Hier kun je wel eens behoorlijk het gelijk aan je kant hebben. Heb het ook even handmatig gevoeld en er is idd een verschil in weerstand.
Het enige punt is wel dat de alu strip in dat geval aan de onderkant op het rubber kan invreten.
De hoeken van de strip wilde ik toch eens afronden, wellicht reden om het zaakje even om te draaien.
Als de gelegenheid zich voordoet, kijk ik even bij onze wetsdienaars op twee wielen hoe het zaakje daar gemonteerd is. Het zou me niet verbazen als de rubber bovenkant tussen twee alu strips is gemonteerd.
De juiste bevestigingswijze is dat de boutkop aan de voorkant zit en de moertjes aan de achterkant. Zo rijdt namelijk de politie er ook mee rond. Om het ombuigen door de rukwind tegen te gaan is de rubberflap omgekeerd bevestigd op de beugel.
Eeeuh, ff denken.
Dan zou ik hem alsnog goed hebben gemonteerd.
Even los van de politie als norm; daar gaat ook wel eens wat mis. Je genoemde argument blijft wel staan.
Als de flap omgekeerd én aan voorzijde van de alu hoek wordt bevestigd, levert dat nog eens extra stevigheid op.
Het is geen pan, maar ik heb nog niemand kunnen betrappen die bij een open brug onder de motor ging liggen om dat eens rustig te bekijken.
Wel toevallig vandaag - zo kom ik op het voorbeeld van die brug - voor een langzame draaibrug bij Schiphol een fietser die me - na lang gestaard te hebben - wees op iets wat los onder de motor zou hangen. Dat werd een leuk gesprekje. “Weer wat geleerd” sprak de fietser terwijl de wielrenners er omheen blikken uitwisselden. Geen Red Bull blikken.
Hoe heurt het eigenlijk? Ik ben slechts een dolende in de woestijn in deze, die de spijkervanger - naar het zich laat aanzien - opgehangen heeft zoals het de bedoeling zou zijn. Dat levert onderstaande plaatjes op.
Mocht dat onvoldoende stijfheid opleveren - een windvlaag maakt echt niet meer uit bij 160 km/uur - dan zou er nog een strip aan de achterzijde toegevoegd kunnen worden, waarmee het ombuigpunt van de flap verder naar beneden gebracht wordt. Dat is wel eindig ivm het afrijden van een stoep e.d.om schade aan het carter te vermijden.
Let wel: ik ben geen deskundige op dit gebied, maar slechts een van de gebruikers die bovendien de 120 km/uur zelden overschrijdt. De deskundigheid zit bij Johan Niemeijer en beroepsmatig gebruiker EricS. Denk ook dat ik laat zoals het hier nu zit, is geen wereldprobleem hè.
.
Schermafbeelding 2021-05-08 om 12.48.17.png
.
Li: linkerkant=voorkant. Mid: van achteren naar voren gezien. Re: van voren naar achteren gezien.
Edit:
Voor alle zekerheid heb ik contact gezocht met Johan Niemeijer. Hij bevestigt dat de spijkervanger gemonteerd moet worden zoals op bovenstaande foto’s te zien is. Zo heurt het dus eigenlijk, waarvan akte.
Grappig, nu snap ik waarom die bij mij niet wilde passen. Ik heb hem gevoelsmatig precies andersom gemonteerd. De eerste poging om m vlak te monteren draaide ik de kop van een van de meegeleverde inbusboutjes af. We hebben de uitsparing veranderd zodat ie nu wel vlak(ker) op het carter aansluit. Omdat ik het restant niet verwijderd kreeg heb ik een kant op het “tapeind” met een paar puntjes vastgelast.
Als ik het goed begrijp, dan is het raamwerk van de valbeugels eerder een voordeel dan een nadeel. Met dat raamwerk wordt afstand gehouden van de carter onderplaat bij het monteren van de vlakke alu hoekstrip. Anders zou er met ringen, busjes of andere uitsparingen gewerkt moeten worden.
De betekenis en de plaats van de laspuntjes ontgaat me enigszins.
Omdat ik het restant van de bout niet gemakkelijk eruit gedraaid kreeg heb ik aan een zijde de aluminium strip er voorzichtig op vastgelast. Zal wel even een foto plaatsen als ik even gelegenheid heb.
fransgabler, bedankt voor de foto en het navragen. Nu weten we hoe het hoort. [emoji57]
Ik heb de spatlap in de juiste richting gemonteerd, en de alustrip net omgekeerd. Daarmee zit de spatlap net iets meer naar achteren. Gaat al zes seizoenen goed. [emoji41]