Vandaag weer getankt. Kwam op een verbruik van 1 op 15,7. Dat vond ik toch niet echt zuinig.
Ook ik tank sedert een tijdje ROM 98. Merk vooral verschil bij optrekken vanaf stilstand.
Gr Maarten
Vandaag weer getankt. Kwam op een verbruik van 1 op 15,7. Dat vond ik toch niet echt zuinig.
Ook ik tank sedert een tijdje ROM 98. Merk vooral verschil bij optrekken vanaf stilstand.
Gr Maarten
Ik tank ook altijd 95.
Volgens de boordcomputer zit ik op een gemiddeld verbruik van 5,1 ltr per 100km en ik rij redelijk sportief.
Niet verkeerd dus.
groet,
RhanRT
Ik rij met mjin
dagelijkse woon-werk ritten van 50km enkele reis, voor het grootste deel snelweg.
Als er ruimte is rij ik een best stevig tempo, en anders rustig tussendoor.
Toch haal ik eigenlijk vrijwel nooit de 1:15 en zit nu rond de 1:14,6 - _002 gemeten sinds juni 2010, over een kleine 15.000km
, GerbeRT
Ik controleerde het verbruik bij mijn auto ook vaak door middel van de boordcomputer totdat ik het weer gewoon op de ouderwetse manier deed en erachter kwam dat de boordcomputer niet klopte. Dus ik zou dan wel een paar keer testen of die ook wel echt klopt.
Ton ![]()
Het verbruik van onze auto’s en motoren houdt ik al jaren bij in een Excel tabel op basis van getankte liters versus gereden km. Dus het zijn praktische verbruiks getallen.
Ik zal dit voorjaar toch eens een tijdje RON 95 gaan tanken om te zien of dit verschil maakt t.o.v. RON 98.
Zolang ik hier in Nederland rond toer gebruik ik toch zelden het maximum vermogen van mijn
en zou ik er dus praktisch niet veel van moeten merken qua prestaties.
Tot nu toe zijn de verbuiks-cijfers van mijn
zeer constant, dus ik zou vrij snel effect moeten kunnen zien (of niet natuurlijk
).
Ik ben nog steeds benieuwd wat deze poll dan voor beeld moet geven hoor. Waarvan geeft het een beeld?
Verschillende motoren op andere manieren gebruikt sommige met duo andere zonder? Maar misschien mis ik iets ![]()
Ton
Ik vind dit een beetje vragen naar de bekende weg: het gaat om het gemiddelde gebruik van een grote groep RT’s.
Je bent trouwens helemaal vrij om je eigen poll te starten als je vind dat het beter moet of kan.
(Ik ben heel benieuwd om te zien hoe het eigenlijk moet ![]()
Hans
Hoi Hans
We rijden allemaal met verschillende types dus die scheiding heb je al zo nodig. We rijden ook allemaal anders dus je wil de rijstijl weten. Als je korte afstanden rijd schiet het verbruik omhoog en bij lange afstanden omlaag. Bij stadsverkeer is het verbruik zeer ongunstig. En dan praat ik nog even niet over de leeftijd van de motoren en of we met of zonder duo rijden.
Wat wel iets zegt is wat is het gunstigste verbruik dat je gehaald hebt met je motor.
En er zijn zoveel factoren die meespelen. Maar ik bedoel dat niet vervelend. Ik kon het verbruik van mijn Honda CB400N laten wisselen tussen 1 op 8 en 1 op 22. Maar dat zegt meer over mij dan over de motor.
Hoe meer kilometers de motor gelopen heeft hoe meer het verbruik stijgt en dan heb ik het even niet over de inrijperiode. En ook het onderhoud heeft enorm veel invloed
Maar ik begrijp dast het niet eenvoudig is om een poll te maken hoor .En om uit veel van die verschillen al bruikbare informatie te halen heb je ook wel meer resulaten nodig dus meer mensen die de poll invullen.
Met vriendelijke groet Ton
Goeie Poll Hans ![]()
Natuurlijk hebben we allemaal een eigen rijstijl maar deze poll geeft een totaalbeeld van ons verbruik aan ongeacht het type RT. Uiteraard kunnen we nieuwe poll’s maken die gesorteerd op type zijn. Maar of dat echt een toegevoegde waarde heeft vraag ik me af.
