Het is toch eigenlijk heel vreemd dat er allerlei verwarmingen op de RT zitten zoals handvat- en zadelverwarming maar geen spiegelverwarming.
Op iedere auto is dit standaard maar bij de motorfietsen zelfs niet als optie.
Verschillende producten heb ik al geprobeerd.
Maar helaas na een paar dagen komt het toch voor als ik 's morgens vroeg ga rijden, of het weer omslaat, dat het zicht naar achter slecht is door druppels op het spiegelglas of dat het beslagen is.
Natuurlijk kan je er overheen vegen maar het zicht blijft slecht en ik houd liever de aandacht op de weg.
Dus…ben ik bezig om zelf spiegelverwarming op de RT te maken maar ben ik benieuwd of iemand hier al eens mee bezig is geweest of ideeën heeft.
Goedendag,
Rain-X heb ik geprobeerd en dit helpt even en het geeft een vettige film die ik ook niet wenselijk vind.
De verwarmingsfolie heb ik ook gezien maar deze afmeting past niet achter op het spiegelglas.
De afmeting die mag max 70 mm zijn dus zou het 70x50 worden met een vermogen van 2W.
Zij maken, naar ik begrijp, zelf spiegels en wellicht kunnen ze op verzoek (en een redelijke prijs) verwarmde spiegels voor je maken?
Het is dan nog wel zelf een beetje hobbyen, maar het lijkt me redelijk makkelijk te doen als je eenmaal de juiste spiegels hebt.
Hans, met je technisch inzicht en vaardigheden heb je een gat in de markt ontdekt.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en die van anderen.
Met m’n 65 plus baantje zit ik weer veel op de weg en het valt me op dat steeds meer vrachtwagens kleine camera’s hebben ipv van de vliegers van spiegels. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat die in auto’s verschijnen naast de achteruit-rijd camera.
Ook bij motoren lijkt me die toepassing wel haalbaar. Bij álle BMW RT ees die ik gereden heb, geven de spiegels vooral de beeltenis van het type handschoen van het moment weer. Dat kan met een slim cameraatje en weergave op een tft schermpje veel beter.
Bij een spiegel doet de afstand tussen netvlies en het gespiegelde beeld beeld er niet toe. Dat beeld blijft in relatie staan tot het brandpunt van het oorspronkelijke beeld op het netvlies. Een vlakke spiegel verandert daar niets aan, maar een schermpje verandert dat wel degelijk.
Ik heb dat overigens opgelost bij m’n eigen - naar moderne maatstaven primitieve - LCD R1200RT schermpje met een tante Alie zonnebril. Die heeft een dubbele focus: voor verziend een waarde van 0 en voor dichtbij een waarde van plus 1,50.
En daarmee vervalt automatisch een groot deel van de menselijke eigenschap om in te kunnen schatten hoe ver die achterligger van je vandaan rijdt. Ondanks dat ik best wel van de gadgets ben, vind ik persoonlijk al die tech op auto’s tegenwoordig niet altijd vooruitgang.
Ook als motorrijder volg ik dit draadje met meer dan gewone belangstelling. Het is inderdaad wat topicstarter Hans (BRS07) aangeeft feitelijk van de zotte dat naast alle verwarmingsopties (waarvan de handvat verwarming standaard is) BMW de spiegels letterlijk en figuurlijk koud laat.
Ik ben het echter eens met Con (MotoCon) dat met LCD/TFT schermpjes en andere gadgets het actief rijden (en feitelijk doe je dat in elk voertuig) zéker op de motor zonder enige bescherming en dus kooiconstructie (met je longen als airbags) de veiligheid een zeer belangrijk aspect is. Je kunt een discussie starten of de motor per definitie een veilig vervoermiddel is, maar dat doen we niet. Motorrijden is voor velen ook een ultieme vorm van beleving.
Spiegelverwarming behoort m.i. standaard te zijn op de motor. Juist omdat kijken en waarnemen van levensbelang zijn. Uiteraard besef ik dat de doorgewinterde rijd(st)er daar nog meer baat bij heeft.
Ook ik ben benieuwd welke ideeën er nog meer zijn om je huidige motor hiermee te kunnen modificeren.
Interessante optie: je kunt je spiegels hiermee natuurlijk ook gewoon zelf verwarmbaar maken; het enige dat je nodig hebt (schijnt) is een fohn, dubbelzijdig plakband en deze pads (en natuurlijk een beetje handigheid).
