Trillen komt en gaat r1100rt

Hallo allemaal,
Ik ben compleet nieuw in de BMW wereld dus heb geen idee wat normaal is bij de boxers. Mijn 1100RT uit 96 met 110.000 op de klok laat een trilling voelen wat volgens mij uit het blok komt. (Weet ik niet zeker) Als ik bijvoorbeeld 3000 toeren rijd met een bepaalde trilling die minimaal is komt er opeens een vervelende trilling bij. Die komt en die gaat. Voor de rest blijft de motor prima rijden echter die trilling is vervelend. Bij 4000 toeren is de “normale” triliing wat hoger (logisch) maar komt de extra trilling erbij en ook hier komt hij en gaat hij weer. In de lage toeren is de trilling er bijna niet en glijd de fiets over de weg.

Ik heb de RT net en gekocht zonder garantie. Er zit wel een gloed nieuwe koppeling in. Verder geen idee wat betreft kleppen stellen en afstellingen. er zit wel een boekje bij maar de eerste stempels zijn van de dealer en daarna is er zelf wat ingevuld.

Hoop dat jullie mij wat richting kunnen geven waar ik het moet zoeken en of het kwaad kan.

Hartelijke groet,
Big_f00t_72

Dat trillen is “Normaal” bij boxermotoren en komt door de plaatsing van de cilinders (recht tegenover elkaar). Het kan worden verminderd door de ontsteking goed af te stellen en alles correct te synchroniseren. Uiteraard scheelt het ook een boel als je wielen goed uitgebalanceerd zijn. Om eventuele resttrillingen (en daardoor moeheid in de handen) te verminderen kun je zgn. grip-puppies monteren: dit zijn een soort zachte handgrepen.

slapende/dode vingers

Maar als antwoord op je vraag: nee, het kan geen kwaad en het is één van de weinige nadelen van een 2 cilinder boxermotor.

zoals ik het hoor komt er tijdens het draaien van die toeren ineens een extra trilling bij. Dat vin dik wel raar. Maar wel goed om hem eerst goed af te stellen en kijken hoe erg het dan is. Zou misschien iets niet goed gedaan zijn bij vervangen koppeling?

Dat klopt. Er komt een extra trilling bij. Als ik bijvoorbeeld 100 rijdt komt de trilling en gaat weer. Als ik de koppeling in knijp is het weg. Hij schakelt goed. Bij stationair lijkt het of hij niet helemaal mooi loopt. Net of 1 cilinder heel kort niet mee doet.

Bij 80 km per uur in zijn 5 loopt hij prachtig en is er geen extra trilling.

Groeten, big_f00t_72.

Hallo

Beginnen met service beurt, daarna synchroniseren.
Als hij stationair niet lekker loopt klopt er zo wie zo iets niet. Nogmaals eerst synchroniseren voor je allerlei zaken open gaat maken is mijn advies. Wielen lijken mij in orde aangezien trilling weg is als je 100 rijd met ingetrokken koppeling. Wielen draaien dan nog even snel.
En wacht niet lang om je remsysteem door te spoelen maar dat terzijde. Alles hangt van iemands technische kennis en kunde af uiteraard, bij gebrek aan raadpleeg n specialist. T is gewoon n heerlijke fiets bij elke snelheid.

[groet]

Tom

Sowieso wil ik hem door een kundige laten doen. Tips? Ik woon in Enkhuizen. Groeten.

Hoe veel kilometer wil je er voor rijden ?

Als ik hulp kan krijgen van iemand ben ik uiteraard bereid daar moeite voor te doen. Groetjes

is het altijd rond een bepaald toerental (gebied) misschien?

Is het een trilling of een resonantie?

Ik had bij mijn R1100RT (1995) destijds een resonantie en dankzij de welwillende medewerking van Bob van SABRA motorbanden en Michelin dit probleem weten te tackelen::
Na het plaatsen van een nieuwe set BT20’s zat er vanaf dat moment een resonantie in de motor, een trilling die niet direct gerelateerd was aan een motortoerental of een rpm van de wielen. Wat bleek: Bij de oudere (100k km +) R1100RT kon het voorkomen dat door slijtage in de versnellingsbak en een set Bridgestones er een combinatie van vibraties kon ontstaan die zich als een resonantie ging gedragen. Uiteindeljk een set Michelins er op en het was op slag over. Dan de aantallen waarin dit voorkwam: 5 in Engeland, 4 in Duitsland en ik was de 2de in Nederland, dat had ik weer … :imp:

Past dit in jouw verhaal dan weet je waar je het kunt zoeken, zo niet dan de standaard zaken aanpakken: Hall-sensor, Tilss- injectors plaatsen, goed synchroniseren, verrot luchtfilter, versleten of verroestte gaskabels etc

