Na controle bleek dat wielfens barsten vertoonde
- Ja
- Nee
Vandaag de brief gekregen om een afspraak te maken. Eerdaags maar eens even bellen naar de dealeRT.
Na controle bleek dat wielfens barsten vertoonde
Vandaag de brief gekregen om een afspraak te maken. Eerdaags maar eens even bellen naar de dealeRT.
edit Jos WRSM
****ER KOMT BINNENKORT OOK EEN TERUGROEPACTIE IN NEDERLAND IVM DE WIELFLENS
Het gaat om R en K modellen die gebouwd zijn tussen 2003 en 2011. De reden? Haarscheurtjes in de bevestiging van het achterwiel. Alle teruggeroepen motoren krijgen kosteloos een stalen in plaats van een aluminium flens. Hoewel de haarscheuren zich alleen voordoen als de bouten van het achterwiel met veel meer kracht zijn aangetrokken dan voorgeschreven, voert BMW de herstelwerkzaamheden gratis uit.
Degenen die eerder de wielflens bij een BMW Dealer hebben laten vervangen kunnen de kosten terugkrijgen.
Ik raad degenen die dat elders hebben laten doen aan om vergoeding aan te vragen bij BMW Motorrad Nederland. Gebruik hiervoor dit e-mailadres: bmw-kis@bmw.nl
Alle eigenaren van de betroffen motorfietsen zullen per brief door BMW Motorrad geïnformeerd worden over de details.
LEES de off. mededeling van BMW Motorrad Nederland >>
Hier is ook de mogelijkheid om te checken of je motorfiets in aanmerking komt aan de hand van het framenummer.
Lijst betrokken motorfietsen
R 1200 GS (K25)
R 1200 GS Adventure (K25/02)
R 1200 GS (K25/11)
R 1200 GS Adventure (K25/12)
R 1200 GS (K25/31)
R 1200 GS Adventure (K25/32)
HP2 Mega Moto (K25/03)
HP2 Enduro (K25/HP)
R 1200 RT (K26)
R 900 RT (K26)
R 1200 RT (K26/11)
R 900 RT (K26/11)
R 1200 R (K27)
R 1200 R (K27/11)
R 1200 ST (K28)
R 1200 S (K29)
HP2 Sport (K29/HP)
K 1200 S (K40)
K 1200 R Sport (K43/HV)
K 1200 R (K43)
K 1200 GT (K44)
K 1300 S (K40/11)
K 1300 R (K43/11)
K 1300 GT (K44/31)
einde edit Jos WRSM
Betreffende R1200 modellen (RT en GS) van de bouwjaren 2004 t/m cardan met bovenliggende ontluchtings- ventiel omg. bj. 2009
Wielflens achter tussen velg en cardan kan 1 of meer barsten hebben op het oortje waar de wielbout en remschijfbouten ingedraaid wordt.
Bij MSA merken wij steeds meer defecte wielflensen en adviseren om deze onmiddellijk te vervangen door nieuwe onderdelen. De legering van de nieuwe type is veel sterker dan de originele.
Om de inspectie uit te voeren haal je het achterwiel weg en onderdeel 2 bij de wielbout en remschijf gaten schoonmaken en met een goede lamp zoeken naar voor barsten aan de uiteinden van de oortjes. (zie onderstaande foto)
_Foto: Jos WRSM_Onderdelen 2, 3, en 4 vervangen het oude enkele onderdeel.
Let op speciaal gereedschap en kennis is nodig oor deze handeling. Onderdeel nrs voor jouw motor en bouwjaar zouden kunnen afwijken en moeten dmv jouw chassis nr geselecteerd worden. Raadpleeg bij de dealer of specialist.
Uiteraard kan je ook bij MSA terecht voor een veiligheidscontrole . . . . zie: http://www.motorserviceamersfoort.com
Volgens mij is het niet alleen van 2004 tot 2006. Mijn GSA is van 2008 en heeft ook nog de oude flens volgens mij.
Wat zijn overigens de kosten om dit te laten vervangen?
Is dit overigens geen terugroepactie of zo?
Gek dat noch op de Duitse, noch op Engelse, noch op Belgische sites/fora hier nauwelijks over wordt gerept. Kijken ze daar een stuk minder nauwkeurig dan Kenny?
Mijn vraag: “Hoe urgent is het om dit te checken? Loop ik gevaar? Wat zijn de kosten van reparatie?”
Ik zal eens kijken.
