TIPS: Kijken op de motor

Als je dan goed ingepakt en wel op je motor stapt, is het een kwestie van rijden. Verreweg het belangrijkste is leren kijken.
Je zou zeggen dat dat iets is dat iedereen kan, maar je zult merken dat er ongelofelijk veel valt te leren op dat gebied.
“Je gaat naar waar je naar kijkt”, is iets dat je kunt leren gebruiken om bochten vloeiend te rijden. En in het verkeer zul je je bewust moeten worden van alles dat je normaal gesproken over het hoofd ziet. Van het feit dat een vrachtwagen je het zicht belemmert en dat daar achter dus een kind op een fietsje vandaan kan komen, van bomen op een rij in de verte die op een zijweg duiden, van een trekker op het land die de voorbode is van modder op de weg.
Bewust kijken kun je bewust leren, en het helpt je enorm bij het rijden.

onderwerpen:

Mag het of niet?
Spelregels
Gezond verstand
Waar rij je langs de file?
En waar moet je niet rijden?
Extra oppassen
LEES HIER MEER >>

Nog niet erg veel reacties in dit draadje in 3 jaar :slight_smile:

Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:

  • geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
  • ballende kinderen
  • iemand die op zijn GSM zit
  • iets op de weg, grind, olie, etc.
  • iemand die de weg zoekt

het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.

Er zijn inderdaad zeer weinig reacties, maar het draadje is terwijl ik dit schrijf al wel 1419 keer bekeken. Het is duidelijk dat men er kennis van neemt. Ook is dit topic in de loop der tijd “weggezakt” en krijgt nu weer een “schopje”.

Tja, dat spelletje ga ik in ieder geval niet in praktijk brengen. Uiteraard probeer ook ik zo geconcentreerd mogelijk te rijden, maar als ik op van alles en nog wat (ook onbelangrijke zaken) moet gaan letten en dat binnen een bepaalde tijd, ben ik in mijn beleving niet meer met motorrijden bezig. Ik probeer altijd oplettend en defensief te rijden en dan het liefst op een plezierige wijze. Maar een ieder moet vooral doen wat hij of zij wil doen . . .

En toch is het een goede oefening om bewust te leren kijken.

Onder de leden van dit forum zal dat niet het geval zijn _001, maar veel verkeersdeelnemers kijken wel, maar nemen niet waar. Bewust kijken zorgt dat je waarneemt, waardoor je mogelijke gevaren eerder onderkent en je meer tijd hebt om te reageren op dat mogelijk gevaar (oftewel je beter anticipeert op mogelijke gevaren).

Tijdens mijn beroepsmatig gevolgde motorrijopleidingen werd enorm gehamerd op het bewust kijken. Ik hoor het mijn instructeur nog zeggen: “Ver vooruit kijken en breed terug”.

Een voorbeeld: Vroegtijdig oogcontact maken met weggebruikers op kruisende wegen is een onderdeel van het bewust kijken en waarnemen. Je er van overtuigen dat die “kruisende” weggebruiker oogcontact met jou, als automobilist/motorrijder, heeft, maakt dat je weet dat hij/zij jou (zeer waarschijnlijk) echt gezien heeft, zodat je veilig door kunt rijden. Ik kan nog tal van voorbeelden noemen, maar dan wordt mijn betoog veel te lang.

Als je aanleert (en dat is wat Bas doet) om bewust te kijken, wordt dat een tweede natuur en wordt motorrijden nog veel leuker!

Zeker RendeRT, ik noem dat anticiperen ook wel defensief rijden en denk dat dit een zeer belangrijke eigenschap is om goed motor te kunnen rijden.

Helemaal mee eens . . .

Nogmaals bewust kijken is essentieel. Echter, zoals Bas van Dijk het schetst, wordt of kan er ook gelet worden op tal van zaken die aanmerkelijk minder relevant zijn. Deze kunnen in mijn ogen zelfs afleidend werken. Maar zoals gezegd, een ieder moet vooral rijden zoals hij of zij wil rijden.

