Snelheid met koffers op de Duitse snelwegen

Hoe hard rijd jij als je de koffers op de motor hebt? (in het buitenland)

• Ik houd me aan het advies: maximaal 130 km/h
  • Ik rijd iets sneller: tussen 130 kmh en 150 km/h
  • Ik rijd gewoon voluit
0 voters

In allerlei documenten en op de stickers in de koffers wordt vermeld dat je niet harder moet rijden dan 130 km/h. Dit schiet natuurlijk niet op als je in Duitsland een grote afstand per snelweg af wil leggen.
Hoe is jullie rijgedrag en hebben jullie vervelende ervaringen met hoge snelheden?
Groet,
Rob

De nieuwe RT LC heeft “Aero” koffers. Ik weet eerlijk gezegd niet wat daar het advies is, maar bij 150-160 km/h voelt de RT met alle koffers (ook topkoffer) nog volkomen solide aan en dat kun je uren volhouden. Ik heb wel eens even 200 km/h met volle bepakking gereden (uiteraard ook in DE) en ook dat was volkomen on-spectaculair; maar toch vond ik dat eng en veel te hard.

Boven de 150 km/u voel ik mij sowieso niet safe, niet op de motor of in de auto. Vandaar mijn keuze voor de optie “iets sneller”.
Daarnaast rijd ik in het buitenland meestal in een groep (als voorrijder) en dan rijd ik zeker niet zo hard…

Hallo.
Ik rij in Duitsland altijd tussen 120 en 130km/u. Als je die snelheid aanhoud uren aan een stuk,kom je ook ver op een dag.
Kijk maar eens,als je ver moet,bijvoorbeeld Munchen,hoe vaak je dezelfde vrachtwagen inhaald als je wat veel stopt onderweg.
Dus niet hard maar lang rijden is mijn advies(en het is nog zuiniger ook)
Salu.
Chris.

Zonder topkoffer eigenlijk geen limiet. Geen negatieve invloed op weggedrag. Topkoffer is onding en vangt veel wind (zeker zonder passagier) dus dan is 140/150 wel max.

Voluit is geen enkel probleem.

Boven de 150km/h begint mijn partner wat last te krijgen van de rijwind. Dus geen ervaring met hogere snelheden. Denk overigens dat dat best goed zit.

[groet]

Bert M

Met zijkoffers voluit, ook wel eens met top koffer. ESA lekker op sport, helpt tegen “deinen”.
Eric.

Is natuurlijk afhankelijk van het weer. Ik reed wel ooit 190 met koffers met mijn Suzuki GS850. Met de GS550 reden we uren 150 met topkoffer en zijkoffers zwaar beladen. Met mijn R1100R rijd ik wat rustiger maar het verstand komt met de jaren hé. Voluit rijden vind ik niet zo slim omdat er teveel sukkels op de weg rijden en ik nog graag wat langer leef. Wat mogelijk is en wat slim is zijn twee totaal andere dingen.

Probleem is volgens mij met name het mechanisme waarmee de koffers vastzitten;
De topkoffer-drager is slechts een stukje kunststof, en scheurt vrij gemakkelijk. (gekende issue)
De zijkoffers kunnen, in vergrendelde toestand, soms nog behoorlijk bewegelijk zijn. (gekende issue)

Het mechanisme waarmee de koffers vastzitten is niet bepaald overgedimentioneerd wat dat betreft. En van plastic voor het grootste deel. :$
En ik denk dat daarom Herrn BMW die snelheidsadvies geeft, stabiliteit en mechanische belasting van voorgenoemde mechanisme.

Ikzelf merkte altijd wel als de topkoffer op de motor zat, qua gedrag en “stabiliteit” van de motor bij de hogere snelheden.
Maar er geen vervelende ervaringen mee gehad bij de hogere snelheden.

PS: Ik hou mij aan de geldende maximum snelheden met een klein beetje meer, nooit met het verkeer meegaande…
En een dringende “verzoek tot donatie” (lees: bekeuring) neem ik soms met een paar welgemeende Oia voor lief, hoewel NL daarin kleinzielig is, in mijn optiek. :imp:

Met mijn F650 waren de koffers gevaarlijk als het hard waaide. Dan durfde je niet eens boven de 100 meer. Ik werd dan met de motor gewoon de vluchtstrook op geduwt door de wind.
Krauser gaf ook altijd deze adviessnelheid aan als ik me goed herinner. Bij motor zonder kuip is het effect van een topkoffer erger omdat daar nog minder druk op het voorwiel komt. De sloten van zijkoffers gingen meer kapot van het rijden over slechte wegen denk ik. Ik zette vroeger de topkoffer altijd vast met extra boutjes.

