Vandaag de spijkervanger van Johan (Niemeijer) geplaatst. Super simpelklusje, maar kan een hoop narigheid voorkomen. Op mijn Pan had ik er ook eentje opzitten. Tijdens de wielerkoers begeleidingen vaak gebabbeld met de motoragenten over dat simpele flapje. Hun ervaring: “Het is geen garantie dat je geen lekke band rijdt door een spijker of schroef, maar het aantal lekke banden is aanzienlijk gedaald.”
Die mannen kunnen het weten. Vanwege hun beroep rijden zij meer dan wie ook op de vluchtstrook, maar ook op het smalle vluchtstrookje links bij het tripleren met echt hoge snelheden. Snelheden die je bij een boxer niet verwacht.
Je wilt niet weten wat aan beide zijden van de rijstroken aan afgebroken, boutjes, moeren, schroeven, schroot en glas ligt. Hoe hoger de snelheid, hoe effectiever de spijkervanger. Ik weet niet zeker of dat verhaal als valide verklaring door deze mannen wordt geaccepteerd bij het tripleren met een te hoge snelheid…
Netjes gedaan hoor Roel. De spijkervanger is hier vaker voorbij gekomen. Ik wil er ook eens eentje monteren. Het valt niet na te gaan maar het zal lek rijden voorkomen en dus scheelt het je in de aanschaf van een nieuwe band. Ik zou namelijk nooit met een gerepareerde band (met parapluutje) willen rijden.
En ja, Frans heeft gelijk, er ligt van alles op en vooral langs de weg.
Over de rijkunsten van onze beroepsridders laat ik mij in deze uit met de uitspraak: “Zoals wij onze veters strikken, zo rijden zij op hun stalen ros”.
Op de Pan had ik er ook eentje, dus waarom op de RT niet?
Meer dan twee boutjes vastdraaien onderaan het blok is het niet. Het werk waar het om gaat is vooraf. En dat heeft Johan gedaan.
In al die jaren dat ik motor rijd - nu ondertussen best wel al veel-, heb ik nog overigens nooit, ook niet zonder spijkervanger, een lekke band gereden. Ik wil dat graag zo houden.
Dat snap ik.
Heb je voor mij (ons) het adres of gegevens van deze Johan Niemeijer? Ik wil er eentje bestellen.
Johan is lid van dit forum. Gewoon even een PB-tje sturen en de rest gaat vanzelf. Forumnaam: Niemeijer
Verhaal klopt helemaal. Geen enkele garantie maar de kan wordt wel kleiner. Helaas heeft het mij eind vorig jaar niet geholpen. Rondje IJsselmeer gereden en op 50 km voor het einde toch een schroef in de achterband. Gelukkig was de band al aan zijn einde en werd ik door meneer BMW netjes thuis gebracht.
Vanwege de ervaring in mijn (toenmalige) werk heb ik er om die reden dus ook al een paar jaren eentje onder de motor. Deze verhuisd netjes mee als ik een andere koop. IK heb hem indertijd gewoon via de dealer (Van Harten) laten bestellen. Volgens mij kostte hij toen rond de € 60,-. En hij werd toen gratis gemonteerd!
(En ja, bij spoed heb ik ook wel eens met grote snelheid over die linker redresseerstrook moeten rijden omdat de automobilist voor mij op de linker rijstrook bleef rijden niet op wilde letten! Niet fijn maar even noodzakelijk.)
Prachtige term: redresseerstrook, een strook aangelegd om voertuigen die uit koers zijn geraakt weer terug te leiden naar de reguliere rijbaan.
.
Schermafbeelding 2021-02-21 om 21.07.57.png
Het zal je werk maar zijn om o.a. via de redresseerstrook je weg te vervolgen. Van piloten in de oorlog werd wel gezegd dat er jonge dappere piloten en oude piloten waren; oude dappere piloten waren dun gezaaid. Ik vraag me af of die vergelijking misschien ten dele opgaat voor mensen die beroepsmatig deze stroken met hoge snelheid moeten berijden vanuit hun beroep(ing) .
.
De kennis van deze benaming - ik moest het echt even opzoeken - met een snippertje vrije interpretatie leidt de conclusie in dat het berijden van de genoemde strook links door ErikS niet vanuit ongeduld, maar vanuit een een zekere functie met een bepaald doel voor ogen op een aangeklede RT gebeurde?