Ik ben benieuwd welke van de dingen die ik opnoemde jij minder relevant vindt… Voor mij was dit een lijstje ‘potentieele gevaren’.

Anyway, zoals je zegt, elk zijn ding, maar ik heb natuurlijk ook niet gezegd dat ik ALTIJD zo op de motor zit, ik zei dat ik dat regelmatig (lees, eens in de maand of zo) doe. Zoals gezegd, heb ik het idee dat het mij helpt om tijdens het normale rijden dingen sneller te zien.

Het zijn goede oefeningen om niet in routine te vervallen, maar bewust te rijden. Zeker als het steeds dezelfde route woon/werkverkeer betreft. Opmerkzaam zijn op kleine details kan levensreddend zijn. Het is niet alleen ver vooruit kijken, maar vooral ver vooruit waarnemen. Dan kun je tijdig anticiperen en, meestal in een vloeiende beweging, handelen. Waardoor je (voor jou als redelijk kwetsbaar verkeersdeelnemer) een netelige situatie in een vroeg stadium kunt voorkomen. Dát zorgt mede voor het plezier van motorrijden.

En dan nu de hamvraag:

Doen jullie dit ook als je lopend, met de fiets of (vooral) met de auto op pad bent?

De grap is namelijk dat je als motorrijder over het algemeen genomen (behalve als je telefoonmogelijkheden in je helm hebt…) sowieso veel “dichter” op het verkeer zit. Er is aanmerkelijk minder afleiding dan in de auto (radio, navigatie, telefoon, jengelende koters op de achterbank) en de isolerende werking van een dak, een paar kilo glas en een ton aan kreukelzones om je heen, geven ook een ‘gevaarlijke’ comfort-zone in de auto en dat komt de kijktechnieken meestal ook niet ten goede. Ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.

Helemaal mee eens.
Daarbij ook nog eens, als je toeristische toert/rijdt, zie je ook eerder heel veel mooie en leuke dingen/zaken die een korte stop waard zijn en, zeker bij mij, het motorrijden plezieriger maken.

Sinds ik mijn motorrijbewijs op zak heb, ben ik ook in de auto een veel bewuster verkeersdeelnemer geworden (vind ik :mrgreen: ). Nu had ik toentertijd (zo’n 42 jaar geleden) ook al een rijinstructeur die me leerde te anticiperen (lees vooruit kijken en waarnemen, tijdig handelen). Net als op de motor heb ik de navi ook dan alleen bij me/nodig op voor mij onbekende plaatsen. Hoef ik niet op borden te letten en kan ik mijn aandacht bij ‘de weg’ houden. Verder staat in de auto wél altijd de radio aan, maar dan wel op een dusdanig geluidsniveau, zodat (vreemde) geluiden van buitenaf goed hoorbaar blijven. Maar of ik nét zo bewust auto rijd dan motor _001 ?
Het grote verschil zit ém hierin dat ik de auto als noodzakelijk vervoermiddel beschouw, terwijl de motor voornamelijk wordt gebruik voor recreatieve doeleinden. En daarmee sluit ik me aan bij de laatste regel die Dingeman schrijft.
Te voet, tja, wil je niet omvergelopen, -gereden, -getrapt worden, of struikelen over scheve/losliggende tegels/trottoirs cq. obstakels of trappen in uitwerpselen… :imp:

Het draadje maar weer eens op pakken.
Ja. Anticiperen is natuurlijk belangrijk.
Defensief rijden is natuurlijk belangrijk.
Ook vind ik het belangrijk om de weg te leren lezen verder voor me uit. Speciaal op landweggetjes buitenaf.
Jaren geleden heb ik eens voor mijn motorclub een VRO georganiseerd en daar heb ik al enkele malen veel profijt van gehad.
Onbewust heb ik goed kunnen reageren vanuit een reflex en dat heeft me gered van een flinke aanvaring.
Alleen je rijbewijs halen is te beperkt.

