Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Hoe sneller hoe meer toeren Big RT Smile

Gas vol erop…nu guts no glory :$ :slight_smile:

RT staat toch voor “rustig toeren”.
Voor mij hoeft het niet hard te gaan, ook met rustig rijden kom je er wel.

Toch wel apart als er waarschuwingsymbooltjes zijn vanuit BMW, dat men toch gewoon de max. gaat opzoeken _001 :$
Ben geen bejaarde, houdt me ook niet altijd aan de snelheid maar wel aan bepaalde waarschuwingen.
Maar goed, als men zich daarop vertrouwt dat de boel blijft zitten, tja, waarom niet Big RT Smile

Als je het gevoel hebt dat je niks kan verliezen in het leven kan je zo hard als je wil Big RT Smile . Daarom doe ik het wat rustiger aan. En denk dan ook even aan het reactievermogen dat elk jaar dat je ouder bent een stukje achteruit gaat . En dat geld ook voor die automobilist die jou waarschijnlijk niet op tijd ziet en toch nog even besluit om ook in te gaan halen. Dan weet je meteen of je motor ook 5 sterren haalde bij de botsproef als het een keer misgaat. Onze snelwegen zijn al zeker niet geschikt om 200km per uur op te rijden al neem ik aan dat er genoeg zijn die het hier niet mee eens zijn.
Zelfs zonder koffers vind ik 200km behoorlijk link zeker op onze snelwegen. En ik denk dat mijn leeftijd nog behoorlijk onder het gemiddelde ligt van veel RT Rijders op dit forum.

Laat die snelheden boven de 200 wel schieten met mijn huidige motor, doe het wel met mijn koekblik (zit ik “redelijk” veilig itt. op de motor).
Voel mij niet geroepen als Dummy te fungeren -naughty-

Nou bij 200 km kom je er over het algemeen ook in de auto slechter af als de dummy tenzij je veel geluk hebt.Ik wil bij die snelheid met geen een voertuig botsen. Heb er genoeg gezien die het wel deden . Nou ja meer de auto na het ongeluk dan. Ik zit gewoon niet zo graag in de kreukels.

Die waarschuwingen slaan dus nergens op zoals velen al hebben ervaren.
Met een skikoffer op de 4 wieler kan je ook gewoon 200+ , terwijl het voorschift max 130 is.
Zorg wel voor een berg PK’s, want je CW waarde is die van een tuinhuisje met zo’n ding op dak.

Het heeft te maken met veiligheidsmarges maar niet iedereen is daar mee bezig.

Het gaat net zo lang goed totdat het goed fout gaat…

Bert M

Zo lang die mensen op de rechterbaan blijven, dan is er niet zo veel aan de hand 1

Big RT Smile

Ik rijd altijd net iets harder, meestal tussen de 130 & 140. Met name de lange stukken langs de dijk tussen emmeloord en almere is een einde & je mag hier ook 130 rijden. Ik houd wel altijd rekening met wat ik aan boord heb. en pas mijn koffergebruik aan waar ik rijd. Bijvoorbeeld als ik naar schiphol moet rijd ik met de topkoffer. Moet ik naar wolvega bijvoorbeeld, rijd ik alleen met de zijkoffers. Op vakantie, als ik toch meer tour, dan kom ik meestal niet boven de toegestaande snelheid uit. De motor is dan toch zwaarder beladen.

[groet]

Arjan W

Op de Duitse autobahn rijd ik niet zo vaak met de motor. Als het is, is het om uit de grensstreek weg te komen en dat te verruilen voor het landelijk schoon. Merk wel dat de 1200 mét (grote) topkoffer bij zij- en/of tegenwind of achter een vrachtauto, op zich al instabieler aanvoelt dan de -1100- met topkoffer . Vooral tank- als ook autotransporters vind ik echte ondingen.
Op de Nederlandse (snel)wegen hou ik me over het algemeen keurig aan de snelheid. Ik wil de staatskas niet méér spekken dat echt noodzakelijk is :mrgreen: . Op de Duitse snelwegen kijk ik wat minder vaak naar de snelheidsmeter en, als de omstandigheden het toelaten, af en toe de rechterhandle wat verder doordraai. Meestal met alle (vrijwel lege) koffers maar zonder eega achterop -naughty- . Onveilig voelt het overigens niet aan met koffers in combinatie met hogere snelheden.

In de zomer heb ik de RT getest, met zij- en topkoffers. Niets gemerkt van rammelen of instabiliteit.

Je hebt die hoge snelheid ook maar heel kort gereden :smiley:

Hoi Ton,
Ja dat klopt. Even de naald de 200 km/h laten aantikken. Dat was bij Aachen Brand, geen rustige en brede weg. Daar is dat geen prettige snelheid. Maar 170 met alle koffers erop rij ik in Duitsland wel vaak en langdurig. Zonder problemen.

Ik reed de eerste paar maanden dat ik mijn r1150rt had aangeschaft met alle koffers erop, en daarbij wel eens vaker de naald hoger dan 130 laten komen. Nergens geen problemen mee gehad.
Nu heb ik alleen steeds de topkoffer erop aangezien ik niet zo heel vaak zoveel ruimte nodig heb, en ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat dit fijner rijd w.b. de rijwind en zijwind die je anders met de zijkoffers meeneemt. Dus zonder de zijkoffers gaat de snelheid ook wel wat vaker omhoog.
Nu ben ik een redelijke zuinigheids rijder… dus probeer ik me redelijk in te houden… Maar zo nu en dan als ik dan de snelweg op ga dan laat ik me wel eens verleiden tot snelheden richting de 150 en heel af en toe wel eens hoger. Geen probleem wat koffers betreft en ik vermoed dat vooral met de topkoffer erop dat dit ook geen probleem is met de lucht die via het scherm wordt weggedrukt. Ik vermoed dat die lucht niet nogmaals tegen de topkoffer aan zal knallen maar er eerder achter weer langs zal gaan. Tenzij je misschien op de tank gaat liggen, maar dat vind ik bij de 1150 niet echt een fijne manier van rijden.
Voor zover mijn 2cent.

De wind van voor heeft ook zonder scherm niet zoveel effect op de topkoffer. Het get meer om de wind van de zijkant. Dus als het hard waait. Maar zelfs zonder wind heeft het wel effect op de gewichtsverdeling. . En vooral gewicht in de topkoffer heeft effect. Maar dit zal minder zijn bij de Rt’s omdat die ook extra gewicht hebben aan de voorkant. Ik weet zeker dat je op een dag als we vandaag hebben het verschil met of zonder koffers duidelijk merkt. Hier waait het flink nu. Als ik op een dag met weinig wind rijsd merk ik ook weinig van de koffers.

Ik hou het rustig. Af en toe 130 in Nederland, in de omringende landen niet veel harder. Mijn probleem is dat ik vrachtwagenchauffeur ben en mijn hele leven al rond de 83 rijd. Alles wat harder gaat voelt toch iets vreemder. Daarbij verbruikt mijn R1100RT uit 1999 navenant meer benzine zodra ik boven de 125 kom. NU gemiddeld 1: 16.5, boven de 125 loopt dat gauw terug naar 1:14.Kilometerstand van de RT is rond de 170000 km. En in Duitsland kom ik om te toeren, dus zo min mogelijk snelweg en zoveel mogelijk binnendoor. Tijd is dan minder belangrijk, genieten des te meer

Groeten Ben1100RT