Ik zal ook eens kijken of deze stugge lap - daar zit hem net de crux - nog mogelijk is bij m’n 1200 omdat onder het carter al een hekwerkje hangt waar de crashbars aan gemonteerd zijn. Zo’n spijkervanger lijkt met name bij vakanties in vreemde oorden uiterst nuttig, al was het alleen al voor de mindset.
Een spijkervanger kan eigenlijk onder alle (toer)motoren gemonteerd worden, maar lijkt toch een typisch BMW RT accessoire te zijn.
Zie de resultaten bij Google na het intikken van deze term.
een spijkervanger is altijd nuttig
Ik heb inmiddels een spijkervanger besteld bij forumlid Niemeijer. Mijn 1100 heeft er weer een “modificatie” bij. Ik ben ervan overtuigd dat deze wel degelijk een functie heeft. Echter nooit een honderd procent garantie voor . . . (vul maar in)
Als je van onder naar je motorblok/carter kijkt dan zie je ongeveer halverwege 2 (schroef)gaten waar de flap in vastgezet wordt. Als die vrij zijn dan kan hij er gewoon onder. Ik heb zelf geen idee waar de crash bars vastgezet worden. Helaas staat mijn motor voor onderhoud bij de dealer, dus kan ik er geen foto van maken.
En inderdaad, heb ik het genoegen gehad enige jaren legaal met zo’n aangeklede BMW te mogen rijden!
Eilert,
Wat kost de spijkerflap van Johan?
Groet,
Wouter
Ik heb gisteren 30 euro overgemaakt. Inclusief verzendkosten.
O, dat is een heel mooi prijsje. Dank je!
.
Een foto van het stoffige, maar droge carter van de r1200RT aan de onderzijde.
Ter oriëntatie:
De voorkant van het blok is op de foto terug te vinden aan de bovenkant, met het oliefilter rechtsboven. Het raamwerk van de crashbars heeft de vorm van een hoefijzer, met de open kant naar de achterzijde (= onderkant van de foto)
Zou je kunnen aangeven waar de spijkervanger aan wordt gehangen? Mocht de motor terug zijn van onderhoud, dan verklaart een foto ook veel.
De twee achterste bouten, dus de onderste op jouw foto, waar de valbeugels ook vastzitten.
Prima, spijkervanger besteld bij Johan Niemeijer van het RT forum.
Johan levert de bouten er ook bij, in mijn geval zijn die door het raamwerkje van de valbeugels iets langer.
Edit:
Voor de Rt rijders met een rekje onder het carter waar de valbugels aan zijn bevestigd: Het blijkt niet nodig te zijn om aanpassingen te maken met pasbussen. Het rekje kan rechtstreeks op het rekje met de bestaande bouten. De 2 mm van het aluminium, waar de spijkervanger onder een rechte hoek op gemonteerd zit, maken nauwelijks verschil.
.
De ophanging van de spijkervanger valt binnen het hekwerkje van de valbeugels. Er zijn geen aanpassingen nodig. .
Vind je die 2 mm wel kritisch? Dan gebruik je de iets langere bouten die Johan er op verzoek bij levert.
Ik hoop niets van de spijkervanger te merken, dan functioneert hij goed.
Vandaag de spijkervanger ook geplaatst
Na 3 lekke achterbanden in 3 jaar ( allen in de regen) heb ik vorig voorjaar ook een spijkervanger laten monteren en heb sindsdien geen lekke band meer gehad (= geen spijkers meer gevangen met mijn achterband)
De spijkervanger is door Simako Apeldoorn besteld en gemonteerd,
ik heb voor de zekerheid gelijktijdig Ride-on anti lek middel in de banden laten doen, een verbazend goedje want het balanceert zelf de band al rijdend ( geen loodjes meer nodig dus) en is zelfs bij 160 km goed gebalanceerd
Net de spijkervanger ook gemonteerd. Maar precies andersom dan jij. Bij mij wijzen de boutjes die de flap vasthouden naar achter. Mijn gedachte daarbij was dat de aluminium strip daardoor meer weerstand aan de flap geeft om naar achteren te buigen door de rijwind