Ga er maar vanuit dat het een relatie heeft met de accuspanning. Ik ken het fenomeen niet van de R-serie, wel van de oude K1100. Daar was dit euvel ook regelmatig op het forum te vinden en voor zover ik weet verschillen die ABS systemen niet veel van elkaar.
Daar kan ik niets van zeggen (lees vooral even verder) . . .
Waar ik wel iets van kan zeggen . . .
Een kameraad van me met een R1150GS (met dezelfde ABS pomp die jij hebt) had iets soortgelijks; dan de knipperende lampjes blijvend aan: dus ABS buiten werking, dan de knipperende lampjes blijvend uit: dus de ABS in werking. Het wisselde elkaar telkens af. Bij uitlezen gaf de computer aan: dat het remvloeistof niveau te laag was in de module, terwijl deze perfect op peil was. Uitlezen zegt blijkbaar niet alles!
Wat bleek (hij ontdekte het bij toeval): er zat een storing in het lampje van het achterlicht. Lampje is vervangen en hij rijdt al weer de nodige kilometers probleemloos verder met ABS.
In het achterlampje (de pit) zat een kortsluiting. Soms deed het lampje het wel en soms ook niet. De storing zat niet in de achterlamp unit zelf. Deze kortsluiting werd blijkbaar doorgegeven aan het ABS remsysteem. Dit werd vervolgens dan weer aan- en dan weer uitgeschakeld. Met het vervangen van een nieuw lampje in de achterlicht unit blijft het ABS remsysteem tot op heden bij hem in werking.
Zet er voor de zekerheid eens een nieuw lampje in en check of de achterlamp unit goed contact maakt met het nieuwe lampje. Just my two cents . . .
Adviezen van EileRT opgevolgd en de achterlichtunit verwijderd.
Ziet er in eerste instantie toch best wel goed uit allemaal, rubbertjes lamphuizen prima, geen corrosie
Alles extra schoongemaakt en alle verbindingen nagelopen en schoongemaakt en met contactspray behandeld.
Ook lampjes preventief vervangen.
Zaakje weer gemonteerd.
Weer een klusje geklaard
Vandaag de 16 jaar oude en zeer verweerde topkoffer aangepakt.
Aangezien mijn ervaring is dat het behandelen met allerlei middeltjes niet helpt bij een
zeer verweerde koffer een andere aanpak gekozen die ik ook wel eens toegepast heb op
zeer verweerde bumpers van een Renault Clio (1999).
Met een heteluchtpistool (BD 1800W).
De koffer in kleine oppervlakken met het heteluchtpistool behandeld.
Dit moet heel voorzichtig om het plastic niet teveel de laten smelten en vervorming te voorkomen.
Verder moet je ook heel gelijkmatig werken en niet te snel resultaat willen hebben.
De bedoeling van dit alles is om het plastic zodanig te verhitten dat het pigment wat er nog is zoveel
als mogelijk weer naar boven te laten komen.
Ga ook uit van het feit dat een 16 jaar oude verweerde koffer ook nooit meer een nieuwe wordt.
Het uiteindelijke doel is het pigment wat er nog is naar boven te halen zodat we een maximale basis hebben
als we hem daarna met een middel behandelen. Met een warmtebehandeling blijft de koffer toch iets langer mooi dan zonder.
Mijn topkoffer is dermate verweerd dat het toch een alles of niets situatie is en als het mislukt is het pech en jammer maar helaas.
Na de warmtebehandeling zag de koffer er een heel stuk beter donkerder uit. Het resultaat was toch nog wat vlekkerig, dus hier en daar nog wat
nabehandeld. Helemaal vlekloos zul je het waarschijnlijk toch niet krijgen omdat het pigment niet gelijkmatig meer aanwezig is in het plastic.
De bedoeling is dat we dat naderhand met een middel weer enigzins wegwerken.
Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik een BMW topkoffer op deze manier behandel, twijfelde ik nog over het te gebruiken middel voor
de nabehandeling.
Uiteindelijk maar eens gekozen voor een cheapo spuitbus van de action met bandenspray. Kijken hoe dat gaat.
De gehele koffer hiermee ingespoten (binnen en buiten) en in laten trekken.
