Trillen komt en gaat r1100rt

Hmmm toch te vroeg gejuicht. Ik heb nu pas een kleine 200 kilometer gereden na de grote beurt en de klachten zijn terug. Heel kort mocht ik genieten van een goed lopende motor. Mijn monteur vertelde wel al dat het synchoon stellen heel moeilijk ging door vermoedelijk een versleten gasklephuis. Als ik nu in zijn vrij gas geef tot 2000 toeren ploft hij wat. Dit merk je ook met rijden. Rustig wegrijden zijn de klachten groter dan flink wegtrekken. Wat mij ook opvalt is dat de motor meer ruikt. Het is geen bezine maar een hele vreemde geur.

Waarom reed hij eerst wel goed…? Het trillen is ook weer terug zoals ik eerder beschreef daarnaast geeft hij af en toe een pittige bonk wat hij voorheen niet deed. Affijn ik mag volgende week even langs komen bij mijn monteur.Hopelijk kan hij nog wat aan de afsteling doen of zo.

Vet balen want ik was zo blij :frowning:

Groeten,

big_f00t

Idd balen man, hopelijk wordt het alsnog opgelost . . . we horen ‘t wel . . .

Speling bekijken van asjes op de gasklephuizen, versleten gaskabels waardoor die niet soepel bewegen en de gaskleppen dus onregelmatig bedienen en blijven hangen. De bypass schroeven maar ook de bijbehorende kanaaltjes in de gasklephuizen kunnen verstopt zijn. (bij mijn R1150RT waren de gasklephuizen bij 125.000km behoorlijk versleten en dus toen vervangen).

Als wat je ruikt geen benzine is zou het olie moeten zijn: heb je de carterventilatie in de luchtfilterkast wel eens afgetapt? Als daar veel olie in zit kan dan opgezogen en als verbrande oliestank de utlaatpijp verlaten.

Het verbruik is hoog in mijn ogen, kan weer te maken hebben met mijn eerste suggesties.

Hallo,

Overbrug de jiffy startpreventer een keer en kijk of t dan weg is. Stekker zit achter linker wegneembaar zwarte kuipdeel. ( makkelijk bereikbaar)

Wie weet

Groet Tom

Alles nalopen wat Baird hier in dit draadje al heeft aangegeven.
Want als het aan de basis ergens niet helemaal goed zit dan zal kleppenstellen en sychroniseren ook
weinig effect hebben. De boxers zijn hiervoor erg gevoelig en als het ergens niet goed in balans is
ervaar je trillingen of loopt het niet lekker.

1996 is de gaskabel uit één stuk, loopt over het blok heen.

Vervangen is het advies, beter is ombouw naar gaskabelsysteem met de splitbox onder de abs unit.
(Bj 1998 en later)
Dat geeft minder snel syncronisatie problemen. Wel een investering…

Als de gaskleppen echt zijn uitgeslagen, google ffe op r1100rt gasklephuis revisie. Er is een hoop alternatief te vinden ipv onbetaalbare nieuwe van de dealer.

Bedankt voor de reacties, de gasklephuizen zijn verdachte nummer 1. Als ik heel licht gas geef in zijn vrij ploft hij licht. Hij heeft dan moeite om weer stationair te draaien zodra ik het gas los laat. Bokt wat en dan pakt hij stationair weer op. Verbruik is toegenomen. 217 km en het lampje brand dat ik moet tanken.

De jiffy schakelaar is niet verdacht gezien de bijkomende verschijnselen.

Vraag:

Soortgelijk probleem gehad met de intruder vs700 van mijn vrouw. Dit was een bougiedop. Kan het ook bij de BMW zo zijn. Is er een manier om dat te testen. De intruder liet ik op 1 cilinder draaien om te kijken welke het probleem gaf. Kan dat bij de BMW ook om te kijken of het probleem in 1 kant zit.

Vraag:

Kun je zonder het gasklephuis te demonteren controleren op slijtage? (Ongeveer 110.000 km gelopen)

Groeten

Ga eens met de motor langs Oscar in Nijkerk (meen ik), die kan de gasklephuizen beoordelen en revisie exemplaren plaatsen, is de voordeligste oplossing als je de huizen niet zelf kunt reviseren.

Jiffy schakelaar bepaalt of de motor zo wie zo start of niet.

Je hebt 1 bobine met 2 bougie kabels, zit aan de voorkant onder de tank.

De kabels vervangen is best te doen,als je de pré 1997 variant hebt is dat de voordeligste oplossing, helemaal ombouwen is beter maar kijk dan een bij bijvoorbeeld Boonstra Part voor een kasttje en koop NIEUWE kabels en geen oude.

Ben denk ik iets wijzer. Met een lampje tussen mijn kappen gekeken en zag bij de linker cilinder olie. Het lijkt van de tweede pakking te komen. Heet dat voetpakking of koppakking :frowning: Dit verklaart meteen de lucht die ik ruik na het rijden. Kan dit ook de overige klachten verklaren.

Zie foto

De pakking tussen cilinder en blok heet “Voetpakking” en tussen cilinder en kop (daar waarin de kleppen en bougie zitten) “Koppaking”. :bulb:

Een pakking kan (zeker bij oudere fietsen) altijd een beetje “Zweten”, maar het mag er zeker niet uitgutsen (moet je regelmatig olie bijvullen?).
Wanneer je het Tupperware aan de linker kant er afhaalt, kun je dit beter beoordelen.

