Zadel aanpassen

Een andere, meestal over het hoofd geziene, oorzaak van zadelpijn is het vochtig worden van de huid.
Vooral in textiel ontstaat na een tijd zitten zo’n broeierig gevoel aan de bibs. In een lederen pak duurt dat langer, omdat het beter in staat is om vocht te absorberen.
(denk aan je zeem waarmee je de ramen lapt)

Om nu de ventilatie aan je onderkant te verhogen zou je iets van een matje over je zadel kunnen leggen.
Die zijn er in de vorm van een dik mazig net dat je er overheen spant. Maar dat kan een onstabiel gevoel geven.

Ik heb eens verhalen gehoord over een schapenvacht op het zadel. Nieuwsgierig geworden gewoon eens geprobeerd.
Kijken hoe dat werkt.
Dat beviel zo goed dat ik me voor mijn RT een andere vacht gekocht heb die beter matcht met de kleur van de motor.

Voor een beeldvorming hier een kiekje van die vacht op mijn vorige motor.
9d32c09d-c418-46fb-83fb-6ac78882e798.jpeg

Ik heb een Cool cover, cool in de zomer (werkt echt) en geen koude natte kont bij regen.

https://www.coolcovers.co.uk/

Dat is het net wat ik noemde.
Een maat van me had dat op zijn R1250GS Trophy.
Hem gaf het een wiebelig gevoel op het zadel en heeft het na een dag rijden weer verwijderd.
Ook puur persoonlijk.

Nu je het zegt.
Ik krijg met mijn leren broek veel later last van mijn bips.
Met mijn Damen textielpak eerder.
Maar met mijn dunne (en goedkope) doorwaaipak heel veel eerder.

Het gaat er om dat de huid moet kunnen transpireren.
Dat dunne doorwaai pak is zeker lekker aan het lijf en benen.
Maar het zitvlak komt er bekaaid af.

Hier nog wat kiekjes van de pas op maat gesneden vellen.
De vacht is hier nog erg dik, maar met het inrijden wordt die vlakker. En dat komt het contact met de motor ten goede.
a4ff6ede-c037-4c69-8b69-c0c7874e2203.jpeg
2a046a95-ee59-4016-9b8b-edda0d1f8e10.jpeg
e6d7a161-f269-4bdc-8bcd-ee204edf08f7.jpeg

Is ie dood ?

Als íe niet meer spuugt, wel. Lijkt me :O

Leuke oplossing.

Zelf herken ik het probleem van een natte bips niet, wellicht dat het komt door het zadel dat ik gebruik (van Top Sellerie)?
Ook ben ik eerlijk gezegd de laatste jaren meer een mooi weer rijder geworden en bij slecht weer hoef ik naar kantoor maar 20 minuten op de brommer te zitten.