Theorie-examen voor de motor

Na de eerste keer examen doen ben ik

  • geslaagd
  • gezakt
0 voters

Op zaterdag, 16 maart deden 16 forumleden mee aan een opfrissingscursus RVV. LEES HIER MEER >>
Aan het begin van de dag werden we getest door aan een proefexamen theorie voor motorfietsen deel te nemen. We zakten alle 16 . . . . :unamused:

Op het web heb ik een dergelijk actueel examen gevonden. Ook nu zakte ik weer met 11 punten.

Ik ben benieuwd hoe jullie het er af brengen.

DOE MEE AAN DEZE TEST >>

Laat je even weten hoe het gegaan is en wat je mening over dit examen is ?
Vul de poll in of je na de eerste keer geslaagd of gezakt bent.

NB: DIT IS GEEN OFFCIEEL CBR EXAMEN . . . .

“Laat je even weten hoe het gegaan is en wat je mening over dit examen is ?”
Er hebben pas 2 personen examen gedaan waarvan 2 gezakt, ergo, moet ik nu mijn rijbewijs inleveren???

Easy Louis

Gezakt met 9 fouten.

Vond er wel een aantal zeer dubieuze (o.a. ABS vraag en vraag over passagier) vragen en één onduidelijke vraag (positie op de weg, situatie erg onduidelijk beschreven) bij zitten.

Hahaha gelukkig niet Louis . . . . maar frustrerend is het wel, toch, niet ??

9 FOUT dus gezakt. Dat is toch zeker een 8.
Menig student zou willen dat hij dit had voor zijn examen ben je flink geslaagd.

Fred

Twee fouten… :smiley: : die van dat gewicht van een aanhanger en die over dat groepsrijden (én eerlijkheidshalve er ook een stuk of 4 goed gegokt).
Vond inderdaad zelf ook dat ‘rare’ vragen tussen zaten :$

Pffff :blush: … wederom gezakt _002

Oops 13 fouten. Misschien had ik geluk bij mijn eerste motorexamen al die jaren geleden. Toen had ik maar één fout. Al lijkt de vraagstelling een stuk anders geworden.

6 fout, met de hakken over de sloot. De vraagstelling is toch wel iets anders dan “in mijn tijd”. Dat van de max aanhangergewicht vond ik wel apart. Geldt E ook achter A? Ik heb echt geen idee,

Helaas gezakt met 11 vragen fout. _001

Ook gezakt met 11 fouten.

Wat mij opvalt, is dat sommige vragen “dubieus” zijn, de manier waarop naar het juiste antwoord gevraagd wordt is m.i. soms onduidelijk.
Wat ik tijdens de Theorie-dag woordne.ken noemde.

In plaats van het testen van kennis, lijkt het soms meer op een woordspelletje, je moet goed opletten wat het CBR als preferent antwoord verwacht.
Hele juristen-volksstammen bij het CBR construeren/toetsen de vragen, gaf Gerard aan.

Sommige antwoorden waaruit je kunt kiezen zijn wel heel apart, als je die fout hebt zou ik echt op mijn kop gaan krabben.
Zou je de kennis betreffende die vraag niet hebben, kan je op basis van het uitsluiten van “onzinnige” antwoorden de vraag goed kunnen beantwoorden.

Dat ik niet ver benevens de waarheid zit, lijkt mij uit het feit dat de (lopende) uitslag van deze poll ongeveer 50-50 is.
Terwijl vele wel de kennis hebben en de verkeersregels niet echt schokkend verandert zijn, althans in mijn optiek.

Ze willen dat je inzicht hebt en niet het examen haalt door alle verkeersregels uit je hoofd te leren. Maar die inzichtvragen zijn soms zo onlogisch.
Hetzelfde zie je met het vaarbewijs. Daar komen sinds vorig jaar examenvragen voor die niet eens in de cursus worden behandelt. Man van de examencommissie gaf aan dat je maar logisch moest nadenken, dan moet je eruit komen. Veel boze kandidaten tijdens examen.

Ben benieuwd of theorie examen mij nog lukt. Ga het vandaag ook weer eens proberen. Altijd eerste keer geslaagd maar nu zal dat wel niet meer lukken.

Even de bovenstaande uitspraak nuanceren:
Ook ik zie een aantal vragen in het hier geplaatste testje die de status “dubieus” duidelijk verdienen, maar weet dat de vragen in dit testje NIET van het CBR afkomstig zijn.
De werkelijke examenvragen van het CBR mogen door een rijschool niet gepubliceerd worden.
Dit maakt dat andere bedrijven/organisaties met afgeleiden komen.

Is dit vreemd? Nee, immers examenopgaven die nog gebruikt worden voor nu en de toekomst worden nooit vrijgegeven!
Denk maar eens aan examenfraude bij voorkennis van vragen en antwoorden van scholen, ook het CBR zal dit fenomeen uit alle macht bestrijden.

met vriendelijke groet,

RhanRT

Duidelijk.
Dat verklaard ook waarschijnlijk dan deels waarom je zakt bij een dergelijk examen, dat legertje juristen/Neerlandici is er niet overheen geweest. :wink:

Wat we ook bemerkte bij de Theoriedag Verkeersregels, dat was een “nieuwe set” van vragen zeer recentelijk verkregen waar Gerard aangaf dat bij sommige vragen er ook iets mis was.

Een volgende Theoriedag Verkeersregels bij het CBR zelf organiseren? :laughing:

8 fouten.

Gaat de goede kant op. hehe

Big RT Smile

Mag me met 5 fouten tot de geslaagde rekenen maar toch wel blijven opletten Big RT Smile

Gezakt met 8 fouten. Een bijzonder vreemde foto: iemand staat bij het stoplicht te wachten met het achterwiel op de witte pijl. De vraag is: staat u zo goed opgesteld? Als antwoord heb ik daar “nee” gegeven, omdat je bij het optrekken op zo’n witte pijl geen flauw benul hebt welke kant je achterwiel op gaat. Dubieuze vraag/dubieus antwoord…

Kortom: gezakt maar nog steeds gelukkig!

[groet]

Bert M

Gezakt met 7 _002

Over de vraagstelling is al het nodige gezegd Oia Oia

Dat er nog niks gebeurd is zal wel met defensieve rijstijl te maken hebben Big RT Smile

Grtzzz,

Han

geslaagd met 1 fout. Gewicht aanhanger is goed gegokt want dat wist ik echt niet. Fout was de vraag wie voorrang heeft op de doorgaande weg met de auto van links en de voetganger. Dom, want dat was toch wel duidelijk.
Maar het lijkt niet op de CBR oefenexamens die ik ken. Zien de vragen er nu zo uit als op deze website te zien is?

Gezakt met 8 fouten…