Ik vroeg me af hoe de meeste hun zadel hebben staan? In de ‘lage’ stand of in de ‘hoge’ stand. Ik ben zelf 1.85 m en merk dat ik prettiger op de motor zit als ik mijn zadel in de hoogste stand heb staan. Ik zit dan niet zo in elkaar gezakt en zit voor mijn gevoel wat ‘actiever’ op de motor. Ik kan in deze positie nog prima met mijn lange staken aan de grond.
Dit is de eerste motor waar ik de hoogte van het zadel kan verstellen, ik vind dat al super dat ik dit zo in kan stellen! Nu was ik benieuwd hoe de meest hier over denken en hoe ze dit ingesteld hebben?
Niks spannends dus maar wel leuk om hier op van gedachten te wisselen
Je lengte is zeker bepalend voor de hoogte van het zadel. Als je verschil wilt zien tussen de vorige motor en je nieuwe motor kan je beide typen op deze site invullen. http://cycle-ergo.com/
Aan instellingen qua lente stel ik niets in. Het gaat mij gewoon om wat de verschillen zijn in zithoek en kniehoek.
Zelf heb ik de hoogste stand nog iets meer (1.5 cm) verhoogd. Maar ik ben dan ook net iets langer 1.87 cm.
ik heb dat draadje al eens doorgelezen, het gaat voornamelijk over het comfort van de BMW zadels. Ik vind(maar dat is dus mijn persoonlijke mening)mijn huidige zadel veel te zacht. Ik vind in mijn huidige zadel totaal geen steun of wat dan ook. Ik ga er dan ook asap mee naar Tiger Leathers. Ik ben benieuwd hoe mijn zadel zit als deze mannen het in hun vingers gehad hebben
Ik heb hem dus in de hoogste stand en vind het gek genoeg dan beter zitten dan in de laagste stand( heb dan het gevoel dat ik er nog verder in wegzak)
1.84m: In het begin in de laagste stand, bij de eerste langere autoweg ritjes naar hoogste stand gezet. Uiteindelijk, nadat ik de R1200RT begon te begrijpen, definitief naar de hoogste stand gegaan. De hoek van mijn knieën is dan voor mij ook prettiger.
Het verschil wat je voelt met het zadel in de lage stand of in de hoge stand is idd als je al iets of wat meer van lengte bent direct voelbaar in de knieen. Vooral op de langere stukken is dit goed merkbaar.
Ik heb het zadel in de hoge stand staan. Wat mij betreft, zou dit nog hoger mogen. Ik kan met de voeten prima aan de grond, maar ik merk dat ik met deze stand wat ingezakt op de motor dreig te gaan zitten. De zit op de Pan is actiever.
Ik overweeg serieus om een hogere versie aan te schaffen en te verlengen. Wie moet dat gaan doen? Topsellerie.
Ik heb hem op de laagste stand staan. Ben dan ook slecht 1.73m groot en zelfs dan kan ik beide voeten niet plat op de grond zetten. Overweeg dan ook serieus om mijn motorlaarzen bij de schoenmaker langs te brengen om er 2 cm extra zool en hak onder te laten zetten
Dat is zondermeer waar, echter gaat het meer om de ‘zit’ op een zadel. Maar als die voor jou oke is en je kan het oplossen dmv een verhoging onder je laarzen dan is dit natuurlijk ook meer dan prima
Wel grappig om te lezen wat mensen beweegt of motiveert voor wat betreft dit onderwerp. Zo zie je maar hoe persoonlijk een instelling kan zijn. Ook leuk om te lezen hoe mensen tot ooit een simpele aanpassing komen(bv een verhoging onder de voet) om zo het motorrijden plezierig te maken. En dit kan bv door hele eenvoudige oplossingen te zoeken
Natuurlijk, loopt/wandelt ook veel fijner als je eens, (na een tourpauze), een leuk en/of gezellig dorpje of een andere bezienswaardigheid wilt aandoen.
Twee centimeter rubber onder je schoen is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een verlaagd zadel. Maar voor je dat doet, ga even na op wat voor onderdelen tijdens het rijden dit effect gaat hebben.
1: Je kunt makkelijker met je voeten aan de grond. +
De kniehoek verandert. Je knieën komen twee centimeter omhoog. - + Kniehoek verandert ook met een verlaagd zadel. Vandaar de plus/min.
Je voet staat twee centimeter hoger op de steps en dat heeft invloed op de stand van je voet, met name t.o.v. het schakelpedaal. Dat wordt een heel gewurm om je tenen onder het schakelpookje te krijgen. — Voor het rempedaal is de invloed minder, omdat je daar van bovenop op drukt.
Dat schakelen zou voor mij de reden zijn om niet voor hogere zolen te kiezen. Het gaat om comfortabel te kunnen rijden. Je rijdt meer dan dat je stil staat. Om voor die momenten rijplezier te offeren voor makkelijker de voeten aan de grond te kunnen krijgen is voor mij een no go.
