Ben sinds kort in het bezit van een BMW R1150R met een kilometerstand van 20000 ziet hij er nog heel goed uit maar heb toch al enkele problemen aangepakt waaronder ABS , remleidingen en keerringen voorvork.
Nu ik enkele tochten gemaakt heb dit jaar is er speling in het stuur ontstaan de bout die de bovenste kroonplaat verbind met het frame (balhoofd) zit los los maar ik denk dat de schroefdraad beschadigd is want vastdraaien Werkt niet.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en is hier een oplossing voor. Weet niet of kneedbare locktite gaat werken omdat de bout met blijkbaar 130 Newton moet worden aangetrokken
Nog nooit van gehoord of meegemaakt en heb toch de nodige ellende gezien en i mijn handen gehad…Wees voorzichtig met je stuurinrichting, niet rijden totdat je duidelijkheid hebt!
Haal de hele kroonplaat er eens vanaf en bekijk de schroefdraad die in het balhoofd/frame zit en bekijk de schroefdraad van de bout. Zit de ruimte in de schroefdraadcombinatie of is het lager defect waardoor je speling voelt? Het lager is te vervangen, het lijkt me sterk dat er iets met die schroefdraad is, mogelijk heb je een ex-schademotor die opgelapt is …
Oei, wees hier erg voorzichtig mee! Bouten in/bij de stuurinrichting mogen niet uit zichzelf loskomen en niet met Loctite oid op hun plaats moeten worden gehouden!
Goed (laten) nakijken!
Het moet iets met de schroefdraad zijn kan de bout blijven vastdraaien komt geen einde aan , dit weekend de boel maar eens demonteren en hopen dat het de bout zelf is dat scheelt namelijk heel wat eurootjes
Voordat je een framedeel gaat vervangen zo ik eerst eens informeren of het met een helicoil is op te lossen. Dit is een spiraal in schroefdraad vorm die de beschadigde schroefdraad vervangt. Een motordealer of een revisiebedrijf moet dit voor je op kunnen lossen.
Ik heb dit draadje met belangstelling gevolgd.
Met dit type BMW heb ik geen sleutel ervaring maar ik krijg niet op mijn netvlies waar het balhoofd voorzien is van schroefdraad.
Aan de boven- en onderkant van het balhoofd zit een konisch lager en de schroefdraad om dit alles goed af te stellen en te borgen zit in de bovenste kroonplaat en op/in de stuurpen die vast verbonden is aan de onderste kroonplaat. Schade aan deze schroefdraden zou ik uit veiligheidsoverwegingen nimmer met een helicoil willen repareren maar daar dat terzijde.
Maak ik nu een denkfout of kan het hier “Slechts” gaan om een stukgedraaide schroefdraad van de kroonplaten/stuurpen?
Oké je hebt helemaal gelijk het is niet echt een balhoofd maar we hebben het over de bevestiging van de bovenste kroonplaat aan het mainframe en de schroefdraad van het mainframe is beschadigd.
We snappen elkaar!
Wat ik zou doen is op REALOEM het juiste onderdeelnummer opzoeken, checken of hetzelfde onderdeel ook voor andere types is gebruikt zodat zoeken makkelijker wordt, en op zoek gaan naar gebruikte onderdelen.
Het wordt gewoon een nieuw frame twv €800,00 tweedehands heb ik ze ook op internet gezien voor €450,00 maar nu weet ik zeker dat het in orde is .
Het is een hele investering voor een motor uit 2001 maar volgens teller en onderhoudsboekje gestempeld door BMW dealer was de kilometerstand vorig jaar 19000 nu inmiddels net boven 20000.
De motor ziet er ook heel goed uit al heb ik wel het vermoeden dat de voorvork bij nader inzien is vervangen voor een ander exemplaar waarschijnlijk schade opgelopen bij lichte aanrijding . Misschien is dit de rede waarom de schroefdraad is beschadigd maar het zou ook kunnen komen omdat de bout niet vast zat met locktite wat wel is voorgeschreven. Wie het weet mag het zeggen .
Hoe dan ook de vorige eigenaar die zelf ook werkzaam was bij een BMW dealer heeft het niet netjes hersteld (zeg maar gerust prutswerk geleverd) maar dat is het risico als je particulier koopt , is weer een dure les geweest.
Dat laatste is me nog niet helemaal duidelijk de chef werkplaats van motoport Venray wist het me niet met zekerheid te vertellen. Er was blijkbaar iets in de regelgeving veranderd waardoor hij begon te twijfelen.
Maar ik moest wel mijn huidige nummer doorgeven incl. kilometer stand
Maar zal nog een bericht plaatsen als ik meer weet
Los van de hele discussie over het oplossen van het probleem van een stuur met speling, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de motor van topicstarter een schade motor is. De stuurinrichting is een belangrijk en dus wezenlijk onderdeel van een motor. Wie zegt dat er ook niet op andere essentiële onderdelen schade is. En laten we eerlijk zijn, we reageren hier op slechts een enkele bevinding van topicstarter. Daarom adviseer ik om de motor te laten keuren door bijvoorbeeld Erik van Lent in Alphen of MSA in Ede. Uiteraard was het verstandig geweest om dit voor de aankoop te doen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Uiteindelijk gaat het om de veiligheid van topicstarter (en zijn mogelijke passagier) en die van andere weggebruikers!
Had je 'm gekocht van een monteur van Motoport Venray? Ik vraag dit omdat in Heerlen ook een BMW-dealer zit, Keram, dacht ik.
Met Venray zijn mijn ervaringen dusdanig dat ik er liever niet meer kom (had er mijn dan ook niet gekocht… ) terwijl een kameraad er lyrisch over is (2 nieuwe GS-en)