Bedankt voor jullie reacties.
Het begint rond de 2700 toeren. Het is geen resonantie want ik voel de extra trilling in de motorfiets. De banden zijn nog in prima staat. Het is best kostbaar om deze te vervangen met het risico dat het niet weg is ondanks het best zou kunnen. Zal morgen eens kijken wat voor banden er onder zitten. Zoals jullie aangeven ga ik de zaken aanpakken die bij een grote beurt horen. Ben alleen nog aan het uitzoeken bij wie. Het liefst een liefhebber die het voor een schappelijke prijs kan doen. Bij de motorboer praat je al snel over 70 euro per uur… Als ik mijn berekeningen goed heb gedaan valt het benzine verbruik best tegen. Ongeveer 1.14/1.15. Ik denk dat hier nog wel winst te behalen valt middels een juiste afstelling in de zin van kleppen / synchroon stellen…

Groeten,

big_f00t_72

Is toevallig de koppeling een keer vervangen …zoja dan is het de mogelijkheid dat de frictie ring niet op de goede stand is gemonteerd er staat een merk op die op de goede plaats gemonteerd moet worden .zo niet dan heb je deze klachten …trillen .kijk maar is in het werkplaats handboek daarover

Ik zou kiezen voor een planmatige aanpak:

  • Haynes boek aanschaffen
  • olie, filters en bougies vervangen en alle filterbehuizingen goed schoonmaken
  • controleren of er ergens een recyclizer (of iets dergelijks) tussen is gemonteerd (en verwijderen!)
  • gaskabels en chokekabel controleren op juiste spelingen en gangbaar maken
  • kleppen stellen
  • gasklephuizen goed (laten) synchroniseren
  • checken of linker en rechter cilinder dezelfde compressie hebben
  • alle lagerspelingen van wielen en cardan checken
  • diktes en vlakheid van je remschijven controleren / remsysteem spoelen

En daarna kun je inderdaad, zoals Baird ook al aangeeft, overwegen Hall sensoren (preventief) te vervangen, de tills injectoren te plaatsen en de chip als kers op de taart.

Het leuke aan de R1100RT is, dat je voor de uitvoering van al dit werk geen academische graad nodig hebt. Met wat doorzettingsvermogen, goede moed, een redelijke set standaard handgereedschap en technisch inzicht kom je er zeker uit. En voor vragen kun je altijd hier terecht!

misschien rare vraag, zit er misschien een rapid bike module op? dat kan wel een beetje het benzine verbruik.

En heb je het gevoel dat de motor over het hele traject (toeren) gelijk goed trekt of zitten er dipjes in?

Vandaag nog even gereden en gezocht wanneer de trilling komt. Ben er nu achter dat de trilling ook komt als ik stil sta en in zijn vrij de motor naar ongeveer 3000 toeren jaag. Hier voel je de extra trilling komen. Dus eerst een normale trilling en daarboven op opeens een extra trilling.
Er zit inderdaad een dipje in rond de 2700 toeren als je rustig optrekt. Bij flink gas geven geen dip en gaat hij als een malle. Geen idee of er iets van een chip tussen is gedaan. Waar zou die moeten zitten? Onder het zadel ofzo _001

Iemand nog tips in de omgeving Enkhuizen die mij geweldige RT kan nakijken. Opzich doe ik zelf het simpele werk wel maar gezien deze motor net in mijn bezit is lijkt het mij verstandig eerst een kundige naar laten kijken.

Groeten,
big_f00t_72

Heb het onderhoud van de 1100 rt altijd zelf gedaan. Verleden week mijn broers(voorheen de mijne) 1100rt onderhoud gedaan.
Oliën, dynamoriem, kleppen, benzinefilter, luchtfilter, remklauwen schoon en gangbaar gemaakt, remvloeistof, accu vervangen voor een motobat accu, TomTom aangesloten op stadslicht, gaskabels links en rechts naar de gasklephuizen vervangen ( kreeg hem niet meer synchroon, verliep elke keer Hij had dus ook last van rauwlopen en trillingen. Ook de achterband laten vervangen, remblokken voor.
Ben geen monteur, maar wil wel even kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Wil je snel werk dan doe ik niet mee, moet hobby blijven.

Stuur j een Pb.

Groeten Ben.

Als je nog niet geholpen bent en Almere ook nog als omgeving Enkhuizen beschouwt, kan ik je adviseren om naar QC Motortechniek https://www.qcmotortechniek.nl/ te gaan. Quido heeft enorm veel kennis van BMW motoren, en is nu op maandag en zaterdag in z’n eigen zaak bezig. Hij verkoopt je geen onzin, z’n uurloon valt mee en hij is nog aardig ook :).

Eh trouwens, geen idee hoe die link bij Ducati erin is gekomen, dat was ik in ieder geval niet.

Grapje van het management denk ik; ik had het laatst bij het gebruik van het woord “Fiets”. :wink:

[EDIT]
Ik zie dat het een VigLink monetization service is die websites kunnen installeren om extra inkomsten te generen. :bulb:

Kleine update. Motor heeft een grote beurt met kleppenstellen en afstellen gehad. Motor rijd weer top en hoera de trillingen zijn eruit. De prijs voor de beurt viel mij nog mee. De Witte Roos motoren in Enkhuizen krijgt van mij een warme douche :+1: De oorzaak kan zijn geweest, kleppen niet helemaal goed en synchroniseren was echt nodig.

Mooi dat het is opgelost door een vakman/vakvrouw . . . bedankt voor de terugkoppeling! _004

Weer lekker gaan op je -1100- ! Big RT Smile