Theorie-examen voor de motor

Een aantal dubieuze vragen, meer dubieuze dan op het echte examen dus wel wat “foutjes” meer…heb overigens enkele maanden geleden het echte theorie examen gedaan en (ook) in 1 keer gehaald (met maar 1 fout)…schijnt dat ook daar velen zakken.
Maar het halen lukt wel met de theorie zo vers geleerd.

@Han, bedankt voor je morele steun!
Ik was/ben gezakt, maar lees nu het commentaar van Han, een zeer gewaardeerd forum-lid:
Ook ik zie een aantal vragen in het hier geplaatste testje die de status “dubieus” duidelijk verdienen, maar weet dat de vragen in dit testje NIET van het CBR afkomstig zijn.
De werkelijke examenvragen van het CBR mogen door een rijschool niet gepubliceerd worden.
Dit maakt dat andere bedrijven/organisaties met afgeleiden komen.
Is dit vreemd? Nee, immers examenopgaven die nog gebruikt worden voor nu en de toekomst worden nooit vrijgegeven!

Mijn dag is plots een stuk vrolijker gekleurd, ik ben dus gezakt voor een examen wat NIET de officiële vragen zijn.
Dat is natuurlijk een stuk minder erg! Big RT Smile
Maar ga het vanavond alsnog een keer proberen…

ik ben ook gezakt _002
Hoe zei Freek het ook alweer? Ach, het is maar een spelletje Big RT Smile

[groet]

JoJo

Gezakt met 9 fouten :$ . Ging in het begin heel goed tot de vraag van het gewicht van de aanhanger kwam.
Wel weer leuk om te doen.

Groet,

Han

Gezakt met 9 fouten :frowning: .

Gezakt met tien faute.
Gelukkig is het niet het officiële CBR-examen, eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe ik het er dan af zou brengen _001. Want inderdaad vond ik een aantal vragen op zijn zachtst gezegd vreemd en de antwoorden daarop evenzo _002

Gezakt met 13 fouten.
Soms stomme en je kan je antwoord niet terughalen als je eenmaal gedrukt hebt. STOM.
Niet te snel drukken dus.
Zaten wel rare vragen tussen.
Maar ja ik heb mijn motorrijexamen gedaan nog in de tijd van de proefrijbewijzen.
Dat is 1979 geweest,
Toen had ik geleerd voor het examen en slaagde voor theorie maar praktijk zakte ik.
De examinator ging met mij naar buiten en begon gelijk van is die zware motor van jou?
En toen gingen we rijden en kreeg ik 10 straten op en moest stoppen voor de volgende 10 plus de examinator reed zowat in mijn nummerplaat.
Om mij maar niet kwijt te raken maar als ik een noodstop moest maken was ik plat.
Gelukkig gaat dat nu anders.

Je bent vast niet de enige… Ik denk dat er velen van ons stammen uit de tijd dat er maar één verkeersregel gold: wie er het eerst is, heeft voorrang :laughing: :laughing:
Nou ja, dat was ook een beetje de opzet van de training van afgelopen zaterdag: wat is er zoal veranderd sinds die tijd. Eigenlijk zijn er een heleboel veranderingen die we wel via de media hebben vernomen en dus ook wel in ons systeem hebben opgeslagen, maar toch blijft er genoeg over waar je eigenlijk geen weet van hebt. Jammer genoeg zijn de vragen steeds hetzelfde, dus overdoen is te gemakkelijk. Zou mooi zijn geweest als de vragen random waren geweest zodat je het later nog eens opnieuw kunt proberen.

[groet]

JoJo

p.s. (ik kan het niet laten) betekent schrijf je met een t :wink:

Tsja, dubieus…inmiddels heeft ieder tijd gehad deze test te doen:

Graag eerst de test doen voor je onderstaande leest.
Mijn vraagpunten over die test:
Vraag 2: Waarom grootlicht uit en voorzichtig rijden. Met grootlicht aan zie je verder en eerder die beesten, wel alert zijn natuurlijk.
vraag 5: Heeft weinig met theorie te maken. Is bovendien alleen van belang als je niet met een navigatie route rijdt. Je kan ook kiezen dat iedereen 1 bepaalde andere persoon in de gaten moet houden.
vraag 10 , langere remweg…waarom minder dan 80 gaan rijden (= gewenste antwoord) Meer afstand houden is het beste antwoord en dat staat er niet
vraag 16…knipperen in bv Polen betekent dat er verderop gelaserd wordt.
vraag 17…gladheid door ijzel en sneeuw is een open deur. Het bord betekent dat dat stuk wegdek EERDER glad wordt door bv open ligging en daardoor sneller afkoelend dan de rest van de weg bij temp rond vriespunt. dat staat er niet bij als antwoord.
vraag 26…is geen geldig verkeersbord en overruled derhalve geen eventuele anders aanwezige beperking terplaatse…is overigens moeilijk fout te beantwoorden gegeven de keuzes bij die vraag.
vraag32…parkeer haven is middels stoppelstreep afgescheiden, niet zoals een pech haven dmv doorgetrokken streep. Staat echter geen P bord bij.Voor mij dubieus of dit als pech heven of als parking gezien mag worden. Uiteraard mag je buiten de bebouwde kom wel per definitie in de berm parkeren.
vraag 36: waarom C terwijl B beter is…je hoeft helemaal niet te toeteren bij dat plaatje…je kan er ook rustig achter blijven rijden
Vraag 40: juiste antwoord staat er niet…max toegestane snelheid = 50 km/h bij die portalen.
Ook bij ijzel en sneeuw zet rijkswaterstaat de portalen op max 50…

Geslaagd met de hakken over de sloot. In een aantal gevallen antwoorden gegeven waarvan ik dacht dat dat het gewenste antwoord was omdat het -mijns inziens- juiste er niet als keuze bijstond.
Nadien alle opmerkingen hiero gelezen…ik onderschrijf de geleverde commentaren.

gr v Ciske

Ook een lastige is vraag 43 daar kan de voetganger nooit zien dat het een voorrangsweg betreft en lijkt deze dus eigenlijk rechtdoorgaand verkeer. _001

Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Gelukkig had ik de vragen goed die ik zelf belangrijk vind.