UItlaat Vlinderklep werkt niet goed

De vlinderklep in de uitlaat ging heel stroef nu heb ik deze ingespoten met WD 40 daarna loopt de motor goed maar dit was van korte duur deze is niet voor deze temperatuur is er een vloeibaar smeermiddel dat te geschikt is voor deze klep
demonteren van de klep is niet mogelijk

Ze …
Ze zeggen dat je dat met grafietpoeder in alcohol of ander verdampend goedje in met frutten …
Meningen zijn nogal verdeeld, dus word de klep eruit gesloopt of in open stand vastgezet, schijnt dat je dan weer iets nodig hebt om canbus tevreden te stellen.
Op jij-buis staan verschillende filmpjes, de meesten het bekijken niet waard (slijptol acties etc.)

Mogelijk heb je het al gedaan, maar als je op dit forum zoekt op vlinderklep, vind je 46 berichten over de problemen met (en oplossingen voor) die “fantastische” vlinderklep.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige: Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. WD40, grafietpoeder, warm stoken. Dit gaf steeds tijdelijk resultaat.

Mijn definitieve oplossing werkt tot op de dag van vandaag: de klep in open stand forceren, de klepbediening verwijderen en daarna de Servo Buddy monteren om de boordcomputer te foppen dat er nog een werkende klep in zit.

Linkje naar de servo buddy: https://www.abart-performance.com/en/Bike/Skutr-Net-Exhaust-valve-control--Servo-Buddy-Servo-Eliminators--EXUP-regulation-FI-light-System-skutrnet/BMW/125010-08.html

De stekker loshalen werkt net zo goed. Dan blijft ie open staan.

Helaas. Dan geeft de boordcomputer een foutmelding. Daarnaast weet je niet in welke stand de klep dan staat.

Fijn dat de klep nu open blijft staan en dat je geen foutmeldingen meer hebt…
Maar het is nu wel zo dat je meer “herrie” maakt als de motor stationair draait en bij lage snelheid rijd.

En eh… “Te luid geluid is uit”

Henk7777

Ik heb het kapje van de as van de vlinderklep afgeslepen: https://www.youtube.com/watch?v=JmoSR1Tn1ug (zie vanaf min 4:16)
Nooit nog problemen met vastgelopen vlinderkleppen.
Wel voorzichtig slijpen.

https://youtu.be/oKzuHv6dXeI?si=KyJG5m-QeZf4qVOM

Ik zie liever dit soort sleutel/onderhouds-acties , dan met 1 hand slijptol en 1 hand camera handige harries
Vanaf minuut 30 wordt er ongeveer gesleuteld

Die vlinderklep in de video is dan ook nieuw :slight_smile:
Bij mij heeft enkel de slijptol geholpen, maar dan wel uitgevoerd met een bankschroef, twee handen en zonder camera :slight_smile:

Kijk hier maar eens naar en gebruik geen WD40 voor deze toepassing. Op het GS Forum wordt uitgebreid gediscussieerd hoe het probleem op te lossen …

https://youtu.be/oKzuHv6dXeI?si=S5zucuKTfPpzh368

prachtige video. Thx Paniekje

Probleem opgelost uitlaat gedemonteerd het bovenste gedeelte draaide zwaar de uitlaat neergelegd dat de smeer middel er in kan lopen en draaien met de klep zo vaak dat het boven bij de veer er uit komt onder wat normaal vast zit heb ik ook gesmeerd
smeermiddel CARLSON SPUITBUS VAN -30 TOT + 1400 GRADEN
er is nu 2500 km mee gereden neem aan dat het goed blijft de motor heeft 170000 gelopen

Voor de bouwjaren waarin de klep met huls te demonteren is (dus niet één met de uitlaatdemper) is het gebruik van een ultrasoon reinigingsbad een makkelijk oplossing. Eventueel in combinatie met het afslijpen van dat kapje op de vlinder-as.

Uhh, die klep staat toch ook open als je op snelheid bent?
Dan is ie per definitie luider dan bij stationair of lage toeren.
Wat is dan het probleem van een altijd geopende klep nog?

Als je rustig door een dorpje rijd maak je meer herrie als de klep open staat dan wanneer de klep dicht is, dit lijkt me logisch meneer Nightstalker.
BMW heeft die klep ingebouwd om aan de geluids-eisen te kunnen voldoen op bepaalde momenten en bij bepaalde toerentallen.

Henk7777

Dus als je hard door dat dorpje rijdt, is er geen verschil.

Raar eigenlijk.

Dan is de irritatie van korte duur :wink:

Ik had de klep voor de vakantie los gekregen, sprong elke keer netjes naar de “open” stand. Nu ben ik 2500 km verder en zat de klep weer vast (met bijbehorende foutmelding al na een maand) Nu is de klep weer prima, beweegt goed, op veerdruk en via de kabels, maar hoe voorkom ik nu dat het over een maand weer vast zit?
Heeft iemand een oplossing om te voorkomen dat deze weer vast komt zitten?

zie boven…