Draadje maar weer eens oppakende kan ik het met veel dingen die geschreven zijn eens zijn. Rijden in het verkeer, of het nu in een auto is of op de motor, is een kwestie van vooruit kijken, waarnemen en anticiperen op mogelijke gevaren. Zeker als motor rijder ben je zeer kwetsbaar want de enige kreukelzone die er is ben je zelf.
Door trainingen en ervaringen was ik altijd al een zeer anticiperend chauffeur, maar de motorfiets heeft me pas echt leren kijken (waarnemen) en opletten op dingen en situaties die je als automobilist soms (kunnen) ontgaan omdat dezelfde gevaarzetting er niet is.
Hierdoor ben ik (denk ik) ook een betere chauffeur geworden in de auto.
Uit ervaring als motorrijder weet ik ook dat de gemiddelde automobilist (ongeacht man of vrouw) vaak een motorrijder over het hoofd ziet en als motorrijder moet je ook hierop zeer berekend zijn.
Dit alles gezegd hebbende ben ik van mening dat iedereen die een autorijbewijs wil halen eerst 20 lessen op een motor krijgt om te leren kijken (waarnemen), anticiperen en met rust en geduld deel te nemen aan het verkeer (iets wat veel verkeersdeelnemers totaal vreemd is).

MVG, Lexy

Hoi Allemaal
Kom toch nog even terug op het kijken op de motor
Zoals pas geleden op dit forum wil ik toch nog steeds
de risico training van het KNMV aanbevelen
Want dan kom je toch nog dingen tegen warvan
je denkt daar had ik nog niet aan gedacht
Gr Ger

Ter info/verwijzing: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=64&t=15906&p=157916#p157916

anticiperen
is niet alleen ver voorruit kijken maar ook zien wat er gebeurd of kan gebeuren
defensief rijden
op de motor heb ik tijd genoeg
kom op 2 wielen altijd eerder aan als tussen 4 in een geel voertuig
maar ook zien of je gezien wordt is belangrijk
je merkt direct ( na wat oefenen)of de andere bestuurder je ook echt aankijkt
advies
hou hem met het rubber op de weg
niet met de lak

Dikwijls lees ik (hier) dat je (ver) moet vooruit kijken om goed te kunnen waarnemen om het “wegbeeld” in je op te nemen en daarop te anticiperen. Dat vertaal ik dan maar dat je van dichtbij steeds verder gaat kijken naar de “verte” over een afstand die voor jouw (nog) van belang is. Als het ware de weg “lezen” van dichtbij naar veraf.

Maar heeft hier iemand wel eens gehoord of gelezen dat het ook een goede gewoonte is om “terug te kijken”. Dus vanaf het verste punt (dat voor jou nog van belang is) terugkijken over de weg tot een afstand (kort) voor je motor. Dus niet het wegbeeld “observeren” van dichtbij naar veraf, maar van veraf naar dichtbij. De reden hiervan zou (kunnen) zijn dat je van de meest recente waarneming van het wegbeeld (dus die van dichtbij) het meest accuraat op kan anticiperen (indien nodig).

Zit hier een kern van waarheid in of betreft het “onzin”?

Sinds kort probeer ik ook zoveel mogelijk oogcontact te krijgen met verkeer waarop ik in theorie voorrang op zou moeten krijgen/hebben

@ Dingeman: een goede oefening die mij aangegeven is: benoem de dingen die je net voorbij bent gereden. Daarmee leer je beter bewust te worden van de hele omgeving, zowel veraf als dichtbij.
Bij jouw stelling heb ik een opmerking: ver weg is sneller dichtbij dan je in de gaten hebt, dichtbij ligt dan weer achter je.

Prima, maar kijk ook of de neus van een kruisende auto naar beneden gaat. Er zijn ongelukken bekend waar iemand met prima oogcontact toch gewoon door reed en de motor schepte!

Yep Hans, die herken ik …

Ik kijk bij stilstaande auto die mij voorrang moeten geven of de wielen draaien, oog contact zegt niet veel maar een heel langzaam rijdende auto verraad zich door het draaiende wiel, dat valt meer op dat dat je naar de auto als geheel kijkt, probeer het maar eens. Volgens Cruijff: Als hij rijdt staat hij niet stil (en is hij nog steeds gevaarlijk …)