Mooie analyse hierboven, hogere zolen bieden slechts een deeloplossing maar hebben absoluut niet hetzelfde effect als een lagere zitpositie. Sterker nog, er ontstaan weer andere problemen. Omdat een zitpositie heel persoonlijk is, kan het toch zijn dat de deeloplossing met de zolen volstaat. Het hangt er maar net vanaf wie in die schoenen staat…
Met 1.86 heb ik de buddy standaard op de hoogste stand staan van de 1200. Dat verandert wel als met de vakantie een pittig bergachtig traject verwacht wordt, wat tegenwoordig zo mooi te zien is aan het geboden hoogteprofiel van een gpx dagtraject.
.
Schermafbeelding 2020-12-21 om 14.03.01.png
(Dwarsprofiel van dagetappe over de Col de la Crois de Fer, Col du Lautaret en Col du Galibier) .
In dat geval zet ik de buddy op de lage stand. Daarmee lever ik aan comfort wel in door een kleinere kniehoek, maar belangrijker is dat het bochtenwerk - in ieder geval voor m’n gevoel - wat zekerder verloopt. Feit is dat met het verlagen van de zitpositie ook het totale zwaartepunt van motor, berijder en bagage verlaagd wordt. Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de motor(rijder) de bochten kan nemen. Door iets meer naar voren te gaan zitten wordt de balans nog verder verbeterd, zeker als er met bagage achterop gereden wordt. Wellicht is die zekerheid louter een gevoel tussen de oren, maar dat maakt niet uit.
Dan gaat het niet om een middelgebergte in Duitsland zoals die in de Eifel, Sauerland of Harz voorkomen. Daar voldoet de hoogste stand van de buddy nog prima. In de Franse Alpen wordt het een iets ander verhaal met hoogtes tot 2600 mtr. Dan hebben de motor en ik voordeel bij een lagere zitpositie. Met name haarspeldbochten zijn door een wat hogere snelheid op een veilige manier te nemen zonder meteen op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer te komen.
Die lagere positie heeft ook als bijkomend voordeel dat bij een onverwachte stop - bijvoorbeeld achter een verkeerd terugschakelende campertje in een haarspeldbocht die naar de buitenkant schuin afloopt - de voet aan de lagere buitenkant toch nog de grond raakt zonder dat de motor schuin komt te hangen. Met bepakking is het dan een hele kunst om het zaakje overeind te houden en/of te hijsen. Beter om te voorkomen, dan maar even iets minder comfort.
Op een RT is het tussentijds wisselen van de buddyhoogte een fluitje van een cent en prima even langs de kant van de weg uit te voeren.
Ik herken bovenstaande helemaal, ik ben zelf ook pas naar de hoogste positie gegaan, zoals ik schreef, toen ik mijn RT beter begon te kennen. De eerste 10.000km voelde ik me, met het zadel in de hoogste stand, onvoldoende zeker.
Goede tip, om in de Alpen het zadel gewoon lager te plaatsen, volgende keer zal ik er zeker weer eens mee stoeien (omzetten kost nauwelijks tijd), en inderdaad ook eens meegemaakt dat de grond onder mijn voet een paar centimeter verder weg was, dan ik dacht. Het is dat ik dikke bovenbenen heb… anders had ik op de grond gelegen.
Inzakken herken ik ook, daarom op black friday een goede niergordel gekocht met flink wat ondersteuning in de rug (volgende stap een “goldwing” rugsteuntje?). Ook herken ik in de hoogste stand, dat ik me bedenk hoe het comfort met stuurverhogers zal toenemen.
Ondanks mijn lengte van 1.91 m (op het ID) heb ik mijn zadel in de laagste stand staan. In de hoogste stand krijg ik mijn voeten niet fatsoenlijk aan de grond. Dat ligt aan de lichaamsbouw: in verhouding heb ik geen lange benen en, als 'lichtgewicht van nog geen 80 kg, geen dikke bovenbenen .
Dus ook de kniehoek is dus wat gunstiger met m’n iets minder lange benen.
Ik ben heel verbaasd, na het lezen van alle reacties. Het valt me vooral op dat veel rijders de lage stand verkiezen en die mensen zijn allemaal langer dan ik. Ik ben 1.78 m dus niet overdreven groot of klein, beetje gemiddeld zeg maar. Ik heb het zadel in de hoogste stand staan, ik kan met mijn voeten prima aan de grond en ik zou, zoals eerder gezegd, het liefst het zadel nog hoger hebben met de mogelijkheid iets verder naar achteren te kunnen gaan zitten. Dus verhoogd + verlengd.
Ik vraag mij dus af, heb ik dan wel een gewoon zadel, of heb ik een laag zadel. Jullie mogen het zeggen. Op de foto staat het zadel in de lage stand. Dat vond ik dus helemaal niks. Ik zat op de motor als een zak aardappelen. Met het zadel in de hoge stand reed het al een stuk beter.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
foto_zadel.jpg