start niet meer

hallo
ik heb een probleem met mijn rt 1200 van 2014
startte de motor zondag sloeg prima aan reed hem naar buiten zette daar de motor stil kleding aan gedaan toen het contact aan zette
knipperde het dashboard controle lampen en logo gingen aan en uit
motor startte ook niet meer geen klik geen lage accu spanning helemaal niets
paar keer contact aan en uit soms werkte lampjes soms bleef het allemaal uit
contact soms aan dan is er een relais achtig ratelend geluid uit zo als het lijkt uit voorkuip
iemand een idee
gr wijnie

Ik heb dan geen 1200, maar bij mij (1100 en 1150) was het dan toch de accu die de geest had gegeven of een generator (“Dynamo”) die de accu niet meer oplaadt, waardoor deze een te lage spanning heeft.

Eenvoudig te testen door een jumpstarter (of een losse accu of eentje in een auto met starterkabels) te kijken of hij dan wel start.

Doet me aan een vroegere fout van de 2005 modellen denken waar de ringantenne in het contactslot kuren had en onder garantie vervangen werd. Had net dezelfde kuren zoals je bechrijft.

Hallo Wijnie,

Het lijkt erop dat je een probleem hebt met de elektrische systemen van je RT 1200. Het knipperen van het dashboard en het ontbreken van een klik bij het starten kunnen op verschillende dingen wijzen. Hier zijn een paar dingen die je kunt controleren:

1. Accu: Controleer eerst of de accu nog voldoende spanning heeft. Zelfs als er geen tekenen zijn van lage spanning, kan de accu soms onvoldoende stroom leveren om de startmotor of de elektronica goed te laten functioneren. Een zwakke of slecht opgeladen accu is een veelvoorkomende oorzaak van dit soort problemen. Probeer de accu eventueel opnieuw op te laden en meet de spanning.
  2. Aansluitingen en kabels: Controleer de accupolen en de kabelverbindingen, zowel aan de accu als bij de startmotor en de massa-aansluitingen. Losse of gecorrodeerde verbindingen kunnen ervoor zorgen dat de spanning wegvalt of te zwak is om het systeem goed te laten werken.
  3. Startrelais of andere relais: Het ratelende geluid dat je hoort kan duiden op een probleem met een relais, mogelijk het startrelais. Dit kan gebeuren als er onvoldoende spanning is of als het relais zelf niet goed werkt. Relais kunnen soms gaan ratelen als ze niet genoeg spanning krijgen.
  4. Startonderbreker of elektronica: Soms kunnen problemen met de startonderbreker of de boordcomputer ervoor zorgen dat de motor niet start. Dit kan soms spontaan opgelost worden door de motor even op contact te laten staan, het contact uit te zetten en weer aan te zetten, zodat het systeem opnieuw opstart.

Probeer bovenstaande punten door te lopen en kijk of je iets ongewoons vindt. Als de problemen blijven, kan het een goed idee zijn om de motor uit te lezen met een OBD-apparaat om te kijken of er foutcodes zijn opgeslagen die meer inzicht kunnen geven.

Succes, en laat maar weten of het lukt!

Je hebt een R1200RT, bouwjaar 2014. Ik ga er van uit dat het om een LC gaat, die vanaf 2014 op de markt zijn gekomen.
De eerste modellen hadden een probleem met de dynamo. Naar wat ik heb gelezen was het niet de vraag of ze kapot gingen maar wanneer ze kapot gingen. Mogelijk is dat de oorzaak van jouw motorprobleem?! Ik hoop het niet voor je, want het vervangen van de dynamo is een grote reparatie bij de LC.

Zie ook: https://bmwrt.nl/t/rt/19575/9

Dat je dynamo aan gort is, zie je pas op je dashboard als de boel met draaiende motor onder de 12V duikt (want dan krijg je een paniekmelding).

Omdat je dezelfde symptomen als beschreven ook prima kunt krijgen met ‘gewoon’ een slechte accu, zou ik eerst de simpele dingen afvinken (van Patricks lijstje, dus).

Accu spanning had ik al zoals vermeld gecontroleerd is 12.6 volt stort ook niet in bij inschakelen contact of gebruikers aan zoals verstralers
Dynamo is al eerder vervangen door dealer
Bedrading op eerste oog in orde
Zal er verder induiken zodra ik tijd heb
Word vervolgd