Je moet natuurlijk nog wel ergens stroom/spanning vandaan halen en een schakelaar plaatsen. Misschien zijn deze verwarmingselementen aan de handverwarming te koppelen, dan heb je geen extra schakelaar nodig. Maar je hebt een goede kans dat de Canbus (ZFE) daar dan moeilijk over gaat doen…
Dank voor de steun
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al die onzin zoals handvatverwarming en zadelverwarming altijd maar onbenullig heb gevonden. Maar ik ben dan ook wel echt een mooi-weer-rijder, net zoals het gros van de motorrijders (ben eerlijk, zoveel zie je er half januari niet op de weg…)
MAAR: (niet meteen boos worden dus )
sinds ik met mijn vorig jaar verkregen R1200R in September een weekje Vogezen heb gereden, was ik stiekem tòch wel blij met de handvat verwarming. Zadelverwarming heb ik er dan weer niet op, maar ik betrap mezelf er op dat ik die dit jaar voor het eerst heb gebruikt in mijn auto die ik al 6 jaar heb. En dan is het niet eens een erg koude winter… Zal ook wel een beetje aan de leeftijd liggen dus
In dat perspectief is spiegelverwarming op de motor dan ook helemaal geen gek idee. Van de andere kant, hoeveel rijders rijden in de winter door EN parkeren hun voertuig in de open lucht?
Ik ! Athans, voordat een virus me verplichtte tot thuiswerken…
Altijd onder alle mogelijke weersomstandigheden zoals storm, regen, hittegolf en alles daartussenin gereden, alleen bij ijzel een sneeuw gekozen voor de veiliger opties. Thuis staat de RT onder een soort carport en een hoes, maar op het werk gewoon buiten op de parkeerplaats. Gebruik dus regelmatig de handvat- en zadelverwarming, maar heb spiegelverwarming eigenlijk nog niet gemist. Goed schoonhouden met glassex of een andere ontvetter helpt enorm, ik ben geen poetser maar lampen, spiegels en dashboard worden wel regelmatig gereinigd.
Het typische van hand-vat-verwarming oftewel hvv is dat naarmate het kouder en kouder wordt, de hvv een verminderd effect heeft. Dat heeft alles te maken met het type handschoen dat steeds dikker uit de kast wordt gehaald naarmate de temperatuur daalt. Juist in het voor- en najaar bewijst hvv zijn toegevoegde waarde met relatief dunne handschoenen aan, waardoor de warmte ook echt functioneel is. Ik heb wel eens gekeken naar specifieke hvv handschoenen, dik gepolsterd op de rug van de hand en dun uitgevoerd bij de handpalm. Ze zullen ongetwijfeld bestaan, maar vinden deed ik ze niet.
Van de gadgets ben ik helemaal niet, zoals blijkt uit mijn diverse posts die de over-engineering van de BMW aangaan. Denk aan systemen die weinig toevoegen en vooral prijzig of moeizaam te herstellen zijn als het ABS3 systeem, druksensoren in de banden met een vermelding op het scherm en onlangs nog de technische uitvoering van de exhaust flap bij de DOHC en vooral bij de LC versies.
Maar of de spiegels nu verwarmd of onverwarmd zijn, ze bieden op elke RT een zicht dat onvoldoende is om er veilig mee rond te rijden. Het is niet voor niets dat de politie - zeker in het recente verleden - met een dubbel stel spiegels rijdt, waar er nog een boring naast het handvat zit om de spiegels te plaatsen. Ik zie met enige regelmaat RT ees die ontdaan zijn van het originele spiegelglas, waarvoor in de plaats een kleine bolle spiegel is geplaatst. Om achteruit te kunnen kijken zijn de gewone spiegels in de daarvoor bestemde boringen bij de handvatten geplaatst. Het verschil in zicht tussen m’n RT en Triumph Tiger - die met een regulier setje spiegels is uitgerust - is giga in het voordeel van de Tiger.
Terug naar de topic starter: verwarming is zeker een functionele toevoeging aan het huidige spiegelglas. Dat glas biedt al meer beperkingen dan mogelijkheden en wanneer het beslaat blijft er van het zicht - en daarmee van de veiligheid - nog minder over. Vanuit die optiek kan een cameraatje - met een verwarmde lens - een toegevoegde waarde hebben. De plaatsing van het schermpje in het directe zicht van de bestuurder zorgt niet voor een meer afleidbare omgeving, maar juist voor een betere inschatting van het verkeer achter en naast de motor. Met de huidige plaatsing van de RT spiegels moet immers actief met het hoofd bewogen worden om meer dan alleen de vorm en kleur van de handschoenen te kunnen zien.
