Ik ben geen ervaringsdeskundige zoals Bert M, maar heb met hem eens een treffenrit gereden. Het is een imposante motor die hij meer dan behendig reed met zijn vrouw Ingrid achterop.
Ook ik vind het een schitterende motor qua looks en met de zes cilinders heeft het een gigantisch vermogen. Ik blijft nog maar even doorrijden op mijn 1100. Er moet nog een flinke zak duiten achteraan voor een recent exemplaar. Bovendien ben ik nog zeer tevreden met mijn RT. Mocht ik ooit van de K1600GT gaan dromen dan wordt het een ander verhaal.
Dit is wel een interessante discussie. Zelf rijd ik een 2014 RT/LC, heb een speeddate op de K1600GT gedaan en recent ook een uurtje op een K1600Bagger mogen rijden. Indrukwekkend en verslavend. Het motorblok is zo mooi en sterk, weinig trillingen (de term klinisch kan ik me hier goed voorstellen) en dat geluid is helemaal waanzinnig.
Maar dan stap ik weer op de RT, en daar ben ik ook heel blij mee, dat is gewoon ook helemaal mijn fiets, voelt 120% vertrouwd aan. Maar dat doet de K1600 dan ook vanaf de eerste meters, en het gewicht is voor je gevoel zo verdwenen.
Maar die opmerking over 30.000 km kleppen stellen… Dat kan wel een forse aderlating worden vrees ik.
Nog even doorpeinzen, en voorlopig niet bij de dealer op bezoek
…met gewicht bedoelde ik ook dat ik hem eigenlijk altijd opbok, en dan is dat met een 1600 toch wel iets zwaarder. En omdat ik veel rijd voor mijn werk zitten mijn koffer vaker vol (voor overnachtingen of met spullen. Bok hem dan maar eens op). En bok hem vaker meerdere keren per dag op en vaker met volle koffers. Ik bok hem op omdat je dan makkelijker in alle koffers kan komen. En in mijn "garage"kan ik hem eigenlijk ook alleen maar opbokken, anders wordt het moeilijker parkeren en eruit halen.
Tja, laten we in DIT topic vooral ingaan op de BMW K1600GT. Het is mooi dat je tevreden bent in woord en beeld met eigen rijdend materieël (dat ben ik ook) maar misschien kun je “iets” zeggen over de genoemde motorfiets.
De vraag zou ik gesteld kunnen hebben: waarom geen K1600GT. Ik heb er een kater aan overgehouden. Na 20 jaar rijden op een Honda NTV was ik toe aan iets anders en had ik het geld voor iets anders, deze zomer.
In totaal op 2 GT’s en 1 GTL gereden. De GTL was zonder meer te duur voor me, had veel cardanspeling, dat met name bij rijden in de de bebouwde kom uiterst vervelend was. Op de snelweg had ik samen met mijn vrouw achterop, veel last van turbulentie: in een deel vacuum achter het scherm, had ik te maken met een hoogfrequent onregelmatig klapjes in mijn nek. Voor een tweetal GT’s ben ik bijna 3 uur gaan rijden naar een dealer in de achterhoek. Ook bij deze had ik last van turbulentie, ondanks dat je toch anders op een GT zit dan op een GTL. Eén van de GT’s had een V-stream scherm, met mijn 1.84 was dat al een stuk beter, echter dan moest ik wel dóór het scherm kijken ipv eroverheen. Eén GT was full option met radio, echter van 2011 en een rotte versnellingsbak volgens mij, en veel cardanspeling (typische begin kinderziektes van de GT heb ik ergens gelezen).
De andere GT van 2012, had geen traction control en geen navigatie voorbereiding, en geen topkoffer. Cardanspeling viel mee (echter mijn oude Honda had nul speling), wel viel me op dat de fan snel aansloeg, even bij stoplicht staan na kort snelweg ritje bij 25 graden buiten temperatuur en de fan sloeg aan (ook dit blijkt een typisch dingetje te zijn de K1600). Rustig rijden met een K1600 gaat moeilijk. Acceleratie is adembenemend, boven de 7000 toeren versnel je in het versnellen. Wegligging is perfect, als je rijdt: gewicht voel je echt niet. Wel typisch alle 3 de K1600’s trokken wat naar links als je met losse handen rijdt.
Ook viel me op dat het zadel van de 2012 GT wat doorgezakt uitzag. Dealer maakte een fantastisch aanbod: navi voorbereiding aanbrengen, topkoffer in kleur erbij, Vstream scherm naar keuze, en korting bij aanschaf kleren. Mijn max budget had ik vooraf kenbaar gemaakt. Aanbod zat exact op mijn budget. Er was veel van de oorspronkelijke prijs afgegaan, en veel zaken bij gekomen. Ik ben naar huis gereden, en heb tot 's nachts reviews zitten lezen.
