Vorige week een lange rit (1600km, twee dagen) op mijn R1100RT gemaakt. Zoals vele anderen hebben vermeld is de zit op de R1100RT niet bepaalde comfortabel om het zachtjes uit te drukken. Dankzij medegebruikers van onze forum heb ik veel geleerd over vervangende zadels maar voordat ik een paar honderd euros uitgeef wou ik eerst seatjacks proberen. Vandaag gemaakt, gewoon een snijplank als basis gebruikt en 4 boutjes (M5 x 20mm) en binnen een uur was ik klaar. Kost 6 euro ongeveer. Volgende week heb ik nog zo een rit, maandag 900km naar zuid-west Engeland en donderdag terug. Ik ben erg benieuwd! Mocht het nog niet comfortabel zijn dan wordt het een Sargent zadel - wordt vervolgd!
Heb ik met mijn vorige motor ook gedaan. Snijplankje van de blokker en zagen maar. Die tip had ik via het forum opgepikt.
Echt lekker zat ik pas op het comfortzadel (was standaard op de R1150RT). Gebruikt vind je ze tussen de 75 en de 125 euro afhankelijk van de staat. Mocht er zo’n zadel voorbij komen lijkt me dat zeker een aanrader.
Bedankt voor de tip. Ik heb verschillende meningen over comfortzadels gelezen. Sommige merken weinig verschil terwijl anderen ze juist lekker comfortabel vinden. Zo te lezen heb je een groot verschil gemerkt - dat is wat ik van een comfortzadel zou verwachten, klinkt positief! Ik wacht volgende week wel af voordat ik verder zoek, maar bedankt!
Zoals vaker gemeld: met je zadel langs Tiger Leather, Den Haag, € 80 verder en je zit prima ![]()
Is niet helemaal waar, althans niet bij mij.
Mijn door TL aangepast zadel ligt al een paar jaar op zolder.
Zoals gezegd, werkte/hielp het niet bij mij.
Ik rijd al een poos op een zadel van Touratech.
De “zit” van dit zadel is voor mij aanzienlijk beter.
Ik blijf erbij dat zadels toch iets persoonlijks zijn.
Uiteindelijk hebben ze mijn zadel aangepast naar mijn wensen en voor mij was het goed. Ik ga er zeker weer terug als ik een andere motor koop.
Ik werk niet bij Tiger Leathers en heb er ook geen aandelen. ![]()
Als je niet tevreden bent, gewoon terug gaan en aan de hand van jouw (aanvullende) wensen passen ze het (gratis) aan.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Co
Ik werk niet bij Tiger Leathers en heb er ook geen aandelen.
Als je niet tevreden bent, gewoon terug gaan en aan de hand van jouw (aanvullende) wensen passen ze het (gratis) aan.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.Co
Het probleem is dat je wensen kunt opgeven zoveel en zo dikwijls je wilt. Maar je zult toch na elke verandering een flinke tour van mogelijk wel een paar honderd kilometer moeten maken om te ervaren of de “zit” deze keer, na (weer) een verandering, het resultaat oplevert wat je verwacht en het uiteindelijk aan je wensen voldoet.
Ik twijfel in het geheel niet aan het vakmanschap bij TL. Bij de wijzigingen aan mijn zadel mocht ik erbij blijven en het is mooi om te zien hoe zij je zadel professioneel onder handen nemen.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat de verandering door TL, of door wie dan ook, jou geen garantie biedt dat je meteen een goede “zit” op je zadel hebt. Het blijft iets persoonlijks.
Er spelen mijn inziens veel meer factoren mee voor een goede en prettige “zit” dan alleen maar je zadel laten “verbouwen”.
Denk daarbij aan het type van de motor, de zithouding, je beenlengte, je armlengte (tov het stuur), je lichaamslengte, je lichaamsgewicht, de afmetingen van je achterwerk, de afstand tussen zadel en voetsteunen en wat al niet meer.
Ik werk niet bij Tiger Leathers en heb er ook geen aandelen.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.Co
Sorry, ik lees het nu pas.
Waarom staat “gratis” tussen haakjes in je bericht?
