Tomtom Rider 450

Ook al ben ik eigenlijk een Garmin & Mapsource die-hard, ik heb nu toch serieuze interesse in een TT 450.
Echter, uit alle reviews die ik heb gelezen - incl. buitenlandse - komt er één behoorlijk nadeel uit: het scherm van de 450 schijnt niet tegen regendruppels te kunnen. Zodra dat gebeurt krijgt de 450 een eigen leven, dan is het net alsof er een onzichtbare vinger continu op het scherm zit te drukken. Op YT is daar een goed voorbeeld van te vinden.

Wie van de gebruikers op dit forum kan mij daar misschien meer over vertellen?

Ik rijd inmiddels enkele jaren met de TT 400, voor wat betreft de behuizing identiek aan de 450. Ik heb diverse keren met de TT 400 in de regen gereden. Daarbij is het regenwater mooi buiten de behuizing gebleven. Geen problemen mee gehad.

Het gaat ook niet zo zeer over de behuizing, maar over het scherm zelf. De 450 heeft een ander - lees gevoeliger - scherm dan de 400/410/420. Kennelijk zelfs zo gevoelig dat het op regendruppels reageert _001

Bij instelling op winterhandschoenen is de 450 extreem gevoelig. Zelfs zo gevoelig dat je het scherm niet eens hoeft aan te raken . Met die instelling kan het toestel inderdaad ook reageren op waterdruppels; en dat kun je ‘onder de kraan’ simuleren.

Echter: dat is ook vertekenend, want heel anders dan op de motor, en zeker tijdens het rijden. Daarbij zul je er amper last van hebben. Is dat wél het geval dan ik het een kwestie van danwel het toestel tijdelijk wat verticaler te plaatsen danwel de gevoeligheid te verlagen door instelling op zomerhandschoenen. Het is in de praktijk imho geen wezenlijk probleem.

Ik overweeg ook om een Tomtom 450 aan te schaffen. Ik wil hem dan op mijn motor en in de auto gebruiken.

Ik heb gelezen dat deze Tomtom een filemeld functie heeft, wat ik niet helemaal duidelijk lees is of deze Tomtom bij grote vertraging een alternatieve route om de file heen geeft en dat is voor mij belangrijk voor gebruik in de auto.

De Tomtom die nu in de auto gebruik, is nu ongeveer 8 jaar oud en die heeft wel de functionaliteit dat hij een alternatieve route geeft bij file.

Ik vraag me namelijk af of dat de verkeersmeldingen bij een Tomtom rider 450 het zelfde zijn als bij een auto Tomtom.

Wie heeft hier ervaring mee.


Groet
Cees

Ik ben vorig jaar met de voorganger van de 450, de 400, voor mijn vakantie, met auto en caravan, naar Kroatië gereden. De TT400 leidde ons mooi om de grootste files heen. De 450 doet dat ongetwijfeld ook. Wel is het daarvoor noodzakelijk dat je de TT, middels bluetooth thetering, koppelt aan je mobiele telefoon.

doet de TT perfect, mits je natuurlijk het systeem aan je smartphone hebt gekoppelt. Anders zal er niets gebeuren

Ja en nee: ze zijn hetzelfde alss in een actuele auto TomTom maar beslist héél anders dan in de auto tomtom van acht jaar geleden.

Toentertijd werkten we met TMC, een signaal via FM met zeer geringe bandbreedte. Met de Rider kun je het toestel via je smartphone verbinden met internet en krijg je vééél gedetailleerdere informatie binnen met een veel hogere verversingsfrequentie. Die info is echt ongelooflijk goed, vele malen beter dan vroeger (en ook beter dat de, huidige, verkeersinfo van Garmin); incl ook wegwerkzaamheden en vertragingen in de bebouwde kom.

In het toestel zelf heb je drie keuzes:

  • info negeren
  • indien vertraging daarvan melding geven en waar mogelijk kunnen kiezen voor een alternatief
  • automatisch het alternatief kiezen.

Standaard-instelling is de middelste. Als er een besparend alternatief is zie je in je routebalk een groen symbool met daarin een cijfer dat aangeeft hoeveel minuten je daarmee bespaart. Tik je op dat icoontje wordt de alternatieve route genomen.

Daarnaast zie je sowieso in de routebalk de evt vertraging onderweg. Meestal zijn dat kort file-tjes van enkele minuten waarbij een alternatieve route geen tijdswinst oplevert. Wil je echter beslist niet stilstaan (ook al kost een omweg meer tijd) dan kun je door op de melding te tikken ‘geforceerd’ omrijden.

De middelste instelling is standaard en dat vond ik altijd wel prima, vooral omdat ik zelf wil kunnen meedenken onderweg. Dat laatste is mede ingegeven door slechte ervaringen uit het verleden (waarbij ik in Noord Frankrijk al omgeleid werd door een file bij Arnhem :wink: ). Nu die betrouwbaarheid zo enorm verbeterd is zou ik nu eerder voor de derde optie kiezen (reden dat ik het niet doe is dat ik nu eenmaal een beetje vakidioot ben en wil zien wat er ‘achter de schermen’ gebeurt).

Al met al: van die verkeersinfo ga je nog veel meer plezier hebben dan je de afgelopen acht jaar al hebt gehad.