Dat een scherm een andere dieptebeleving geeft dan een spiegel kan in het begin zo zijn, maar dat is vooral een kwestie van wennen. Zonder het hoofd te bewegen kan in één blik een hoek van 270 graden naast en achter de motor worden overzien. Dat wennen is bij vrachtwagens niet anders, waarbij tevens het fenomeen van de dode hoek definitief tot het verleden behoort.
Je hoeft geen profeet, paragnost of nazaat van Chriet Titulaer te zijn om te voorspellen dat slimme cameraatjes de rol van de ongelukkig geplaatste RT spiegels in de - wellicht nabije - toekomst zullen overnemen. Wat hebben we gelachen om 's mans uiterlijk, stem- en taalgebruik maar vooral om zijn toekomstvisie vanuit zijn ‘wondere wereld’. Ik zie hem nog zitten op een PTT fiets met op de plaats van de Maxi Cosie een heuse telefoon, gevoed door een grote accu en compleet met toestel, haak en hoorn.
En kijk nu eens op het fietspad als 's morgens het voortgezet onderwijs ingaat…
Ik begrijp het volkomen. Maar het was september (dus najaar) en ik heb alleen maar zomerhandschoenen Nah, ik heb nog wel ergens motorwanten liggen, maar ik krijg al zweethanden als ik denk aan die dingen, en de wintervoering. Ik doe ook nooit de voering in mijn jas. Ik trek liever een extra trui aan, die ik uit kan doen als de ochtendlucht geklaard is. En als het vriest ga ik echt niet rijden… Maar in de frisse bergetappes was de handvatverwarming toch wel lekker ja.
Begrijp ik óók volkomen, maar ik heb werkelijk nog nooit beslagen spiegels gehad
Het is meer dat een scherm GEEN dieptebeleving geeft. Althans niet voor dat belangrijke deel wat onze hersenen uit het focussen van de ogen haalt. En óók niet voor dat deel dat uit de parallax info van de 2 ogen komt. Dat is gewoon weg, en dat is jammer. Ik snap dat camera’s ook wel voordelen bieden, maar zeker ook nadelen. En als een spiegel kan beslaan, kan het glas van een schermpje dat ook.
Jah! Chriet was (naast mede-Limburger) ook mijn jeugdheld!
De hierboven genoemde diepteperceptie is belangrijk. Bij de reguliere opstelling - spiegels op het stuur dichtbij de waarnemer geplaatst - doet de diepteperceptie er toe en biedt belangrijke aanvullende informatie. De afstand tussen waarnemer en spiegel is daarbij heel bepalend. In de jaren 60 en 70 hadden veel auto’s behalve een zijspiegel ook nog een spiegel op de linker- en rechterkant aan de voorzijde boven de wielkast. Ter herkenning: Vaak met een punt naar voren vanwege de esthetische stroomlijn. Het zag er binnen dat tijdsbeeld kèk uit, maar de functionaliteit ontbrak geheel. De afstand tussen de waarnemer en de spiegel is daarvoor veel te groot. Het is wel weer een ideale plek voor een camera.
Je moet je het onderstaande maar even voorstellen, want je R type heeft reguliere spiegels als op m’n Tiger.
Bij de RT spelen er drie problemen - naast het on topic beslaan van het koude oppervlak - met de spiegels.
1 De spiegel op een RT zit verder weg van de waarnemer dan bij reguliere spiegels op het stuur, waardoor een beperkt gezichtsveld ontstaat.
2 De spiegel bevindt zit niet in de kijkrichting van de waarnemer, maar behoorlijk ver daar onder.
3 Het gewenste beeld wordt grotendeels afgedekt door het handvat en de handschoen.
De rol die je benoemt - die ik maar even gemakshalve vertaal met diepte-perceptie - vanuit het kleine verschil tussen beide beide ogen doet er bij dit beperkte zicht nauwelijks nog toe. Er is plat gezegd gewoon te weinig zicht.
Als het gaat om het stellen van prioriteiten dan zou ik vanuit m’n RT ervaringen graag eens meemaken wat een cameraatje aan meerwaarde zou kunnen brengen. Wat geniet de voorkeur en wat maakt het rijden veiliger? Een 270 graden grote kijkhoek zonder diepteperceptie of een zeer beperkte achteruitkijk - die ook nog eens buiten de natuurlijke kijklijn valt - voorzien van diepteperceptie.
Ik weet het niet, zou het graag eens ervaren.
Wat ik wel weet, ontleen ik van ene Johan uit Betondorp: " Elk nadeel hep…"
Het leven bestaat nu eenmaal uit prioriteren om keuzes te kunnen maken.