Hoewel ik decennia BMW rijd, sta ik altijd open voor andere merken en specifieke types. Zie het rijtje motoren onder m’n Avatar. De BMW was en is altijd de ‘hoofdmotor’, de motor die standaard gebruikt wordt. Vroeger voor woon- werkverkeer, tegenwoordig voor vakanties en lange stukken. Naast m’n BMW RT hebben de andere merken en/of types een hogere funfactor en lager gewicht voor korte stukjes, ook wel enigszins oneerbiedig de ‘rondjes rond de kerk’ genoemd. Tot zo’n 60-80 km prima inzetbaar en ik geniet merkbaar meer van m’n BMWR1200RT en Triumph Tiger 885i door ze regelmatig af te wisselen.
Door het terugtrekken van de Pan ST1100 en ST 1300 van Honda en het op de markt brengen van de laatste serie John Player Special van de Yamaha FJR 1300 leek de BMW RxxRT serie als enige over te blijven in het sportieve toursegment. De Goldwing is in mijn beleving vooral een protserig en slecht samengestelde hoeveelheid tupperware met een onaanvaardbaar hoog gewicht.
De hoogpoters of adventures zijn op dit moment super-populair, getuige ook de verkooplijst over 2021. Prachtige motoren, ongewenst vaak uitgerust met noppenbanden, min of meer bedoeld om het onverharde op te zoeken. Prima methode om met regelmaat het ABS op zijn werking te onderzoeken op het asfalt of natte klinkertjes.
Van alle adventures ziet uiteindelijk hooguit 5% zand, om van een ondergrond als klei of veen maar te zwijgen. Daar zijn hoogpoters anno 2022 veel te zwaar voor. De enige uitzondering daarop is wellicht de Yamaha Tenerée 700 die zich ook op losse ondergronden prima voortbeweegt. Die komt dan op de snelweg weer net iets tekort.
Ook de nogal protserige alu koffers bij ons eigen adventure merk zijn over het algemeen leeg, of slechts met een bescheiden pakje boterhammen gevuld. Looks zijn belangrijk bij een adventure. Jonge mensen kunnen er nog een flinke rit op maken, maar vanwege de rechtopzit en de beperkte windbescherming is dit segment minder geschikt voor lange ritten en/of het scherpere stuurwerk.
Naar nu blijkt laat Honda het gat na de ST serie slechts tijdelijk vallen en komt nu op de markt met een soort van Frankenstein. Het frame en het blok van de African Twin worden gecombineerd met het uiterlijk van de Deauville tot een nieuwe tourer: de Honda NT1100.
Laat er geen misverstand bestaan over de kwaliteit van de Honda motoren: die is geweldig. Aan een Honda gaat weinig kapot en wat kapot gaat is vaak te voorzien en eenvoudig te vervangen. De spanningsregelaar van zowat elke Honda is en blijft een zwak punt. Met name de de African Twin is een dijk van een motor, in mijn beleving het enige aansprekende model wat Honda de laatste 15 jaar op de markt heeft gebracht. In elke test komt dit type motor- ondanks het beperkte aantal peekaa’s - weer bovendrijven. De prijs is er dan ook naar, voor een in de basis simpele staande twin moet diep in de portemonnaie worden getast.
.
Schermafbeelding 2021-12-24 om 12.06.03.png
.
Dat 1100 blok is wel zo’n beetje uitontwikkeld op de African twin, alle kinderziektes zijn eruit gehaald en dat wordt nu in de nieuwe NT1100 gemonteerd. Nix mis mee, behalve dat trillen in een bepaald toerental bij een adventure er minder toe doet dan bij een steady sport-tourer. Wat blijkt? Het blok trilt nogal tussen de 4000 en 5000 toeren op zowel het stuur als de voetsteunen.Laat dat nou precies het gebied zijn dat bij toeren langdurig aangesproken wordt.
Daarnaast lijkt het wel of Honda er plezier in schept binnen alle hoogstaande en behaalde kwaliteitseisen om weinig aansprekende modellen te produceren. Waar het blok en het frame van de African afkomstig zijn, wordt de vormgeving geleend van de …Deauville. Over dit type woon-werkverkeer motor is weinig beroerds te melden, prima blok en goede zit maar de vormgeving is zó weinig aansprekend. Om die reden wordt de Deauville - zelfs op dit forum - ook wel met de Loden Loekie Leeuw geuzennaam ‘Dullville’ aangeduid. Een doodgeslagen biertje in een verkeerd omgespoeld glas toont frisser dan dit type motor.
Ik heb niet de indruk dat BMW zich zorgen hoeft te maken over deze concurrent. Als ik de BMW R850RT tot en met de R1250RT naast elkaar zet, dan staat daar een fraai ogende en vorm-aansprekende rij motoren, die zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld tot een moderne en aansprekende stijl.