Ik heb sinds kort een R1100RT, en ben met al met al erg tevreden; maar zoals meer mensen hier is het zadel wel een pijnpunt… bij een uur of langer rijden is het gewoon niet comfortabel meer.
Ik heb hier de naam Tiger in Den Haag regelmatig voorbij zien komen, maar dat is voor mij wel een eind weg. Nu zit er bij mij in de straat 2 deuren verderop ook een meubelstoffeerder, dus ik dacht, ik zou daar wel eens aan kunnen kloppen. Maar nu is de vraag, wat moeten ze eigenlijk doen om het zadel meer comfortabel te maken (in andere woorden, welke instructies geef ik ze)? De stoelen en sofa’s die daar in de etalage staan zijn natuurlijk wel wat anders dan een motor zadel, dus ik durf niet aan te nemen dat ze zonder aanwijzing weten wat ze met een motorzadel aan moeten om het meer comfortabel te maken. Iemand hier die het al eens bij een lokale stoffeerder heeft laten doen en tips heeft?
Hallo Wimads,
ik heb voor mijn vorige R1200RT het zadel laten aanpassen bij JT autobekleding in Almelo. Ze zijn gespecialiseerd in oldtimers maar kunnen ook motorzadels doen. Vaak is het al een verbetering als er wat steviger schuim gebruikt wordt. En je kunt overwegen om het 1 a 2 cm dikker te maken en een te voorzien van een nieuw dek. Alternatieven zijn zadel van Bagster en Wunderlich welke niet goedkoop zijn maar wel goed in mijn geval.
Ik weet niet of JT nog wel motorzadels doet maar een keer bellen en je weet het.
Hi Ben, dank voor de tip. Ik zie op hun website staan dat ze inderdaad ook motorzadels doen, dus dat is zeker een optie. Maar die meubelstoffeerder zit bij mij letterlijk op 10m naast de deur, dus ga daar sowieso eerst even binnen lopen. Maar als die het niet kan of wil (of geen vertrouwen wekt wbt motorzadels), dan zal ik zeker bij JT informeren.
Dank! Dat zijn dingen waar ik bij die stoffeerder wat mee kan
Zadels…
Ik weet wel dat je eigenlijk je zadel niet 1,2,3 kan aanpassen.
Eigenlijk moet je iemand laten kijken naar je zithouding op de motor en je gewicht.
Pre-fab zadels zoals Wunderlich, Sargent en Corbin zijn redelijk goed.
Persoonlijk heb ik deze ook gehad.
Nu rij ik al een tijd met eenhttps://day-long.com/ zadel.
Deze is opgebouwd uit een bestaande zadelpan.
Hier heb ik een rally van 12 dagen gedaan en nada, niks geen pijn aan de kont.
Zadel hoogte, beenhoek en hoek van je bekken en bovenlijf zijn ook bepalend voor je eventuele ongemakken qua zitten.
Dus niet alleen een “harder schuimpje” in het zadel
Daar ben ik me van bewust. Ik kom van een cruiser (intruder vs1400); die was qua wind gewoon niet comfortabel meer vanaf 100km/u, en wat dat betreft is de RT een verademing. Maar de zithouding is toch wel even wennen. Ik kon op de Intruder prima zitten, mooi rechtop, geen druk op de polsen, meer dan genoeg beenruimte (met highwaysteps). De RT is toch een stuk meer opgevouwen. Ik heb al stuurverhogers geplaatst op de RT om net wat meer rechtop te zitten en een beetje druk van de polsen weg te nemen; en wil denk ik de steps ook wat verlagen om net wat minder opgevouwen te zitten met de benen. (Het wordt overigens natuurlijk nooit een cruiser, en dat is ook zeker niet het doel).
Maar het zadelschuim speelt zeker ook een rol hier in mijn geval. Naast de juiste houding vinden, is het namelijk ook gewoon pijn op het zitvlak zelf, na zeg 45 minuten begint dat. Als ik de aanwijzingen van Hans hierboven lees, dan herken ik daar eigenlijk het Intruder zadel in. Dat was ook vlak, met aanzienlijk steviger schuim dan de RT, en daar kon ik prima een paar uur op zitten zonder zadelpijn - wel andere ongemakken mbt de houding, maar van het zitvlak had ik daarop nooit last.