Je hebt helemaal gelijk: zadels zijn erg persoonlijk. Het klinkt toch een beetje alsof je te vroeg hebt opgegeven. Waarom het maken van een lange toerrit een probleem is, begrijp ik niet. Dat is juist waarom ik een Rt heb.
Gelukkig ben je tevreden met je Touratech zadel en daar gaat het om!
Je hebt helemaal gelijk: zadels zijn erg persoonlijk. Het klinkt toch een beetje alsof je te vroeg hebt opgegeven. Waarom het maken van een lange toerrit een probleem is, begrijp ik niet. Dat is juist waarom ik een Rt heb.
Gelukkig ben je tevreden met je Touratech zadel en daar gaat het om!
@HansD
Nee hoor Hans, het maken van een lange tourrit is zeker geen probleem voor mij. Daarom heb ik indertijd inderdaad voor een RT gekozen.
Maar met het maken van een “flinke tour” van een paar honderd kilometer wilde ik aangeven dat je dan pas kunt ervaren hoe goed en prettig een zadel zit.
Niet alleen maar bij een stilstaande motor op een zadel gaan zitten en “gevoel” opdoen, danwel maar een “tourtje” doen van 50 km en “gevoel” opdoen.
Dat laatste werkt echt niet.
Oke, net 3700km gereden in de afgelopen drie weken. Motor was fantastisch,maar dat wist ik al. Zadel was wat minder, ondanks seat jacks (hebben wel verholpen, maar niet veel). Maar je went er aan
. Ik ben bij Tiger Leathers langs geweest, wel een paar maanden geleden, maar zoals eerder vermeld heb je een flinke rit nodig voordat je weet of alles in orde is of niet. Ik zou het niet netjes vinden om nu terug te gaan. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik een Sargent zadel op de kop zal tikken of gewoon doorgaan… nog een paar lange ritten en dan weet ik het zeker.
…Ik ben bij Tiger Leathers langs geweest, wel een paar maanden geleden, maar zoals eerder vermeld heb je een flinke rit nodig voordat je weet of alles in orde is of niet. Ik zou het niet netjes vinden om nu terug te gaan…
Ik zou toch willen adviseren weldegelijk met Tijger Leathers contact op te nemen, zij begrijpen heel goed dat soms meerdere pogingen nodig zijn om voor jou het beste zadel te krijgen. Of dat extra kosten met zich meebrengt is aan hen natuurlijk.
Maar als jij ultimo op voor jou een goed & lekker zadel zit, ben jij wel hun “ambassadeur” wat dat betreft.
Ik weet dat het bij Tijger Leathers ook om vakmanschap gaat, ik zou adviseren toch ff contact met hen op te nemen, hopelijk wordt je blij verrast…
Dank je wel voor je advies, ik zal Tijger Leathers even bellen. Wie weet…
Pete
We lezen graag het vervolg natuurlijk, ik ben heel benieuwd.
Suc6! ![]()
Afspraak gemaakt - wat hebben de jongens van Tijger Leathers het druk! Ik heb de correspondentie van de eerste keer gevonden, was in oktober 2015. Ik kan niet van TL verwachten dat ze mijn zadel voor niets aanpassen. We hebben het niet over geld gehad maar ik heb er geen moeite mee als ik moet betalen. Wordt vervolgd!
Ik ben net teruggekomen van een bezoek aan Tijger Leathers. Mijn zadel was kosteloos aangepast naar wens, en dat na bijna een jaar sinds mijn eerste bezoek! Het ging om een relatief klein aanpassing maar het heeft een groot verschil gemaakt. Ik heb nog geen lange rit gemaakt, 50km telt niet
, maar ik heb er wel vertrouw in.
Onderhouds beurt vorige week, zadel vanochtend aangepast - het is heerlijk om op mijn motor te rijden!
, Pete
Mooi, goed om te horen (had je eerder moeten doen). ![]()
Kijk, dat zijn de betere berichten! ![]()
Warme douche voor Tijger Leathers. -top-
En de hoop dat je er maar lang mag van genieten. Heerlijk!
Nu nog “even” een flinke rit maken van een paar honderd km en dan graag de resultaten/ervaringen hier benoemen.