Met de kans dat ik mensen tegen het zere been schop even een vraag die ik mezelf onlangs stelde: waarom geen K1600GT? Ik ben vorig jaar begonnen op een R1150RT en van de zomer heb ik die ingeruild voor een R1200RT. Net als ik met de R1150RT was ben ik erg blij met de R1200RT. Misschien rijd ik wel de komende jaren op mijn huidige motor, maar kijk altijd een beetje rond en ben wel erg gecharmeerd van de K1600GT. Heb er nog nooit op gereden (maar dat had ik ook niet op de R1150RT en de R1200RT) maar ik vind m wel erg indrukwekkend.
Tja, waarom wel of geen K1600GT? Ik kan je vertellen uit mijn eigen ervaring (heb er eentje drie jaar met veel plezier bereden) dat het een beetje afhankelijk is wat je er mee gaat doen. Op het moment dat je veel woon/werk kilometers maakt op de snelweg en lekker lange afstanden rijdt op bijvoorbeeld mooie (Duitse) wegen, dan is het de mooiste en beste machine ooit gemaakt. Maar toen ik naar GB verhuisde en bijna geen woon/werk op snelwegen meer deed, ging ik lekker op zondagochtend een eindje toeren. Fantastisch zou je zeggen… Maar niets is minder waar. De Engelse wegen zijn niet geweldig. Putdeksels precies in de apex van de bocht, ook veel nattigheid en vuil op de wegen. En dan opeens merk je dat onder die omstandigheden de K1600GT een verschrikking is om mee te rijden. 160pk is onder die omstandigheden veel te veel. Je kunt je onderstel op “rain” zetten en dan schakelt de electronica ook een aantal pk’s uit, maar dan reageert het blok niet alleen wat tammer, maar ook een stuk trager. En dat was al helemaal niet geweldig rijden. Ik begon dat ik de K1600GT met heel veel plezier bereden heb (had het zeker niet willen missen), maar ik heb 'm met net zoveel plezier ook weer verkocht…
Ik ben pas geleden overgestapt van de R1200RT naar de K1600GT. Bij de RT had ik altijd het gevoel dat ik wat kracht tekort kwam. Vooral met accelereren. De K heeft ruim voldoende vermogen. Het rijgedrag is ook fantastisch. Hij ligt nog vaster op de weg dan de RT. Waarschijnlijk omdat het zwaartepunt lager ligt. Met de RT kon ik met en zonder passagier moeiteloos draaien op de weg zonder voetjes aan de grond. Met de K moet ik dat nog oefenen en je merkt dat hij ietsje zwaarder is. Maar als hij rijdt is het geen enkel probleem. Heerlijke motor. Ik ben er erg tevreden over.
Kijk trouwens uit als je een proefrit gaat maken want je bent zo verkocht.
Hij is 60 kg zwaarder dan een 1200RT.
Stuk duurder in aanschaf en verzekering.
Moeilijker om mee te manoeuvreren.
Verbruik is een stuk hoger.
En wat doet hij beter dan een RT?
Gaat er altijd een passagier mee? Zijn je koffers altijd gevuld waardoor je extra vermogen nodig hebt?
Ga je altijd alleen toeren of met vrienden? En wat rijden die voor een motoren?
Ga je op vakantie met de motor en leg je daarbij grote afstanden op de snelweg af?
Maar van de andere kant …als je er helemaal “weg” van bent en je kunt hem betalen, waarom niet?
Het leven is kort en als je altijd hard werkt/gewerkt hebt dan mag jij jezelf toch wel een keertje belonen.
Zo denk ik er tenminste over :mrgreen:
@ Siebke: ok, zijn verschillende motoren, maar wel allebei motoren die ik qua looks erg mooi vind. Ook de GS(A) vind ik heel erg mooi, maar ik mag van de baas maar 1 motor in de garage hebben…
@ Ruud Woudstra: dank voor de tip. Ik rijd zelf eigenlijk altijd met het scherm van de R1200RT helemaal omhoog, dus dat is zeker iets om rekening mee te houden. Prachtige machine om te zien inderdaad!