Ik heb mijn zadel laten aanpassen bij een ergonomische zadelmaker, die zadels maakt voor beroepsgroepen die zittend werk hebben, zoals vrachtwagenchauffeurs en bus- en tramchauffeurs. Daar werd mijn zadeldruk op de motor gemeten met een meetkussen. Daarna werd net zo lang het schuim in lagen aangepast totdat de drukverdeling optimaal was. Uiteraard was dat niet goedkoop, maar het zit wel prima, en ik ben grotendeels van mijn rugklachten af.
Zo’n meting ziet er ongeveer zo uit (maar dan op de motor en niet op een paard):
Wow, dat is wel next level Weet niet hoe duur dat was, maar ben bang dat ik daar het geld niet voor op de plank heb liggen… maar uit nieuwschierigheid, hoe diep heb je in de buidel moeten tasten??
Ik was ongeveer €700 kwijt. Als je weet wat ik daarvoor allemaal heb geprobeerd en uitgegeven, incl. eigen aanpassingen, Tiger leathers, Touratech zadel en noem maar op, dan viel het bedrag nog wel mee. Het is In ieder geval waar voor je geld, en in mijn geval het laatste redmiddel.
Oh dat valt inderdaad nog mee, had wel 1000+ verwacht. Maar wel beduidend meer dan ik nu wil uitgeven. Ik ga eerst eens kijken waar ik met de stoffeerder op uit kom.
Het is niet zozeer het stofferen, maar het aanpassen van de zitting. Ze snijden er een deel af (Denk om je zadelverwarming indien van toepassing) en vervangen dat met materiaal wat een beter zitcomfort geeft. Dit voelt in eerste instantie heel hard aan dat je denkt “dat gaat niet helpen”, maar na een uurtje merk je dat het niet gaat doorzitten.
Vervolgens ga je zitten en een stukje rijden, dan doen ze eventueel nog wat aanpassingen. Je mag ook altijd binnen 3 maanden terugkomen om het kosteloos aan te laten passen.
Kost je iets van € 100,-.
Als ik advies mag geven zou ik er gewoon een lekker dagje van maken en bij Tiger Leathers laten doen…
Ze zijn hier zeer ervaren in en weten precies waar ze moeten aanpassen. De hele werkplaats ligt vol met zadels en krijgen zeer goede recenties.
IMG_2559.jpg
IMG_2560.jpg
IMG_2561.jpg
IMG_2562.jpg
N.a.v. bovenstaande posting. Ook gedaan. Prima adres. Kon toen voor de tweede keer kosteloos aanpassen omdat het zadel (en dat merk je pas na een urenlange zit) toch nog iets verbeterd moest worden. Prima service dus voor relatief weinig geld.
Nadeel: heb TL nog benaderd om (banner) sponsor op ons forum te worden maar ze zeiden dat ze al genoeg aanprijzingen hadden (op verschillende fora) in de recensies. En ja, dat is ook zo.
Ja, zit er wel over te denken om toch eens die kant op te gaan. De stoffeerder op de hoek langs geweest, maar die geeft niet echt het vertrouwen dat die weet wat die doet als het op motorzadels aan komt - ander huidje dr op zou ik hem wel toevertrouwen, maar comfort verbeteren heeft 'ie wat dat betreft gewoon geen ervaring mee.
Heb ook een set voetsteunverlagers besteld, ga eerst eens kijken wat dat met het zitcomfort doet. Daarna eventueel eens bij Tijger informeren.
Ik heb ook een ander zadel laten maken voor mijn r1150RT
na vele dingen gelezen te hebben op internet maar ook op Facebook een RT forum.
Daar kwam ik in gesprek met iemand uit Westknollendam, die ook op verschillende forum’s goed uit de doeken kwam.
Toch maar de stoute schoenen aan gedaan en heb een nieuw zadel besteld bij hem, toevallig waren we in de buurt op vakantie en hebben hem bij hem thuis opgehaald.
Ook was de mogelijkheid dat hij hem kon opsturen, maar we waren toch in de buurt.
Je kon ook je “oude” zadel inleveren en een nieuwe meenemen.
Ik zelf heb gekozen voor een ander aangepast zadel mee te nemen en de oude te bewaren,
En deze bevalt heel erg goed zelfs, en er is R1150RT in gegraveerd
Nou, het is een Bagster zadel geworden voor mij. Ik vond er 1 voor een zacht prijsje op marktplaats. Heb hem er zojuist opgezet. Ik ga morgen avond echter weg op vakantie (niet op de motor), dus wordt pas over 3 weken dat ik hem echt kan testen. Maar eerste indruk is positief.