Dit is heel herkenbaar.
Bij de BMW dealer is het uur al opgedeeld in BMW onderhoudstijden, waar de klant en zijn portemonnee niet heel vrolijk van worden.
Je schrijft dat je sleutelt?
Tenzij dat sleutelen rechtstreeks tot het definitieve lot van de gele rakker leidde, is het een en ander voor een standaard beurt goed zelf uit te voeren. Je zult verbaasd staan hoeveel je kunt besparen met het boven genoemde handboek, dit forum, goed gereedschap en …Youtube. Voorheen waren klussen aan de motor vooral gebaseerd op trial and error, soms met onherroepelijke gevolgen à la de gele rakker, maar met de voorbeeldwerking van Youtube zijn sprongen in de eigen vaardigheid te maken. Met name de filmpjes op het kanaal van BMW Chris Harris zijn helder en informatief. Chris neemt geen blad voor de mond, ook niet als het aankomt op typische BMW produkten en prijzen. Daarvoor moet je wel even door zijn ‘cursing’ taalgebruik heen, maar het loont de moeite.
Een standaardbeurt zonder reparaties bestaat veelal uit handelingen die goed zelf uit te voeren zijn. Het handboek is daar nog niet eens bij nodig en de dealer rekent daar al oncontroleerbaar veel voor. Wat te denken van het hopelijk krasvrij (ont)kuipen van een RT?
Andere aanbieders van onderricht op youtube dan ‘cursing’ Chris Harris:
Oliefilter en olie vervangen
Luchtfilter vervangen
Kleppen stellen-
Rempads vernieuwen
Kleppen stellen lijkt misschien niet in dat rijtje thuis te horen. Het is echter bij een boxer een overzichtelijke klus die vooral tijd en geduld vergt. Dat zijn vaak precies zaken die niet iedere dealer als vanzelfsprekend levert. Alles moet snel snel en snel, de bruggen zijn de grote winstmakers voor de dealers en niet de verkoop van nieuwe of gebruikte motoren. Een monteur heeft vaak niet de tijd om de in- en uitlaatkleppen heel precies ten opzichte van elkaar af te stellen. Bij de vierkleps boxermotoren beïnvloeden de in- en uitlaatkleppen elkaar en het simultaan afstellen heeft wel iets weg van het draaiende houden van een rij Chinese bordjes.
Het resultaat van de geduldige hobbyist gaat vaak dat van de haastige monteur te boven. Tijd is immers geld en er wachten nog vele andere klussen voor de klok van 17.00 uur. Dat gaat niet op voor de hobbyist die alleen zijn eigen motor hoeft af te stellen en daar alle tijd voor neemt. Dat betekent ook dat je het uitsluitend moet doen als je tijd en geduld hebt. De vaardigheid bouw je op door het vaker te doen.
De aanschaf van goed gereedschap betaalt zich altijd uit, het is echt het halve werk.
edit:
Kies je ervoor om de motor weg te brengen, dan heb ik de volgende tip voor je:
Hoewel ik veel onderhoud zelf uitvoer, breng ik de motor ook wel eens weg voor onderhoud en of reparatie. Mijn Bemwees breng ik al jaren weg naar Raoul Vrieze. Hij is als monteur opgeleid bij BMW dealer Harry Meijer te Lijnden en daarmee goed op de hoogte van specifieke BMW zaken.
Raoul heeft een goed geoutilleerde reparatieshop te Diemen, Verrijn Stuartweg bij Amsterdam. Met 10 minuten lopen heb je een busverbinding naar station Arena en vandaar uit naar Rotterdam. Over zijn werk en prijzen ben ik zeer tevreden.
Raoul is te bereiken op nr 06 21573560