Daarna met een doek goed nagewreven.
Ik moet zeggen dat het resultaat niet verkeerd is.
Nu maar afwachten of het zo blijft.
Foto 4 en 5 is voor warmtebehandeling en foto 3 erna.
Foto 1 en 2 na behandeling met bandenspray van de action
Wat netjes gedaan die topkoffer. mijn rechter koffer heeft helaas remvloeistof schade grrrr. Nu maar eens kijken of dat spul van de action hier ook goed voor is.
Dat is niet zo mooi.
Remvloeistof is een vervelend goedje dat vele materialen aantast.
Hopelijk werkt het spul van de action hiervoor, kwestie van experimenteren.
Al 8 dagen geen enkele ABS storing meer gehad, sinds het vervangen van de accu
Lijkt er nu toch sterk op dat de oude accu de oorzaak van de ABS problemen is geweest.
Ik heb inmiddels ook al een aardige indruk van het benzineverbruik gekregen.
Nu een paar keer getankt en kom uit op een gemiddelde van 1:16,5 over verschillende tankbeurten heen (laatste tankbeurt 1:17,2).
Dat is voor deze boxer een redelijk normaal brandstofgebruik.
Ik verwacht dat hij nog wel zuiniger kan lopen, maar niet bij zijn huidige baasje vrees ik :mrgreen:
Binnenkort de injectoren maar eens reinigen en het brandstoffilter vervangen.
Pakking voor brandstoffilter heb ik inmiddels in huis, alleen nog even wachten op de 4 O-ringen voor
de injectoren.
A.s. zaterdag even bij FreekC langs voor de fijnafstelling
Vandaag bij Freek geweest voor de afstelling van de RT.
Leuk en gezellig gebabbeld en gesleuteld onder het genot van een bakske koffie en met zoals het hoort een
paar lekkere worstenbroodjes van bakker nagelkerke
Samen de RT van de ‘Badkuip’ ontdaan om Freek z’n apparatuur aan te kunnen sluiten.
Al gauw was duidelijk dat de afstelling beter kon.
Stationair was te laag en de balans L/R ook niet helemaal
Het was allemaal niet heel dramatisch maar met de apparatuur van Freek kun je de motor zeer precies afstellen tot
op de mBar. Volgens Freek luistert het allemaal zeer nauw bij de boxers en zeker bij de 1150.
Het devies van Freek hij is goed of niet en iets ertussen bestaat niet.
Een man naar mijn hart
Nadat Freek het stationair toerental goed had ingesteld en alle andere getallen ook op nul gezet had, de motor weer aangekleed.
In stilstand stationair en met gas geven kon je al meteen merken dat hij veel rustiger en gelijkmatiger liep.
Vol verwachting en met nu al een brede grijns op mijn gezicht naar huis gereden.
Waaauuuuuuuwww wat een verschil
Hij pak nu veel beter op in de lage toeren en ook veel gelijkmatiger.
Ook is de loop over het gehele toerenbereik veel rustiger.
Gewoon weer een genot om mee te rijden.
Ook het KFR is veel minder geworden, al is het nog niet helemaal weg.
Freek vertelde ook dat de montage van een AF-XIED nog weleens de oplossing kon zijn om het laatste beetje KFR te elimineren.
Verder had hij ook goede ervaring met de NGK iridium bougies (Het exacte type mailt Freek nog door).
Van de Brisk bougies was hij minder gecharmeerd, mede omdat de levensduur niet geweldig is.
Ik ga de adviezen van Freek zeker ter harte nemen, want hij weet echt waar hij over praat.
Vandaag de knipperlichten, koplamp en achterlichten voorzien van een
smoke kleurig folie. Bewust gekozen voor een licht getinte variant van deze
folie vanwege zicht en zichtbaarheid.
Ik moet zeggen dat het best wel past bij dat Titan Silber
Ik zoek nog een oplossing voor de beschadiging op het voorspatbord.
Ik zat te denken aan een sticker of logo etc. wat er overheen valt,
maar ik weet niet goed wat past en staat
Opnieuw spuiten gaat het vanwege low-budget niet worden.
Iemand een ander leuk idee ???