Ik rijd altijd met topkoffer (want ingebouwd remlicht) en regelmatig met zijkoffers erbij. Met drie koffers en vol bepakt kruis ik over het algemeen 150 maar 200 heb ik ook regelmatig geprobeerd. Geen problemen tegengekomen. Is op een R1150RS overigens :wink:

… ook hier gewoon voluit, zo af en toe. Maar met een beetje wind merk je de topkoffer wel op hoge snelheden. Ik rij meestal 160 a 170 Km/h in D
En ik haal die vrachtwagen maar 1 keer in , max 2 als ik net naar de pomp moet, ik stop dan ook alleen maar om te tanken, en soms een snelle hap en drankje :wink:

Dat heb ik pas sinds kort (dankzij tip van forumlid aan’tzeetje) ontdekt…
Vond na de overstap van 1150RT naar 1200RT deze laatste bij snelheden boven 120/uur minder stabiel sturen, vooral dan met tegenwind.
Met de ESA op sport op de snelweg gaat het prima tegen 130 - 140…

Ik gebruik altijd de topkoffer en merk eigenlijk geen verschil als ik wat harder rijd.
Met de zijkoffers merkte ik dat overigens wel.

Ik heb mijn R1200RT LC sinds vorig jaar maar heb nog maar uitsluitend met topkoffer gereden. Die is er nog nooit afgeweest, en de zijkoffers heb ik er na thuiskomst toen ik hem bij de dealer was gaan halen onmiddellijk afgehaald en nooit weer terug opgezet. Ook zo een week in vakantie geweest, alles gaat prima in de topkoffer en heb toen ook en zadeltasje op de passagierszit gebonden. Meer bagage heb ik niet nodig voor een week motorvakantie (en langer dan een week doe ik niet, vrouw en kindjes willen ook nog eens samen vakantie).

Zo heb ik in Duitsland voor het eerst in mijn leven effectief de 200km/u aangetikt (op gps gemeten, dus echte snelheid) en ook voelde de motor volledig stabiel zonder enig protest, voelde ik mezelf gewoon niet goed bij zulke hoge snelheden en ben ik weer afgezakt naar 160km/u, daar voelde ik me het meest comfortabel bij en die snelheid heb ik lange tijd aangehouden zonder enig probleem, de bmw reed alsof op rails zo stabiel.

De opmerkzame lezer herinnert zich ongetwijfeld dat ik ook circuit gereden heb, dat is tot hiertoe uitsluitend op Mettet geweest welk een zeer technisch circuit is. Op het rechte stuk Mettet heb ik maximaal 185km/u er uitgesleurd vooraleer je weer in de remmen moet gaan voor de volgende bocht in te sturen (meer ervaren rijders halen daar iets meer maar ook niet extreem veel sneller, Mettet staat bekend voor lagere snelheden wegens zeer technisch ontwerp). Met de RT op de Duitse snelweg was dus echt de allereerste keer van mijn leven dat ik 200km/u met een voertuig gereden heb.

Ik heb me nooit verdiept in het effect van koffers.
Ik rij nooit voluit omdat ik meer toeren wil.
En woon werk in Nederland zou erg duur worden voluit…mijn rijbewijs is me lief.

Standaard rij ik op de snelweg in Nederland de toegestane snelheid + 5 maximaal als er ruimte is.
Hoogst gereden snelheid 145 @GPS.

Niets gemerkt van onstabiliteit.

Ik heb geen topkoffer, maar rij altijd wel met zijkoffers. Ik heb me er nog nooit zorgen over gemaakt. Ik rij regelmatig 170, vorige maand nog 210 aangetikt.

Met zijkoffers heb ik 130 km/uur gestemd. Maar meestal een paar streepjes sneller. Ik laat me niet door jakkeraars verleiden. En het verbruik blijft bij 130/135 nog binnen de perken.

Dat gevoel alsof je motor op een rail rijd dat is net wat mij tegenviel bij 190. Je motor wil dan wel graag rechtuit maar niet van zijn lijn af. En dat is okay totdat iemand ineens in je lijn komt.