Wij hadden ons voorgenomen om een weekje te gaan motor rijden in de Elzas. Samen op de motor richting Elzas was geen optie. Mijn echtgenote met de auto, ik met de motor er achteraan vonden we ongezellig daarom kozen wij ervoor om een trailer te huren. We hebben dit vaker gedaan maar dan voor ritten van meer dan 1000 kilometer. De motor volgens voorschriften bevestigd op de trailer, klaar voor de reis. Eerst slingerend door een woonwijk daarna de autoweg op. Voor de grens nog even getankt en alles gecontroleerd.
Zo’n 75 kilometer van huis met een snelheid van 90 kilometer per uur is het afneembare deel van de trekhaak (deze zat er al enkele dagen onder) van de auto losgekomen. De trailer met motor kwam tegen een betonnen rand op de vluchtstrook tot stilstand. Trailer total loss, toestand van de motor nog onbekend. Zichtbaar veel plastic kapot en olie uit de rechter cilinder, onzichtbare schade?? Gelukkig geen andere auto’s bij betrokken ook geen lichamelijk letsel. Volgende week verneem ik de oorzaak van het loskomen van het afneembaar deel van de trekhaak en de schade aan de motor. Ik hoop dat de schade aan het frame goed in kaart gebracht kan worden.
Jeetje Jos da’s vreselijk balen . . . wat een start van jullie vakantie . . . zo’n trailer met motor die los komt van een auto is een ongeleid projectiel . . . dat had idd voor anderen ook anders kunnen aflopen.
Hoop dat de schade aan jouw RT te herstellen is en dat het met de verzekering correct wordt opgelost.
ik principe kan de trailer toch niet zomaar los van de auto komen? misschien wel de koppeling, maar er zit toch altijd nog een veiligheidskoord aan? of heb je dat alleen mij geremde trailers?
Bij een geremde trailer moet er een breekkabel aan zitten die de handrem van de trailer aantrekt als die onverhoopt los schiet. Bij een niet geremde trailer moet er een niet breekbare ketting of kabel tussen zitten als extra veiligheid.
Ik begrijp dat in dit geval de afneembare trekhaak los is gekomen. En als dan het bevestigingspunt van de breekkabel ook aan die trekhaak zit…
Overigens zou ik wel weten weten om wat voor merk trekhaak het gaat en op welke wijze deze geborgd wordt aan het voertuig. Ik heb ook een afneembare trekhaak…
Dank voor jullie reacties, ik probeer de gerezen vragen te beantwoorden.
De motor zat geheel volgens het boekje met vier sjorbanden vast, 10 kilometer voor het accident nog gecontroleerd.
De breekkabel zat inderdaad om de kogel. Ik heb een BMW X1, BMW is eigenwijs en heeft geen mogelijkheid om de breek kabel aan te bevestigen. BMW zegt dat deze trekhaak een Europese goedkeuring heeft. Nu is het afneembaar deel met breek kabel losgekomen. Het betreft een originele BMW trekhaak. In juli beoordeelt BMW de trekhaak. Deze week wordt de motor geïnspecteerd, ik ben het meeste bang voor het feit dat mogelijke schade aan het frame over de kop wordt gezien, al vindt controle plaats bij de dealer. Ik informeer jullie later deze week.
Geen leuk begin van de vakantie. Maar gelukkig geen gewonden gevallen en is het louter materiële schade.
Hopelijk zal de schade meevallen en gedekt worden.
Maar gelukkig kunnen jullie het navertellen, had anders af kunnen lopen.
Motor komt vast wel weer in orde. Trailer is verzekeringswerk neem ik aan
De banden zijn gescheurd, het moment waarop kan ik uiteraard niet reproduceren.
Omdat de trailer met de rechterzijde de betonnen rand heeft geraakt ga ik ervan uit de motor bij stop zowel een voorwaartse als zijwaartse beweging heeft gemaakt. Op het moment dat de linker banden scheuren trekken de rechterbanden de motor om, het is maar gissen.
Klinkt wellicht raar, maar ik denk dat je (mits goed verzekerd tegen dit soort onheil) het beste uit bent met een Total Loss… Laat ze het frame en de ophangpunten echt goed controleren!
Beste Wobbert, ik heb van de dealer vernomen dat de motor door de expert total los is verklaard. De schade aan het frame was te groot. Op mijn verzekering ben ik nog aan het wachten. Ik zou de zaak graag willen afsluiten en op zoek willen gaan naar een vervangende RT, een nieuwe start maken.