Heb er veel meer over gelezen en er zijn zaken bekend waar gewoon het hele wiel afbrak.
Volgens mij meer op de GS dan op de RT.
De GS wordt normaliter wat harder off road gebruikt.
http://forums.bmwgsclub.nl/topic/55319-haarscheur-flens-achterwiel/ (Ned. GS forum)
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=509330
http://advrider.com/forums/showthread.php?p=23364772
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=502422
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=775559&page=all
Op de site van advrider is er veel meer over te lezen.
Het is niet een eenmalig gevalletje namelijk.
Dit is het beeld als het kwaad is geschied . . . .
Daar schrik ik van morgen gelijk het wiel er uithalen en de boel controleren,het is me wel weer wat is het geen abs pomp dat dit weer.
Het blijkt dus al geruime tijd een bekend probleem te zijn. Op de div fora rondgeneusd (thanxx Richard)
Het vervangende onderdeel is immers al sinds 2010 op de markt.
BMW Motorrad is zich dus weldegelijk bewust van het mankement.
Toen ik het tegenkwam een tijdje geleden schrok ik ook, gelijk die van mij gecontroleerd en die was okee.
Ook gelijk mijn dealer gevraagd. Zij weten dit en kijken elke motor hier op na. Ook met beurtjes.
De prijs voor de 3 nieuwe onderdelen is +/- € 270,- incl btw en exclusief arbeid.
Let op speciaal gereedschap en kennis is nodig voor deze vervanging, want flens moet eerst tot 100 graden verwarmd worden en met een grote speciale ‘pullytrekker’ verwijderd worden. Ook montage van het nieuwe onderdeel moet onder druk gebeuren.
Je ziet het snel genoeg want de originele flens is van aluminium en de nieuwe van staal. Is die van jou ook van aluminium?
Omdat mij deze situatie zeer bevreemd heb ik er, ik het kader van niet geschoten = als mis, een mailtje naar BMW Motorrad Nederland aan gewaagd.
LS,
In 2013 heb ik van een particulier een R1200GS gekocht. Deze motor heeft regulier onderhoud gehad bij Joost Motoren. (facturen). Gisteren heb ik bij Motor Service Amersfoort (Ede) een beurt laten uitvoeren. Tijdens een check bleek dat de wielflens achter tussen velg en cardan een barst vertoonde op het oortje waar de wielbout ingedraaid wordt. Mij werd dringend geadviseerd om de flens te laten vervangen. Uiteraard heb ik dit laten doen. De kosten € 390,= incl. arbeidsloon .
Kennelijk is dit probleem bekend bij BMW omdat er vervangende onderdelen zijn.
Mijn vragen:
Een foto van de betreffende constatering ziet u hier: http://www.bmwrtforum.nl/wielflens2.jpg
Graag uw reactie
mvrgr
Jos Wiersema
beheerder BMW RT forum
http://www.bmwrtforum.nl/forum
Inderdaad, na gewoon beter zoeken, tref je overal op de diverse sites dit manco aan! Ik had effe beter moeten doorlezen… Wel lijkt het erop alsof het probleem zich vaker voordoet bij de GS.
Ben dan ook razend benieuwd naar een reactie van BMW, naar aanleiding van de brief van Jos. Sowieso geldt: niet geschoten is altijd mis.
Kosten vallen me eigenlijk mee; grootste deel van de klus zit in arbeid.
Met arbeid moet je rekenen op ongeveer €390,=. Kosten die eigenlijk niet zouden moeten mogen want het is immers geen slijtageonderdeel . . . . en dan wordt een kleine beurt wel erg duur . . .
Nogmaals maar dan kort…
(Blijven) Inspecteren en evt snel (laten) reparareren !
mvg, Kenny
Die van mij is ook van aluminium en mijn motor is van 2008
Nog een goed onderwerp voor de konsumentenprogrammas!
Lijkt mij dringender dan de IABS ‘niet-recall’.
Nog een goed onderwerp voor de konsumentenprogrammas!
Lijkt mij dringender dan de IABS ‘niet-recall’.
Helemaal mee eens !!!
Volgens mij is het niet alleen van 2004 tot 2006. Mijn GSA is van 2008 en heeft ook nog de oude flens volgens mij.
Wat zijn overigens de kosten om dit te laten vervangen?
Is dit overigens geen terugroepactie of zo?
Mijn post is nu aangepast. De nieuwe type wielflens was uit fabriek gemonteerd op cardans met de bovenliggende ontluchtings- ventiel.
mvg, Kenny