Zadelstand hoog of laag?

Leuke verslaglegging via de link!

Ik heb een heel sterk vermoeden (bijna zeker) is het zadel op de plaatjes een verlaagd zadel.

Ik weet niet of de constructie van het zadel van de 1100 gelijk is aan de 1200. Ik had bij (na) lange afstanden last van een kramp gevoel in de benen als ik bij een verkeerslicht mijn benen weer gestrekt had. Voor mij een reden om te kijken naar een mogelijke verhoging van het zadel. Aan de voorzijde de 3 standen beugel verhoogd middels onder de bevestiging een vulling te plaatsen van 15mm. Voor de achterzijde moest ik nog wat verzinnen. Het zadel staat dus iets meer achterover nu. Echter tijdens het rijden viel mij op dat ik meer naar achteren zat mijn zadelpijn langer uit bleef en het kramp gevoel veel minder voor kwam. De achterzijde heb ik nooit meer aangepast. Zoals het nu zit en rijdt bevalt mij prima. Alleen kan ik het zadel niet meer lager zetten omdat het zadel dan tegen de tank aan klem loopt.

Wat jij omschrijft herken ik volledig, ik ben 185 cm en heb vrij lange benen…Deze zijn ook nog getraind door het fietsen wat ik heel graag doe :wink: maar in de lage zit dan voel ik me ook net een zak aardappelen… Wel leuk om te lezen wat de stand van het zadel los maakt aan discussie Big RT Smile

Ik heb een heel sterk vermoeden (bijna zeker) is het zadel op de plaatjes een verlaagd zadel.

En jawel hoor, dit sterke vermoeden lijkt wel te kloppen. Er zijn op hoofdlijnen onderstaande types verlaagdes buddy’s:

.
dubbelverlaagd. .jpg
.
De integrale buddy, waarbij het bestuurdersgedeelte sterk verlaagd is tot een zitkuil en naadloos overloopt in de zit voor de duo passagier. De integrale buddy is gemonteerd op een verlaagd buddyframe aan de voorzijde. .
De zitt.jpg
.
De separate buddy, zeg maar de standaard buddy waarbij het passagiersgedeelte op een verlaagd frame rust…
Allereerst over je postuur: dat is van Hagrid, noch Piggelmee, dat gaat om een reguliere lengte.
Vervolgens eens even goed naar de foto van de buddy op je fiets gekeken.

Wat direct opvalt is het grote verschil in hoogte tussen het gedeelte voor de bestuurder en dat van de passagier. Dat komt overeen met de eerste foto van de verlaagde integrale buddy. Om er zeker van te zijn: Lukt het om dat grote verschil in hoogte te bereiken bij een reguliere buddy met een standaard buddyframe? Zie hieronder de foto’s van de twee standen die m’n 1200 uit 2008 standaard biedt:
.
tweekeeertjes.jpg
.

• Op de bovenste foto staat de buddy in de hoogste stand. Dat is ook goed terug te zien aan de onderrand, die niet meer aansluit op het tupperware. Er zit wat ruimte tussen.

• De onderste foto geeft de foto weer in de onderste stand. Lager kan de buddy niet, dan stoot de onderrand van de buddy tegen het tupperware aan.

.
Vanuit de standaard opzet is het verschil in hoogte tussen de voorste en de achterste buddy met de verlaging weliswaar iets groter geworden maar niet zo groot als de foto van je fiets laat zien. Die buddy ligt nog eens beduidend lager dan de standaard laagste stand biedt. Er lijkt dus wat anders aan de hand te zijn.

Om de buddy in die lage stand te krijgen, is een ander buddyframe nodig én wellicht een minder hoog opgebouwde buddy. De onderkant van de buddy sluit immers aan op de rand van het tupperware en kan door die rand niet nog verder zakken.

De onevenredig lage stand van je buddy verklaart de pijnlijke aardappelzak-houding, die al na een kwartiertje rijden optreedt. Ik herken dat omdat bij de proefrit van m’n 1200 de integrale verlaagde buddy van de bovenste foto gemonteerd was. Die werd na aankoop vervangen door een standaard buddyseat met een standaard buddyframe van een andere 1200.

In tegenstelling tot de vroegere BMW K types, waarbij een verlaagde fiets niet zomaar verhoogd kan worden, kan dat bij de 1200 serie dus tamelijk eenvoudig. De oplossing voor je probleem is dus gelegen in tenminste een ander buddyframe. Het zou me niet verbazen als dan ook een standaard buddy nodig is om het geheel passend te maken.

Er zijn vast wel mensen die juist een verlaagde buddy ambiëren, dan ligt een advertentie met een ruil voor de hand. Een nieuwe buddy aan de voorkant is al gauw 250-300 euro , nog los van het onderstel. Dat kan gewoon budgettair neutraal, waar twee BMW rijders mee geholpen zijn.

Hoi Frans, super bedankt voor de uitleg. Na alle reacties van langere mensen die op de lage stand maar net met de voeten aan de grond konden komen, moest er wel iets zijn met de maatvoering van mijn zadel.
Dit zadel moet nog omgeruild want dit stuk heeft geen verwarmingselement, dus ga ik meteen vragen om een normale uitvoering, met verwarming. Dan rijdt ie nog beter!!!

Mocht dat niet lukken: kijk eens bij:
.
https://link.marktplaats.nl/m1639131778

‘Over’ ivm verlaagd zadel…voor een kwart van de prijs, inclusief de centrale achterwerk verwarming.
Wellicht is het standaard buddy-frame er ook nog bij te krijgen.

Nee dus :O . De -1200- (tenminste de 2005-2010 serie) heeft maar 2 standen. Op de -1100- had ik het zadel in de hoogste stand , waarbij ik vlot met de voeten plat op de grond kon. In mijn beleving is de buddy van de -1200- dus hoger gepositioneerd. Wellicht verklaart dat mede/tevens het verschil in gevoel van het “in” de motor zitten bij de 1100 en “op” de motor zitten bij de 1200 .
Ook is de passagiersbuddy van de 1200 een stuk langer

Ik heb de advertentie ‘opgeslagen’. Even onderhandelen met de dealer/verkoper of ik dit zadel kan aanschaffen op hun kosten.

€80,00 ???

Nee niet eerst gaan onderhandelen. Snel kopen en later gaan onderhandelen.

Kan iemand mij vertellen in hoeverre de buddyseats van de serie tot 2010 en de serie na 2010 uitwisselbaar zijn?
Alvast bedankt!

Volgens zijn de buddyseats vanaf de LC modellen (2014) niet meer uitwisselbaar met voorgaande jaren. De buddyseats zijn vanaf de LC modellen ook iets lager. Ik was daar bij aankoop van het 2018 model huiverig voor echter ik merk dat dit ondanks mijn lengte (1,9m) toch prettiger rijd.

“Volgens zijn de buddyseats vanaf de LC modellen (2014) niet meer uitwisselbaar met voorgaande jaren.”
Dank je wel, JosRT!

Vandaag contact gehad met de dealer over het zadel. Dit wordt keurig netjes omgeruild voor een normaal zadel, met verwarming. Het gaat dus helemaal goed komen met mijn RT-tje!!! :smiley: