Zojuist terug uit Oostenrijk. Een vervelende ervaring met de politie, omtrent Xenon verlichting.
In Oostenrijk zijn de regels anders dan in Nederland.
Xenon niet standaard gemonteerd op een motor is VERBODEN. Het kenteken wordt ingenomen en de boete is 240 euro.
Wij hadden geluk en konden ter plaatse ombouwen.
Overigens zijn ze vanwege de vele ongevallen met motoren zeker in de weekende hyperactief. veel snelheisdcontroles op 60 en 80 km wegen. Ook op stukjes van 1 km bij een paar huisjes, kun je ze verwachten.
Soms ben ik voor Europa.
Overal dezelfde wetgeving. Zou het een stuk makkelijker maken. Gelukkig dat je kon ombouwen ter plaatse. In welk landen is het nog meer verboden?
Ben je aangehouden om de Xenon of was er een andere reden ???
Ook ik ga naar Oosterijk en heb Xenon , ben niet van plan om het te verwijderen _003
Mijn lamp staat goed afgesteld en niemand heeft er last van ,ook met de Honda ben ik 3 x in Oostenrijk geweest ook hier zat Xenon op en nooit geen probleem gehad
Laat het wel weten hoe mijn trip is gegaan ![]()
Als je het geen probleem vind om 240 euro boete te betalen dan doe je dat toch gewoon. Deze tip is bedoelt voor mensen die liever hun vakantie bugget niet met 240 euro verhogen.
bIk ben al 5 jaar met xenon in Oostenrijk geweest, maar vind 1 keer problemen genoeg en zonde van het geld. Ik wissel wel even het lampje kleine moeite.
kleine aanvulling het was een gewone verkeerscontrole. Alleen de motor met Xenon werd aangehouden.
natuurlijk wel bedankt voor de de tip
![]()
Welke “helderheid” Xenon heb je ?
Mag dat in NL wel dan?
Volgens mij 6000
En zo hoort het ook. Xenon moet in een Xenon armatuur en niet in een Halogeen armatuur. Ik zie veel oude RT’s met vreselijk irritante lichtvlekken rondrijden. Mijn armatuur is er 100% zeker niet voor geschikt. Ja, je het ontzettend veel licht, maar je veroorzaakt ook heel veel overlast voor de andere weggebruikers. Latere RT’s hebben een iets ander armatuur met zo’n lens erin en daar zou het (misschien) wel kunnen. Ik ben - door negatieve ervaringen op de weg - een fel tegenstander van after market Xenon op auto’s/motoren waar het niet op hoort. Jammer dat men steeds het non-argument van veiligheid/zichtbaarheid misbruikt, want dat is onzin. Iemand die je normale licht niet ziet, ziet ook je Xenon niet. Een goede Xenon installatie valt hooguit op door het wat wittere licht (tenzij je dat pauper blauwe hebt), maar verder is het ‘normaal’ licht met een hogere opbrengst waar alleen de bestuurder plezier van moet hebben en niemand last. Het is om beter te kunnen zien. Om gezien te worden zijn andere middelen.
Een Philips high performance bolletje (ik weet niet meer hoe dat spul heet) is bijna net zo goed en een stuk goedkoper.
BTW wist ik niet dat ze al die regels ook op buitenlanders betrokken. In Duitsland (en dat is misschien hetzelfde in Oostenrijk) mag je idd niets dat niet origineel erop hoort (en/of waar geen goedkeuring voor is) monteren.
Verplaatst naar: RT Verkeersforum
Kans dat die APK er toch komt. vrijdag 13 juli horen we misschien meer ![]()
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/eu-verplichte-apk-voor-motoren
Als ik naar de aantallen kijk erger ik me veeeeel vaker aan automobilisten met ondeugdelijke verlichting dan dat ik RTs zie met irritant Xenon. Eigenlijk zie ik nooit een RT met irritante Xenon en zie ik de hele dag door bosjes autos met kapotte verlichting, verkeerd afgestelde verlichting, bij donker weer geen licht aan, of stadslicht etc. etc, Naar mijn gevoel gebeurt daar helemaal niets aan.
Dus als het gaat over RTs met Xenon heb je gelijk, ben het zelfs met je eens - maar waar hebben we het over? ![]()
Is er ook iets bekend over LED verlichting? ![]()
Ik zag laatst in Oostenrijk en omgeving ook een R1150RT rondrijden met enorme LED sfeerperen waarvan, als hij achter je rijdt, je rug wordt verwarmd ![]()
Zonder gekheid, ook deze lampen hebben m.i. een enorme lichtopbrengst die ook als hinderlijk gezien kan worden.
Wij, net terug uit Oostenrijk, zijn er bij een verkeerscontrole uitgepikt vanwege Xenon (6000 gr) in een R1150RT uit 2004 met halogeen armatuur.
Er hebben 3 politiemannen van heel dichtbij diverse malen gekeken of ze het wel goed gezien hadden.
We hadden volgens de motoragent (op een Honda) 3 verschillende vooruitzichten.
- Inname van kentekenpapieren en kentekenplaat tot wij konden aantonen dat er weer halogeen inzat. (Niets bij ons om dat te kunnen doen.)
- € 180,00 boete zoals ook de Oostenrijkers krijgen die met Xenon rijden volgens de motoragent.
- Een door de Staatsanwalt vast te stellen maatregel na overleg met de motoragent.
Uiteindelijk mochten we verder na betaling van € 100,00 contant (voorstel Staatsanwalt) met het vooruitzicht dat er mogelijk nog een naheffing of gedeeltelijke teruggave zou kunnen volgen.
En nu maar afwachten.
Denk dat LED ook niet standaard op een motor zit en derhalve in genoemde landen verboden zal zijn…
Het is dus zaak de originele halogeenset mee te nemen in de koffer, zodat je het ter plaatse kunt herstellen.
![]()
Vele politie gezien en ik weet zeker dat ze mij ook hadden gezien. Geen enkel probleem gehad.
misschien waren ze wel bang dat je ook een shotgun gemonteerd had Kenny
![]()
Je neemt wel een vervanger voor elke lamp op je motor mee, toch?
Ja, maar ik heb geen extra xenonlamp bij me.