Het is mij nog nooit gelukt om 1:20 te halen terwijl ik erg m’n best deed en voor m’n gevoel bijna omviel . . . . ![]()
Met m’n
haalde ik hooguit 1:16. Het “nieuwe rijden” is kennelijk aan me voorbijgegaan . . . ![]()
Hoe het met de
zal gaan laat ik zeker weten.
![]()
Jos
Op mijn
haal ik 1:17 gemiddeld bij, naar mijn idee, toch wel een pittige rijstijl. Op lange ritten (>400 km.) heb ik meerdere malen 1:20/21 gehaald.
M.i. heeft dit zeker alles te maken met een goede afstelling.
Op mijn
nu 13 jaar oud en ongeveer 130.000 KM rij ik ik de laatste 6 jaar gemiddeld 1 : 20. Ik rij het helejaar door. Ook met de andere motor ongeveer 10.000 KM per jaar en die verbruikt ook op jaarbasis 1 : 20. Doe met allebei korte en lange ritten. Een auto heb en wil ik niet. Het verbruik van de RT was de laatste 6 jaar.
2005 1 : 20,2
2006 1 : 20,1
2007 1 : 19,9
2008 1 : 20,1
2009 1 : 20,0
2010 1 : 19,9
Anton ![]()
Dat lijstje van jouw Anton zou ook van mij kunnen zijn . Ik hou het verbruik nu 5 jaar bij en inderdaad gemiddeld 1 : 20 per jaar met de RT.
Groeten, Fred.
Wow jullie rijden wel echt zuinig. Ik zat bij de laatste tank op 1 op 15 en toch rustig rijden afwisselen met binnenweg en snelweg. En niet over de 115 km.
Ik zal er eens aan gaan werken om zuiniger te rijden. Maar zal niet lukken denk ik.
Ton ![]()
Ik heb net weer getankt, en het is 1:22,421
(326 km, 14,54 liter met de vul-gat gaatjes-modificatie dus nokkie-vol)
En het is Euro95 bij de TinQ.
Maar ik merk wel dat buitentemperatuur en rijtechniek zeker van invloed zijn.
Ik merk dat ook aan hoe de motor loopt en reageert. (op het gas, ronddraaien, etc)
Bandendruk is 2,7 voor en 2,9 achter.
Mijn toerental zie ik meestal zo rond de 3000 á 4000 toeren en ik schakel best wel veel, als ik moet afremmen, merk ik zelf.
Ik rem dus vaker op de motor, uit laten rollen, ver, zeer ver vooruit kijken, etc.
Maar eerlijkheidshalve, het verbruik varieert nogal, heb zeker ook wel eens meer verbruik meegemaakt.
En ik ben al jaren een dieselrijder, maar wel hele krachtige diesels (180+ pk), dan kan je met je grote teen het gas pedaal bedienen, scheelt weer in brandstof (1:23) en soms in de bekeuring (3 a’4 km te snel, na correctie
)
Ik ben dus zeker géén maatstaaf wat dat betreft!
Vandaar mijn terughoudendheid om de poll in te vullen, omdat ik meen dat een ietwat vertekend beeld geeft, in mijn optiek.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de RT meer aerodynamisch is dan mijn R met scherm. En ik rem zelf ook veel op de motor maar dit was nu volgens de ANWB weer niet de bedoeling. Ik heb het zo geleerd en ik rem liever op de motor dan elke keer aan die rem te hangen.Ik rijd ook meestal tussen 3 en 4000 rpm en mij lukt het altijd om heel zuinig te rijden met de auto maar ook met al mijn andere motoren. En ik ben natuurlijk met mijn 185cm niet de kortste en ik kijk dus gemakkelijk over het scherm heen en zit meer in de wind.
Mijn bandendruk is veel lager dus dat ga ik ook testen. Nadeel is snellere slijtage in de midden dus sneller plat worden. Nou wil ik persee een keer die 1 op 20 halen. Toch te gek dat mijn auto zuiniger is op de snelweg.
Ik denk dat je daar wel een heel belangrijk punt aanhaalt;
Als ik op de snelweg rij, en mijn hand buiten de kuip uitsteek, is het toch een flinke winddruk die ik dan voel.
