Omdat er in een aantal draadjes over benzineverbruik gesproken wordt, doen we maar eens een poll.
(nog niet eerder gedaan volgens mij)
Ik houd het maar even simpel, en doe de poll voor alle types RT.
Ik heb er mijn R1100R zonder T ook maar bijgepakt. Ik heb er wel een scherm op misschien scheelt het wel niet veel. De eerste tank reed ik 1 op 17 en dat is volgens mij niet goed dus het verbruik moet omlaag. Kan komen omdat mijn Co rond de 3 % staat.
Hangt erg af van het gebruik. Een zondagmiddag toeren doet 1:17, bij lange vakantieritten met volle bepakking doet ze zomaar 1:19. Of zou die Franse benzine gewoon beter zijn? Hoewel: in één dag over de peage terug van de Camping Moto en het zakt naar 1:16.
Maar deze poll geft eigenlijk niet echt een resultaat waar je iets mee kan.
Ten eerste allemaal verschillende types. Allemaal verschillende rijstijl en de ene gebruikt de motor voor woon-werk verkeer en de andere voor touren. En de rijstijl is ook wel een erg belangrijk punt voor het verbruik.
Mijn motor en mijn auto rijden op de lange afstand tijdens een vakatie meestal het zuinigst. We vergelijken dus eigenlijk appels met peren.
Als je heel de week naar het werk gaat met je motor en het gaat om een korte afstand dan is het verbruik veel ongunstiger.
Wat komt er voor nuttige info uit deze poll vraag ik me dus wel af?
Ton
Ja, best leuk deze poll. Heb inmiddels gestemd en hoor bij de grote moot. Ik vraag me trouwens af of er qua verbruik werkelijk zoveel verschil zit in de verschillende RT’s. Een 1200 met meer techniek of 'n ‘ouwe’ 1100. Auto’s van tegenwoordig zijn ook écht niet zuiniger dan die van 10 á 15 jaar oud. Het verbruik is een re-pols-reactie zoals al zovele malen beschreven op dit fantastisch forum.
Een beetje afhankelijk van het rijgedrag en het type.
Ik rijd met mijn R1100RT met gemiddeld een snelheid van 105 km/h woonwerkverkeer via de snelweg en mag 19 km met één liter rijden. Ik stap binnenkort misschien over op een R1150 RT en ben zeer benieuwd naar zijn verbruik.
Rob
Ik zat altijd zo rond de 1 op 17 met recyclicer. Enkele tankbeurten terug heeft de motor een grote beurt bij Kenny gehad. De laatste tank heb ik 1 op 17,8 gereden. Overigens nu zonder recyclizer. Ben geen zuinige rijder, maar het zijn wel allemaal woon/werk kilometers dagelijks 37 km enkele reis. Dus veel constante kilometers en ook filerijden op een .
Voor meer datail zou je ook nog mee kunnen / moeten nemen welke bezine er getankt wordt.
Ik tank b.v. altijd RON 98, dat zou iets beter qua verbruik moeten zijn dan RON 95.
Ik heb nu 1: 19 gestemd maar het zit ook regelmatig dicht tegen de 1: 20 .
Mijn km zijn hoofdzakelijk (rustig) toeren met duo.
Maar leuk om te zien hoe het er in het groter geheel uit ziet .
En ik zit aan de gunstige kant van de schaal, dus dat is prettig om te weten .
Er ontstaat toch een aardig beeld, en dat was precies mijn bedoeling; want die was er nog niet volgens mij.
Dit is zeker geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek, maar dat kan hier ook niet. Hoe wil je in 1 poll rekening houden met verschillende typen ( en R11xxR en GS ), verschillend gebruik (woon/werk, vrije tijd, vakantie), verschillende rijstijlen (rustig, snel, toeren, snelweg), verschillende merken en typen benzine en ga zo maar door?
Is het daar mee appels en peren? Ik denk het niet, hooguit golden delicious versus granny smith
Dat heb ik ook jaren gedacht, maar dat is niet waar.
Ik houd nu zo’n drie jaar mijn verbruik en andere kosten van mijn eRTee bij.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik Euro 95 gaan tanken en tot mijn verbazing maakt het qua verbruik helemaal niets uit!
Je bent in feite dus dief van je eigen portemonnee als je de dure RON 98 tankt.
Test het zelf eens!
Bij motoren met een lage compressieverhouding heeft die Ron98 tanken niet zon voordeel als er Ron95 standaard in gaat. Soms geeft Ron98 nog een iets beter lopende motor als de motor wat ouder is en er meer koolafzetting in de motor zit. Want dan gaat de motor namelijk weer wel pingelen met Ron95 wardoor het vermogen terug loopt.