Terugroepactie cardan (R 1250 GS en R 1200 GS vanaf 2013)

Eigenlijk betreft het de watergekoelde versies vanaf 2013. Daar zit de RT dus ook in.
In Motorrad verscheen volgend artikel. Er worden nu in eerste instantie 400.000 motoren teruggeroepen om een “ontluchtingsgaatje” in het cardanhuis te boren en te voorzien van een rubberen dichting.

https://www.motorradonline.de/ratgeber/400000-bmw-gs-zum-kardan-check/

Dank je wel @aantzeetje voor deze informatie. Ik rij met een RT van 2012. Iemand informatie of deze en andere RT’s ook nagekeken moeten worden op dit risico?

Groeten!

Het gaat over modellen vanaf 2013. Dus 2012 valt er buiten.
Maar mijn twee centen?
Als ik een oudere (dan 2013) BMW had zou ik het kardan een keer laten controleren bij een service.
Gewoon voor de geruststelling.

Ik ben in het gelukkige bezit van een exemplaar dat mee mag doen in de actie. De kruiskoppeling in het kardanhuis is volledig verroest en het water zeek er uit toen ik de boel eens open peuterde nadat ik een paar jaar terug een bericht las op een buitenlandse website. Er stond een laag water in het kardanhuis. Heb in de behuizing inmiddels zelf een afwater gat in gemaakt, zelfs bij wassen met de spons loopt het water er langs de bovenkant in en nu gelukkig aan de onderkant er ook weer uit :imp: . De afdichting tussen tunnel en kardan is waardeloos, BMW heeft zoals gebruikelijk lang ontkent dat er een probleem is en nu komen ze met een twijfelachtige oplossing: de oorzaak wordt niet aangepakt maar de gevolgen mogelijk beperkt …

Ik zal kijken of ik de foto’s van de roestige aandrijfas etc klein genoeg kan maken om hier te plaatsen.

En ja, de RT’s van de LC generatie hebben dezelfde mooie constructie :angry:

Maarrrr ik begreep dat het niet geld voor particuliere RT’s…maar slechts voor overheids RT’s.

Inderdaad gaat het om de overheids RT’s en niet de burger versie.
Aan mij is gezegd dat dit zo is omdat de overheids RT’s een ander constructie hebben en zwaar belast worden. (GS?)

Hier wat foto’s van mijn motor, het is met veel moeite gelukt om de vastgeroeste splines los te krijgen en met Staburag in te vetten.

Je ziet de waterdruppels er op zitten, op dit moment stond de motor al weer een tijdje binnen in de verwarmde garage thuis, het bleef dus echt vochtig. Nadat de drain gemaakt is het beduidend droger.
20210110_151322.jpg
20210110_152106.jpg
20210110_130756.jpg
20210110_130805.jpg
20210110_131255.jpg

Hoeveel heeft je motor gelopen Baird, bij 60.000 km wordt de as zo wie zo vervangen.

Is dat zo?
Mijne heeft ruim over een ton gelopen maar die as is nog nimmer vervangen en functioneert tot op heden prima.
Vandaar dat ik twijfel of deze zo-wie-zo vervangen wordt.

Scan, komt jouw motor in aanmerking voor deze service-actie? Baird heeft een R1200GS LC en komt wel degelijk in aanmerking hiervoor.

Let op: het is (nog) geen terugroepactie.

58150km, waar staat dat die as zo wie zo vervangen wordt bij 60K?

Dat staat in de instructie van BMW.

Dan maar hopen dat de terugroepactie het uitvoeren van dit service bulletin behelst.

En gaan we morgen maar eens een lekker lange toertocht maken Big RT Smile !

De oplossing met een rubbertje dat ‘ademt’ bij de beweging van de kardan t.o.v. de tunnel is leuk bedacht, maar: dit werkt alleen als er geen lekkage is langs de huidige seal tussen de kardan en de tunnel, als die seal lekt (en dat doet hij want er komt water in) werkt het pompje dus ook niet. _001 _001

Om het nog “onbegrijpbaarder” te maken voor jou Baird, ze prikken een gat in het rubber aan de bak-zijde…

Hmm, dat staat er niet en ook het plaatje laat duidelijk de onderzijde van de tunnel zien, ik vermoed dat het dezelfde plek waar ik reeds mijn drain gemaakt heb, zelfs een plat stuk in de gietvorm.

Je zal aan mij denken als de check uitgevoerd is Big RT Smile

Ik laat het zeker weten hier :wink: , vandaag weer 400 km gereden met een rondje Apeldoorn, nog 1400 km to go voor de 60k!

Tot dusver geen melding gehad dat deze voor een terugroep in aanmerking komt.
Wacht geduldig af, wetende dat de maker van dit product meestal met enige aandrang tot actie overgaat. _001

Eerste plaats is het geen terugroepactie, maar een service-actie. Tweede plaats is de actie (nu nog) alleen voor de GS en RT overheidsuitvoering.

En als je het Duitse verhaal leest wordt het uitgevoerd bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt bij de dealer. En wat nu als je zelf het onderhoud uitvoert, kunnen we dan fluiten naar deze service/aanpassingen en is het vervangen van de roestende as voor eigen rekening?