TIPS: Kijken op de motor

Mooi topic is dit, zelf ga ik als ik op de motor rijd er van uit dat men mij niet ziet.
Dus defensief rijden, niet krampachtig maar voorbereid.
Ben buschauffeur in het openbaar vervoer, altijd met groot materieel op weg geweest en mijzelf aangeleer om vooruit te kijken en beseffen dat de automobilist geen ervaring heeft met motorrijden of groot vervoer.
Dan reageer je al sneller op acties van de weggebruiker, en voorkom je veel ellende.
Ook ben ik.op de motor vaak aan het oefenen, hoe reageert hij op remmen in bochten, vaak op parkeerterrein even rondjes draaien.
Mooie bezigheid en het geeft je ervaring.:smiley:

Ik onderschrijf ook het belang van dit topic.

Met “De taal van de Weg” die ik, toevallig 2x, van een instructeur bij Procentrum in Best heb mogen bijwonen worden voor iedereen de o zo gewone dingen opeens extra informatie.
Zo heb je achterkanten van verkeersborden, lantaarnpalen en weet iedereen wat een rond blauw bord met een fiets er op (G11) of Fietspad (G13) voor directe impact op jou als motorrijder kan hebben?

Naast dit onderwerp heb ik ook een dag! met hem rondgereden voor een VRO+. Die dag begon om 0900, even wat theorie en om 11.00 op de motor. Korte lunch en om 1645 terug in Best. Veel, heel veel kilometers onder begeleiding gereden en daarmee veel geleerd. Vooral het kijken, WAAR kijk je naar en Waar kijk naar TOE.
In vergelijking met een VRO die ik in Lelystad heb gedaan waar aan het eind van de dag 30km. (circuit) op de teller stond. En de instructeur zonder motor op de grond stond te coachen. Ik mag hopen dat de cursisten daar nu meer rijdt en de instructeur op een eigen motor er achteraan draaft.

Dat roze papiertje is echt alleen een start ticket waarmee je hebt bewezen geen dwaas te zijn en niet omvalt met je motor. Daarna start het leerproces pas. Dat kan heel goed zelf. Echter sluipen er dan ook makkelijk zelf-foutjes in waarvan je overtuigd bent een goede motorrijder te zijn totdat een professional, met een miljoen of meer kilometer op een zadel, vertelt dat je toch echt als een krant zonder te kijken over een rotonde rijdt (en ik dacht hem zonder vertraging a la V. Rossi linksaf te nemen …). Als de professional dan voor doet hoe het ook kan krijgt je ego een opdonder maar na twee, drie keer kan je het dan ook. En dan is het nog niet op de V. Rossi manier! Dat is voor op een circuit.

Dag RT"ers
Als je ver vooruit kijkt zie je ook wat vlak voor je gebeurd. Zie je alleen dicht bij dan zie je niet wat er ver voor je gebeurd.
Heel makkelijk te testen.
Groet Johan

@Lupo R
“Dat roze papiertje is echt alleen een start ticket waarmee je hebt bewezen geen dwaas te zijn en niet omvalt met je motor. Daarna start het leerproces pas.”

Wat een onzin zeg!
Hiermee zet je een hele beroepsgroep weg (de motoropleiders) als een stel sukkels die niets kunnen, de professionals van het CBR (examinatoren) en eigenlijk ook alle leerlingen die met veel inzet (en vaak ook veel geld) hun uiterste best hebben gedaan om dat roze kaartje te bemachtigen.
Het leerproces begint al voordat de leerling zijn of haar eerste rijles krijgt en van mij al bij aanmelding de vraagt krijgt wat ze willen aantrekken die les.
Dat je als beginnend bestuurder nog een hoop motor ervaring op moet doen dat is natuurlijk zo maar er staat wel een solide basis!
En dat er verder personen zijn die op het examen de ideale schoonzoon/-dochter uithangen en daarna als dwazen door het verkeer gaan die zijn er ook.

Ps. Ik ben zo’n professional met meer dan 1,5 miljoen alleen al aan motorkilometers.

Het zou ook al véél schelen als mensen NIET op die manier proberen te rijden op de openbare weg.