Tip: als je 'm ook in de auto gaat gebruiken zorg dan dat je de autosteun er meteen bij bestelt (plus of premium versie). Vooral de plus is op dit moment erg voordelig.

Heb inmiddels een beslissing kunnen nemen omdat ik vanavond tegen een buitenkansje liep:een spiksplinternieuwe en nog ingesealde TT Rider 410 voor de helft vd prijs van een nieuwe 450.

Dacht bij mijzelf dat ik voor die 3k “mooi weer” km’s die ik per seizoen maak, mij er geen buil aan kan vallen. :smiley:

“Als iets te mooi klinkt om waar te zijn…dan is het dat inderdaad vaak ook zo!” Inderdaad, dus ook bij mij! Vandaag naar een plaatsje achter Maastricht gereden om mijn koop van het jaar op te halen. Halverwege de reis belt Lief mij: ze heeft naar een ander huis in dezelfde straat gebeld en die bewoners kennen het hele huisnummer niet waar ik moet zijn. Vreemd, mijn navigatie & Google maps beweren dat adres wél bestaat. De verkoper op zijn 06 bellen biedt geen uitkomst, want die neemt niet op. Toch maar doorrijden dan.En inderdaad, bij het opgegeven adres is het bewuste huisnummer niet te vinden. Ik heb nog even aangebeld bij een ander huis in de straat, maar ook daar bevestigen ze mij dat het huisnummer waar ik moet zijn niet bestaat.

Wat een ongelooflijke sukkel ben ik eigenlijk… :laughing: Maar goed, ik zou mijzelf niet zijn als ik niet een back-up plan heb. Op naar Schijndel want daar verkopen ze de Rider 450 volstrekt legaal voor €299,-. En jawel hoor, in die motorzaak achter de toonbank zie ik nog net een stuk of 10 Rider 450 staan. Op mijn vraag aan de verkoper waarom hij ze voor “slechts” €299 verkoopt, is zijn antwoord simpel: hij wil er gewoon mensen mee in zijn winkel lokken. Hij vertelde er ook bij dat hijzelf al telefoon had gekregen van TomTom Nederland & Waypoint en dat beiden niet zo heel blij zijn met zijn verkoopprijs. Maar zoals de verkoper zelf al zei: het zijn mijn TomToms en al geef ik ze gratis weg, dat moet ik helemaal zelf weten!

Uiteindelijk ben ik best wel happy nu, weliswaar geen spotgoedkope Rider 410, maar een zeer scherp geprijsde 450 in een gerenommeerde motorzaak vlak bij huis. Nu alleen nog zaak om mij wegwijs te maken in het hele TomTom gebeuren. _004

Ik heb deze week ook bij dezelfde dealer in Schijndel een rider 450 uit zijn aanbieding gekocht. Ik heb er al wat mee zitten spelen en het ziet er goed uit. _004

Groet
Cees

Ik gebruik zelf ca 2 jaar de TT400. Daar heb ik een anti reflectie folie op geplakt in de hoop dat de schermgevoeligheid hier ook wat minder zou worden, maar helaas het werkt niet 100%. Het komt tijdens regenval wel een voor dat de regendruppels er voor zorgen dat de route of de instellingen veranderen. De mate van “last” hangt van diverse zaken af. Stilstaand heb ik er meer/vaker last van. Rijdend wat minder door de werking van de kuip. Grote druppels wel, motregen niet/nauwelijks.

Ben sinds gisteren al druk in de weer geweest met mijn TT en heb inmiddels al zo’n beetje alles geïnstalleerd wat er te installeren valt: TT account aangemaakt, TT my drive account aangemaakt, er voor gezorgd dat de TT contact kan maken met mijn gsm (incl. De bluetooth tethering aan gezet), en als ik de TT aanzet geven alle symbooltjes boven in het scherm aan dat alles juist verbonden is, incl. de TT live services.

Maar…als ik in de TT naar het menu live services ga, geeft hij bij de flitspalen en bij de traffic informatie aan dat die 2 abonnementen binnenkort verlopen. Op de doos staat echter duidelijk dat ik daar een lifetime abonnement voor heb :$

Heb op de diverse TT forums het antwoord niet kunnen vinden, wellicht dat iemand hier het wel weet?

ff bellen met TT
(020) 753 58 18‬
Big RT Smile

Ga ik zeker doen deze week _004

Je hebt geen tt40? Gehad?

Nee, nooit eerder een TT gehad ook niet voor in de auto.
Ik had al ergens gelezen dat het bij TT kan voorkomen dat een eerder aangemelde TT er de oorzaak van kan zijn dat die 2 abonnementen in een nieuw toestel als bijna verlopen worden gezien.
Maar zoals ik al eerder schreef, dit is mijn allereerste TT :smiley:

Heel vreemd, dan is bellen idd de enigste optie

Is vermoedelijk inderdaad een foutje in de TT database. Telefoontje naar TT zal het oplossen.

Ik heb ze vandaag al gebeld, maar was even vergeten dat het weekend is… :laughing:

Edit: vandaag even gebeld en het bleek inderdaad een database foutje te zijn. Vijf minuutjes later werkte alles zoals het hoort.