De eerste generatie K1600 hadden veel probleempjes. Turbulentie probleem is niet zomaar op te lossen, sommigen hadden zelfs een bagger scherm ervan gemaakt: hop de zaag erin. Na een half uur rijden had ik reeds pijn in mijn nek, daar zou ik geen lange afstanden mee kunnen gaan rijden. Ook mijn vrouw had last van de turbulentie. Door een scherm moeten kijken is voor mij een no-go. Cardan speling kan meer worden. Koelingprobleempjes. Geen traction control op de 2012 GT, navigatie moest ik zelf nog los kopen. Het is een kanon, gaat waanzinnig snel en rustig rijden is niet wat een K1600 wil.
Wellicht hielp het ook niet dat ik een week van te voren 4 uur op een Goldwing 1800 uit 2007 heb kunnen proefrijden. Wat een genot om op te rijden, echter mijn vrouw vind hem spuuglelijk. Nul turbulentie, over het scherm kijken, helm omhooggeklapt, bij 140 nog gewoon met je vrouw praten. Motor gevoel vond zij echter gelijk aan een rijden achter in een auto met de raampjes open. Tja…
Bovendien, met de aanschaf van de K1600 GT uit 2012 was mijn geld op. Later ben ik een RT-LC uit 2014 tegengekomen. Deze reed rauw, piekerig, geen topkoffer in kleur, en ook geen traction control. Uiteindelijk een RT uit 2013 gekocht, full option (met navi, echter geen radio), ruim binnen budget en een goede helm kunnen kopen. Shoei Neotec, iets luidruchtig, maar fantastisch om met je kop in de wind rijden. Ook met de RT heb ik wat last van turbulentie, maar met de Shoei zet ik het scherm iets lager, waardoor ik met mijn kop iets in de wind zit, maar geen klappen meer in mijn nek krijg. Soms denk ik wel, hoe zou de proefrit op een K1600 zijn geweest met een Shoei helm…
Want de R1200RT uit 2013 mist toch wel vermogen onderin en de K1600 mist nergens vermogen.
Dank voor je uitgebreide verhaal. Afgelopen zaterdag nog een mooie K1600GT gezien, en het is wel erg aantrekkelijk.
Jouw verhaal sterkt me wel in het gevoel dat een zeer uitgebreide proefrit aan te raden is. Een kijken of ik wat kan huren voor een weekend, lijkt me het beste.
BMW heeft een slechte reputatie met het op de markt zetten van een nieuwe(re) generatie motoren. Naast aanschafbedrag voor mij ook een reden om geen RT-lc te kopen van 2014, maar een goedkopere RT uit 2013.
Budgetair had ik een K1600GT uit 2011/2012 kunnen kopen, echter naast de eerdere genoemde redenen, heeft ook meegespeeld dat een nieuw type motor is, waar nog kinderziektes in kunnen zitten.
Advies rij op verschillende K1600GT’s en wellicht ook een veel jongere. Politie rijdt er inmiddels ook op en je kunt er zomaar verliefd op worden. Rijgedrag is fantastisch, op enig moment viel me op dat ik in een rotonde met het selectiewiel aan het spelen was. Feitelijk voelde ik me op de K1600GT bij de eerste testrit meer vertrouwd dan op de eerste testrit van de RT. Alleen als je stil staat voel je uiteraard het gewicht van de K. Succes.
Het is in mijn ogen appels met peren vergelijken. Ooit heb ik, inmiddels 22 jaar geleden, mijn motorrijbewijs op een Honda NTV gehaald. Deze motor met een vermogen van 650 cc laat zich niet vergelijken met de K1600GT. En ja, deze laatste is ongetwijfeld soepeler met bovendien bijna 1000 cc meer vermogen dit gecombineerd met de recente techniek.
Ik wil het niet moeilijker maken, maar heb je de nieuwe Goldwing gezien?
Echt een stuk lichter en kleiner zodat deze in de buurt van de K1600GTL komt.
En leverbaar met 7-traps DCT automatische bak!
Alleen de verwachte prijs: … rond de €40.000 , Pffff.
Daarmee lijkt zelfs een GTL “betaalbaar”
Ik mag over de Goldwing thuis niet meer spreken, mijn vrouw vindt me dan ondankbaar. Maar als ik de kans krijg op een nieuwe versie Goldwing te rijden dan zal ik dat zeker doen. Dan nog eens 10 jaar wachten, voor een betaalbare versie. Persoonlijk vind ik hem mooier dan de K1600. Bij Honda hebben ze alles eraan gedaan, om er geen oude lullen motor van te maken. “Bankstel” achterop kan losgekoppeld worden, en dan heb je een gave “bagger” uitvoering.
Als ik het teruglees denk ik, nog niet duidelijk: De NTV was al rijden alsof ik op een zwaardere bromfiets reed. Echter de K1600GT liet zich nog makkelijker bochten in duwen, terwijl deze toch een dikke 140 kg zwaarder is. Uiteraard stapvoets of bij stilstandstand ander verhaal.