Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Ik houd me aan 130-140 op mijn 1100RT. Heb een keer 206 gereden op de Suzuki van mijn zoon, en toen maar gelijk besloten dat nooit meer te doen. Ik rijd altijd met zijkoffers omdat mij gebleken is dat wanneer je onverhoopt omkiept, in stilstand, zoals me tweemaal is gebeurd, je voet niet klem onder de motor komt te zitten. De eerste keer dat ik hem niet kon houden, was zonder zijkoffers, mijn voet zat klem en dat kostte me een gebroken middenvoetsbeentje. De tweede keer, in Schotland, met zijkoffers, was er niets aan de hand, want de zijkoffer tilt het achterwiel zover van de grond als hij om ligt, dat je nooit klem kan komen te zitten. Dus omwille van mijn eigen voetveiligheid houd ik altijd de zijkoffers erop.

Theo Olsthoorn
Heemstede

Goeie tip _004

Ik ken dat gevoel. Ik heb zo vaak met de auto van mijn zus met caravan gereden tijdens onze vakantie en dan rond de 80 dat je inderdaad hieraan zo bent gaan wennen dat je niet meer hard wil. Het is comfortabel als je wat langzamer gaat je hebt wat meer de tijd om de weg te bestuderen en als groot voordeel een lager benzineverbruik. Ik zit ook het liefst tegen de 120km aan zo op de snelweg.

Na een jaar Engeland, met een max snelheid van 112 km/h op de snelweg en op de meeste binnenwegen 65km/h, in combinatie met permanente trajectcontrole op beide wegsoorten, is het zover gekomen dat ik tegenwoordig 130 km/h al een enorme snelheid vind. Inderdaad, het ‘rustig aan doen’ went erg snel!

[groet]

Bert M

Ik rijd met de auto en de motor niet sneller dan de toegestane maximum snelheid. De tijdwinst is bij het overschrijden van die snelheid praktisch gezien te verwaarlozen en de rijbeleving is in mijn optiek vele malen groter. Ik zie meer, kan beter anticiperen op het overige verkeer en anderen op mij. Het voelt veiliger juist door die grotere bewustheid. Een andere prettige bijkomstigheid is dat het CJIB te Leeuwarden niet rijk van mij gaat worden.

[groet] Eilert

Oops in Engeland rijden we toch meestal wel rond de 120km/h. Sinds wanneer is er trajectcontrole. Maar wij reden altijd de M1 tot Leeds en dan de M62 richting Bury. En dat doen we binnenkort weer.

Met de 1100RT laatst met alle koffers en duo 150 gereden, ging prima maar rond 130 is toch rustiger en comfortabeler.
Met 350 gereden kilometers stond de tank op reserve, het was tevens de eerste keer en daarom even testen hoe en wat.
Ooit 250 gereden met een Honda 1100 xx blackbird op zondagochtend van Middelburg naar Utrecht maar dat is niet rustgevend Big RT Smile

Bedankt voor al jullie reacties en medewerking aan de Poll.
Ik weet nu dat ik veilig met 160 kmh met alle koffers over de duitse snelwegen kan scheuren zonder dat de koffers er af waaien en zonder dat ik zelf van de weg blaas.
Rob

Overigens: ik lees net in de gebruikershandleiding van de 1200rt 2006 dat met topcase 180 km/u de aangegeven limiet is (dus geen 130) en met zijkoffers dat als max geadviseerd wordt (maar harder dan dat niet per se wordt afgeraden). De letterlijke tekst:

Door de montage van het bagagesysteem veranderen de rijeigenschappen van de motorfiets. Bij het rijden met beladen koffers wordt een snelheidslimiet van 180km/h aanbevolen. Als de grote of kleineTopcase is gemonteerd, mag niet sneller dan 180km/h worden gereden.