@ Bert M: bochtig touren is iets waar ik nu echt van geniet, dus als dat met de K1600GT minder zou zijn is dat ook iets om rekening met te houden; proefrijden dus en wel een bochtige rit. Dank voor de uitgebreide toelichting. Ik ga eens kijken of ik m van het voorjaar een keertje een weekendje kan huren ofzo.
@ Marcel 1200rt: klinkt goed, ik ga echt een keertje proefrijden!
@ Berrybeer: dat is inderdaad veel geld, maar ik zat eerder naar (iets meer dan) de helft van dat bedrag te kijken
@ Ton1959: gaan we doen, maar de R1200RT rijdt inderdaad heerlijk, dus moet wel erg lekker rijden om over te stappen!
@ WaltzingMatilda: ik vind m er denk ik net wat beter uitzien dan een RT, maar ik heb m nog niet eens in het echt gezien, maar toen ik mijn 1150 en 1200 ging ophalen was dat ook de eerste keer dat ik zo’n motor van dichtbij zag, haha. Ik rij af en toe met passagiers en ga in het voorjaar voor het eerst wat langer touren, dus ben nog helemaal niets gewend; gaat echt om de looks die ik mooi vind, dus gaat eigelijk nergens over. Wellicht is een proefrit al genoeg om het uit mijn hoofd te zetten (of juist niet). Werk toevallig best hard af en toe dus had het plan om eenmaal per jaar te upgraden
@wobbert: zijn dat de perikelen van een 6 cilinder? Tot nu toe rijd ik altijd maar een paar duizend kilometer op mijn motor dus dat scheelt, haha.
@speedless, heb je al naar de RT LC gekeken dan (je rijd nu toch een oudere 1200?). Denk dat de LC toch weer wat anders rijd als de vroegere RT.
Ik heb nieuwe toen voor een 1200RT LC ipv K1600GT gekozen vanwege een paar dingen:
gewicht
het “klinische” gevoel (ik zeg het is net een auto zonder dak en met twee wielen). Ik mis het boxer gevoel (ja zeer subjectief)
vond de zit op de RT LC toen iets lekkerder (ja ook subjectief)
Overigens rijd ik elke dag en deze jaren niet zoveel als vroeger (klanten zitten steeds verder weg en dus vliegen )maar kom toch nog tot de ruim 30.000 km per jaar en rij best veel snelweg voor mijn werk (Belgie, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk). En ben nog zeer tevreden met de LC. Enge minpuntjes waar ik wat aan moest doen:
buddy seat (tijger Leathers) → zal je bij de 1600 GT ook wel hebben
grotere ruit (Vstream)
voet steun verlagers (anders kwam ik net tegen die “uitsteeksels” van de tank aan met schakelen
Ik kan bevestigen dat het originele K1600GT zadel (zachtst gezegd) erg teleurstellend was en binnen enkele weken na aflevering, vervangen werd door een Corbin-zadel.
@Lemoi: ja mijn RT is van 2008, dus het ligt voor de hand om eerst een nieuwere RT(LC) te kiezen. Eerst even minimaal een jaartje van deze genieten en dan kijken we verder, maar qua uiterlijk vind ik het een erg mooie motor die K1600.
Gewicht kan ik me voorstellen, maar zal ook wel wennen toch? Ik ben niets gewend en vond de RT(1150 in mijn geval) in het begin ook zwaar, maar eenmaal gewend geen probleem uiteraard. Wellicht dat dat gevoel dan bij de K1600 nooit komt?
Als je aan de R1150RT goed gewend bent geraakt qua gewicht, dan zul je zien dat, wanneer je op een K1600GT gaat proefrijden, de extra kilootjes helemaal geen issue zullen vormen. Integendeel; de K1600 zal zelfs iets lichtvoetiger aanvoelen door het (veel) lagere zwaartepunt.