden ben met het resultaat ![]()
Dat laatste stukje KFR lag toch aan de lambda sonde.
Om dit te testen de oude lambda sonde aan de multimeter gehangen en opgewarmd met een propaanbrandertje.
De sensor deed nagenoeg niets en haalde de 0.2V niet eens.
Mijn conclusie is dan ook dat de oude sensor gewoon kapot is en niet meer werkt zoals het hoort.
Weer een probleem uit de wereld en op naar het volgende ![]()

Interessant technisch en keurig gedocumenteerd verhaal.
Ik worstel na lezing eigenlijk met twee vragen:
Vraag 1)
Heb je de indruk dat, als je met de lambda sonde was begonnen, de initieel aanwezige KFR ook al opgelost zou zijn geweest? Ik denk dat dit een vraag is, die veel meelezers met last van hardnekkige KFR, maar zonder de financiële middelen om de volledige modificatie zoals jij doorgevoerd hebt, te doen zeker zullen hebben.
En dat brengt mij direct bij vraag 2)
Kun (en wil) je een indicatie geven wat nu de volledige modificatie gekost heeft, om de motor zover te krijgen dat hij daadwerkelijk naar je zin loopt?