Dus de tupperware op de R1100RT en mijn (andere) windscherm zullen wellicht ook een belangrijke factor zijn ten aanzien van het verbruik.
Ik kan mij nog herinneren van mijn her-opstap H.nda, een CB500F, waar de instructeurs het “aantrekkelijk” vonden om met de storm ons de Flevopolder in te jagen en over dijkwegen te laten sturen.
Ik moest echt tegenhangen, duwen en trekken, en vond het heel hard werken.
(zeker met al dat chirurgische staal en andere vervangingsonderdelen in mijn ledematen)
Ik heb diverse keren meegemaakt dat een cursist de moed opgaf en niet meer verder wilde in de storm, slagregens en ander ongerief.
Nu ben ik niet de meest briljante rijder (verre van dat, denk ik zelf) maar ik herinner mij wel dat we regelmatig een benzinepomp moesten opzoeken.
Na zo’n 200 ~ 250 km was het echt gedaan, dan had Clara haar levenssapje weer nodig. ![]()
Mijn lichaamslengte varieert nogal door voorgenoemde problemen, maar ik zit, als ik mijn video-opnames beoordeel, wel goed uit de wind.
Dus ja, tupperware maakt waarschijnlijk wel uit, denk ik.
Als ik met een lagere bandendruk rij, vindt ik het niet prettig in de bochten, ik merk dat ik dan elke keer een klein beetje wil corrigeren, wat m.i. levensgevaarlijk is.
Maar dat is mijn rijstijl, en zoals aangegeven, die is niet briljant.
Let wel, mijn motor is wel “aangepast”, dus andere uitlaat, luchtfilter en Brisk bougies, en naar wat ik begrepen heb van andere meer-ervaren BMW rijders, is op dat punt mijn motor best wat prettiger, motorisch gezien.
Ook dat kán m.i. een bijdrage leveren aan het verbruik.
Hoi Rob, da’s een mooi gemiddelde. Ik kom niet boven de 1:17. Ik heb 2 vrage aan je:
Groetjes uit Leiden.
P.S. het was pijpsleutel 20 waarmee ik het lampje heb vervangen ![]()
Hallo Paul!
De antwoorden;
Mentalen notitie aan mijzelf: sleutel 20.
Bedankt! ![]()
RobL.
toch leuk die vraag van mij over het gebruik van een R850RT
Ik zit zelf op ee 1 op 19 na een service beurt en als ik de poll nu zie denk ik dat hij redelijk goed afgesteld sta als ik een rit van 250 km rij zonder oponthoud met 130KM op de teller.
Mijn vraag is dus beantwoord.
Natuurlijk verbruikt de oudere R1100Rt een liter meer per tank
en een R1200Rt 1 liter zuiniger.
Maar waar het mij omging dat je verhalen hoort van mijn 850Rt loopt 1 op 25!! dit is dus grote onzin of hij moet omgebouwd zijn met hybride aandrijving.
Misschien wel wat voor de nieuwe rXXXXrt gewoon een RpriusRT
hendrie
Hallo Ton, ik kan je natuurlijk wel wat over mijn rijstijl vertellen.
De motor is in onderhoud bij een liefhebber die op en top vakman is, weet alles van BMW en HD. Is van beroep machinist maar heeft gouden handjes.
Weet de motor dus goed en precies aftestellen. Is helaas kort geleden overleden dus zal ik nu gaan naar Kenny in Den Dolder, dit lijkt mij net z’n mannetje.
Ik houd mij aan de maximum snelheden. Moet dus niet zonodig wat harder, dit mede om de motor gebruiker geen slechte naam te bezorgen.
Bij een stoplicht sluit ik achter aan en hoef niet zonodig als eerste te staan en hard weg te rijden. Ik weet zo ook wel dat ik sneller ben als het moet.
Ik trek rustig op ( ik heb de tijd en rij voor mijn plezier) schakel vrij snel naar de volgende versnellingen.
De banden spanning is voor 2,6 en achter 2,8. Het windscherm staat bij mij in de laagste stand. Ik rij motor om ook de wind te voelen, ga anders autorijden vind ik. Ik heb geen electrisch verwarmde handschoenen, handvatten of zadel. Rij het helejaar door. Voor warmte gewoon wat extra dunne laagjes kleding aantrekken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Anton ![]()