volgens mij zie je dat goed, ik heb ook 3 keer moeten kijken.
De gebruikte constructie roept meteen vragen op, het geheel is zo ontworpen, dat bij afremmen aan de ogen getrokken wordt door de schijf, terwijl ik op school heb geleerd, dat een constructie die geduwd wordt als er kracht op komt te staan, meestal langer meegaat…
Maar daar zal wel goed over nagedacht zijn.
Ik hoop dat de constructie op mijn 1150 beter is, zal dat eens even nazien.
Dan lijkt mij dat het wiel zelf niet direct van de flens zal breken. Maar wat zou er gebeuren als je fors remt en de schijf breekt van de flens? moet er niet aan denken.
Net zelf even geïnspecteerd (hoef je het wiel niet per sé voor te demonteren). Heb ook een alu exemplaar, maar ziet er nog goed uit.
Gelijk de handel maar even gecontroleerd. Niets mis mee zo te zien.
Maar hiermee begin ik het vertrouwen in BMW wel helemaal kwijt te raken.
Niet dat andere merken zonder problemen zouden zijn maar de manier waarop ze de klanten in de kou laten staan maakt me misselijk.
Voor de volgende brommer toch ook maar eens een deurtje verder kijken, dacht ik zo!
Overigens goede actie van Beamietoo ons hierover te informeren. Dank daarvoor!
Wil je zeker weten dat jouw motor (en jezelf natuurlijk) geen gevaar lopen?
Neem dan contact op met Motor Service Amersfoort voor een veiligheidscontrole.
Deze uitgebreide controle kan alleen op afspraak uitgevoerd worden en duurt ongeveer 45 minuten.
De kosten bedragen € 36,=.
Indien de wielflens ondeugdelijk en dus gevaarlijk blijkt te zijn kan de reparatie ad € 390,= uitgevoerd worden.
Je hoeft dan de kosten van de veiligheidscheck niet te betalen.
De constructie bij de 1150 is compleet anders, heeft geen apart onderdeel om de remschijf aan het wiel te verbinden, remschijf zit rechtstreeks op het wiel gemonteerd.
Gelukkig maar, R1150 heeft al genoeg ellende/zwakke punten aan boord, deze kunnen we missen als kiespijn.
BINGO! Ook ik heb bij 2 van de 5 boutgaten haarscheurtjes. Mijn RT is van 2006 en ik heb nu 65000km op de klok, merendeel met duo passagiere.
Gewoon onderhoud doe ik zelf, maar dit laat ik toch maar door de dealer uitvoeren. Gelijk met de i-ABS controle.
Vanmiddag achterwiel bij bevriende dealer eraf gehad, flens goed gereinigd en aan een grondig onderzoek onderworpen, bijgestaan door felle lamp.
Gelukkig! -top- Geen scheurtjes ontdekt. Pak van m’n hart.
Volgens mijn dealer kan de oorzaak waarschijnlijk gevonden worden in vervangen van de achterremschijf, die dan te zwaar wordt aangetrokken op de bouten. Weet niet of dat het kan zijn, maar klinkt me niet ongeloofwaardig in de oren.
Maar ook hij houdt met deze uitspraak een flinke slag om de arm. In elk geval heeft BMW weer iets om zich over te buigen…
Een paar maanden na de levering van mijn motor had ik een kromme achter-remschijf, die is toen onder garantie vervangen. Misschien zit er wel wat waarheid in je verhaal!
Je ziet de barsten ook bij motoren met de originele schijf erop. Bij vervanging van de schijf zou een hogere aandraaimoment van de schijfbout bij een reeds gebarste flens dat inderdaad de keer groter kunnen maken.
Nou Kenny,
Dan heeft BMW zo langzamerhand wel wat uit te leggen! Als het inderdaad ook voorkomt bij motoren die nog geen andere remschijf achter hebben, is het nog ernstiger dan ik al dacht. Ben dan ook benieuwd hoe en of BMW reageert op de brief van Jos Wiersema.
En weet je wat me weer doet twijfelen aan de BMW-kwaliteit? Die vlekkeloze 50.000 km duurtest van dat Hondaatje NC700S in de Motoplus…Met z’n zuigertjes uit de Honda Jazz…
Vergelijk dat meer eens met de afgebroken duurtest van de vele malen duurdere GS!..