En dan mijn rijstijl;
Mijn motor is onderhouden (en aangepast) door Kenny.
Ik probeer mij ook aan de maximum snelheden te houden, soms iets langzamer als dat betekend dat ik met het verkeer beter “mee-vloei”.
Maar soms ook iets sneller om een betere positie op de weg te krijgen, bijvoorbeeld, niet achter een vrachtwagen, busje, aanhanger, buitenlandse bestuurder uit bepaalde landen, bepaalde merken voertuigen, etc, te blijven hangen. ![]()
Bij de stoplichten sluit ik ook achteraan, de “winst” zie ik niet om vooraan te gaan staan.
Of het risico dat je net de rij aan het “inhalen” bent en het verkeerslicht groen wordt, dan moet je dat ook weer “oplossen”.
Bandendruk heb ik al aangegeven, 2,7 voor en 2,9 achter.
Optrekken doe ik ook heel rustig, vindt het geluid namelijk om ook van te genieten.
En ook ik schakel vrij snel op in de hogere versnellingen.
Remmen doe ik veelvuldig op de motor (nadeel van een dieselrijder
), om tegen het einde van de remactie (bijv. verkeerslicht, spoorwegovergang, rotonde, kruispunt e.d.), de voorrem te gebruiken met een stukje achterrem erbij.
En ik zie in mijn opnames dat ik een behoorlijk grote tussenruimte aan hou.
De windscherm gaat in hogere standen bij regen (ik rij altijd met het vizier een stukje open) of snijdende wind.
Een beetje wind op mijn botsmuts vindt ik niet hinderlijk, een insect met hoge snelheid wel.
Heb afgelopen winter 1x (en voor het eerst) mijn handvat verwarming gebruikt, daarna niet meer.
Ik rij ook het hele jaar door, tenzij het onverantwoord is.
Mijn rijtempo is vrij laag schat ik in, want die keren dat ik in een groep rij, rijden de overige motoren flink sneller/feller.
Dus zeer waarschijnlijk rij ik “truttig”, maar so be it, dat komt vanzelf met meer ervaring en vertrouwen.
En eerlijk gezegd, ik rij motor voor mijn plezier, en brandstofverbruik is niet iets wat ik echt dagelijks in de gaten hou, alleen even uitreken na een tankbeurt of naar aanleiding van een draadje op dit geweldige
![]()