Oliespoor aan de linkerzijde heeft vaak te maken met een lekkend kijkglaasje. Ik zou dat eens goed schoonmaken en dan na het rijden kijken of het kijkglaasje lekt. Kijkglaasje vervangen is een redelijk eenvoudige operatie als je de motor een beetje schuin zet met bv een houtblok onder de rechter cylinder.

Het kijkglaasje zit veel lager dan waar je de olievlek ziet, vaak zweet de behuizing voor de nokkenasketting een beetje door, niet erg.Verder kan de zwetende olie op je uitlaat komen wat je dan ruikt, ook niet zo erg en geen relatie met de onrustige motorloop.

Zoals in het verloren bericht gemeld werd: kijk eens naar de carterontluchting of daar veel olie in zit, aftappen en nog eens proberen.

Hoi Bert,

Ik heb wat gezocht maar kon niet helder krijgen waar ik de carterontluchting kan aftappen? Wat ik wel weer opmerkte is dat de motor koud prima loopt. Zodra hij warmer wordt begint hij licht te ploppen uit de uitlaat vandaan. Dit bij rustig gas geven. Flink gas geven pakt hij goed. Het niet mooi rondlopen begint ook pas bij de warme motor. Sowieso gisteren na een tip euro 98 getankt.

Concreet:
Waar zit de caterontluchting _001

Groeten.

Komt tie: Aan de linkerkant van de motor en dan aan de achter-onder-zijde van het luchtfilterhuis zit een aftapdop die van onderaf met een kwartslag geopend kan worden, houdt een flinke ouwe poetslap er onder of een smalle hoge beker. Het is een onmogelijke plek maar eenmaal gevonden krijg je een glimlach,
succes Big RT Smile

Okay ga ik dat binnenkort even doen.

Ik was gisteren bij de zaak waar mijn fiets vandaan komt (gekocht zonder garantie) en hij vond de motor erg goed lopen. Wat ik als licht ploppen omschreef was voor hem pure KFR. Zijn advies was Brisk bougies en even terug naar de garage die mijn grote beurt heeft uitevoerd om nog een keer bij een goed warm gereden motor synchroon te controlen en zo nodig bijstellen. De bougiekabels waren absoluut niet het probleem vertelde hij. Zo gezegd zo gedaan. Morgen mag ik langs met mijn motor om de afstelling te controleren.

Voor mij is het gewoon lastig te bevatten dat na de grote beurt de motor spat zuiver liep, geen trillingen en geen KFR. Na nog geen 200 kilometer KFR terug…

Wordt vervolgd.

PS is het niet erg dat ik voorborduur met dit probleem. Sommige forums vinden het vervelend als de voortgang eruit is.

Groeten en bedankt voor jullie input,
big_f00t

Ngk bcp7et code 2078 en niets anders.

Brisk is ook niet zaligmakend, zoek internet maar eens af.

Het genoemde ngk pitje haal je bij de eerste automateriaalzaak of online. Vw heeft het type veelvuldig toegepast… prijs is dusdanig laag dat je ze met een oliebeurt eenvoudig weg vervangt.

Geen vervanger van Bosch of Beru gebruiken, je krijgt een draak van een fiets terug… (wie het niet geloofd, ik heb ze hier nog 200km oud liggen en je mag ze gratis proberen)

Een update:

Eerst heb ik de gasklephuizen uitwendig schoongemaakt met rem reiniger. Toen de loop waar de kabels invallen goed schoongespoten en zowaar een klein steentje met een haakje eruit gepeuterd. Deze tip las ik op het forum. Toen de fiets goed warm gereden. Mijn monteur begon direct met het afstellen. Op stationair niveau was hij aardig in balans. Bij gasgeven liep hij volledig uit de maat. Dit heeft hij weer afgesteld en hoera hij loopt weer! spat zuiver. Mocht hij weer gaan trillen en wat ploppen (kfr symptomen) Dan moet ik terug komen en plaatst hij een nieuwe gaskabel. Ik ben weer helemaal happy. Ik ga snel de kappen monteren.
Allemaal bedankt. Pas goed op jullie zelf.

Top man _004

Helaas daar is hij weer. Trillen begint weer en wat onregelmatig staionair draaien ook. :frowning: Zullen dan toch de gaskabels zijn. Om de kosten te drukken wil ik dit zelf gaan doen. Het is een RT1100 uit 1996 zonder dat boxje waar de kabels samenkomen. Vraag:

Moet ik alle kabels vervangen. (Gas,choke,verbinding tussen beide gasklephuizen)

Is het simpel te doen?

En ja moet weer synchroon stellen. Zou het rendabel zijn om zo’n carbtune aan het schaffen?

Moeten weer de kappen eraf. Ik ga ook meteen mijn benzine meter vervangen want die werkt niet goed. Ik bedoel die pijp die in je tank gaat. Kon ik 2e hands kopen voor 30 euro.

Groeten,
big_f00t_72

Carbtune is niet nodig, er zijn veel goedopere oplossingen.

Staat wel ergens beschreven op deze site.

Vervangen van de kabels is verder prima te doen.