Ik heb zelf de combinatie zoals in het onderwerp vermeld. Iemand die dit ook heeft?
Navigatie over de SC1 loopt prima, bellen over de SC1 loopt prima.
Beide tegelijk loopt niet zo prima
Wellicht moet ik wat instellen met de Schuberth App of voorrangsregels instellen in de SC1/navigatie/iPhone, maar als ik met navigatie rijd en ik word gebeld gaat er iets helemaal mis! Volgens mij wordt het telefoontje afgekapt als er een navi aanwijzing voorbij komt. Heb het nog niet echt getest, maar alleen in de praktijk ondervonden tijdens een druk moment op de weg…
Ik heb sinds 1 dag ook de C4 met SC1 in combinatie met Zumo 595 en iPhone 7. En de remote RC4., want het bedienen op de helm vind ik niet handig.
Ik twijfel of ik het pairen goed heb gedaan. Het werkt nog niet goed. Soms als ik de Zumo aan zet start vanzelf de muziek van de iphone. Ik geef aan op de Zumo alleen mp3 gebruiken die op de zumo staat en niet de iphone. Maar Zumo onthoudt die instelling niet. Ik kan niet ontdekken waarom de muziek soms automatisch start.
Ik heb de SC1 gepaird met de iPhone. En de Zumo heb ik gepaird via de second phone,gps van de SC1. Je kan dus op 2 manieren pairen. Telefoon ontvangen gaat goed. Zelf bellen nog niet geprobeerd. Maar ik bel ook nooit zelf op de motor. Ook nog niet gereden om de navigatie te testen. Dat gaat vandaag gebeuren.
De helm bevalt goed. Hiervoor had ik de C3 die na 10 jaar wel eens vervangen moest worden. De communicatie bevalt niet tot nu toe. Ik heb een stukje gereden en de SC1 wordt steeds ontkoppeld. Dan moet je herstarten en dat gaat niet onder het rijden. Ik heb het pairen veranderd. SC1 aan de zumo en de iPhone aan de zumo. De RC1 dus niet meer rechtstreeks aan de iPhone. Maar dat werkt dus niet goed. Met mijn vorige SRC moest dat wel zo gepaird worden. Misschien moet ik toch pairen met iPhone op mobile phone pairen en de zumo op second mobile pairing. De gebruiksaanwijzing is daar niet duidelijk over. En met google vind ik ook geen manier hoe anderen het hebben gedaan met combinatie zumo, iphone en SC1
Na het updaten van de firmware van de SC1 wederom een factory-reset. (!)
Pair je SC1 met de Zumo
Pair je iPhone met de Zumo
En zie ook handleiding;
If you have two audio (A2DP) devices connected to your headset then the
audio from one device will interrupt the audio from the other device. For example, if you are playing music from the primary mobile phone, then it can be interrupted by playing music from the secondary mobile phone and vice versa.
Dus als je de iPhone en de zumo paired met de SC1 kan dat inderdaad conflicten geven over de muziek. Want de Zumo stuurt dan ook aan als een A2DP device, net als de iPhone.
Tsja dat iterrupted audio is dus wat ik had ervaren. Sowieso dank voor het toelichten!
Maaaar: het lijkt me voor de hand liggen de SC1 te koppelen met mijn iPhone (8), want anders kan ik niet opnemen als ik op de motor rijd zonder de navigatie dr op. Maar als het niet anders op te lossen is dan wordt het dus altijd met de navigatie rijden.
Ik heb de Schuberth C4 pulse en zit echt heerlijk. Ik vergeet wel altijd die SC1 uit te zetten en volgens mij gaat die niet vanzelf uit (wellicht in te stellen), maar al best veel gebruikt en de iPhone zegt dat hij op 80% zit…
Als ik geen navigatie aan heb dan werkt de aan de iPhone gekoppelde SC1 bij mij perfect. Mensen verstaan me goed. Ik zie op deze manier alleen niet wie er belt, dus standaard formeel opnemen, haha. Ik ga dat koppelen via de navigatie eerst maar eens proberen zoals Inspector Gadget aangaf met wat harde resets enzo!
Heb alles gereset en opnieuw gekoppeld volgens de handleiding. Met Mobile Phone Pairing de iPhone gekoppeld aan de SC1. Met Second Mobile Phone Pairing de Zumo gekoppeld aan de SC1. Second Mobile Phone Pairing is o.a voor GPS apparaat volgens de handleiding. Op de zumo ingesteld dat muziek van de iPhone gebruikt moet worden en niet de MP3 op de Zumo. De nummers die afgespeeld worden op de iPhone worden wel zichtbaar in de mediaspeler van Zumo. Weer een stuk gereden. Alles lijkt goed te bedienen via de RC4 afstandbediening op het stuur. Muziek kan ik starten en stoppen. Muziek stopt bij navigatieaanwijzing en komt daarna weer terug. Telefoon kan ik beantwoorden met de afstandbediening. Radio werkt ook. Waar ik alleen niet op gelet heb of de waarschuwingen van de flitspalen hoorbaar waren. Dat heb ik via Garmin Smartlink. Alles bleef nu ook gekoppeld en de SC1 viel niet uit.
Het gaat dus anders dan bij mijn vorige SRC. Daar ging de bediening volledig via de Zumo. SRC en de iPhone waren gekoppeld aan de Zumo.
Dus morgen testen hoe het gaat met de waarschuwingen flitspalen.
Even een andere vraag, weten jullie ook of de SC1 met de SRC kan communiceren. Ik ben namelijk toe aan een nieuwe helm en dat word waarschijnlijk de C4 met SC1 maar mijn dochter heeft nog de oude en onderweg praten wij altijd met elkaar.
De SC-1 heeft een “Universal Intercom” optie, dus kan in principe met andere Bluetooth intercom headsets koppelen. Zoek de handleiding bij Sena maar op.
Dat kan met sommige universele headsets. Maar helaas de SRC werkt niet samen met de SC1. Vind ik wel een minpunt van Schuberth, dat ze hun nieuwe systeem niet laten werken met hun vorige.
Ik heb de iPhone en de Zumo gekoppeld aan de SC1 volgens de gebruiksaanwijzing via mobile phone pairing en second mobiel phone pairing.
Nu staat de SC1 uit. Zumo en iPhone staan aan. Maar ik zie in de instelling bluetooth op de Zumo dat de iPhone en Smartphoneservices zijn verbonden en SC1 is niet verbonden. Hoe kan dit? Een oude koppeling tussen iPhone en Zumo die toch onthouden wordt? Omdat alles nu goed werkt durf ik niet meer iets te veranderen.
Inderdaad, ook de Zumo onthoud dergelijke pairings en kan meerdere pairings onthouden.
Door het doen van een (factory) reset van de SC1 heeft deze geen sleutel (letterlijk) meer tot de Zumo.
Je Zumo & iPhone nog wel, vandaar.
Het principe achter BT is, kort & bonding;
Het ene BT apparaat meld zich aan bij de andere BT apparaat.
Er wordt uitgewisseld wat allemaal mogelijk is (HandsFree Protocol etc, Muziek etc, Data etc, device settings etc)
Er wordt dan een beveiligingssleutel uitgewisseld, vanaf dat moment zijn beide apparaten als “vertrouwd” geregistreerd bij elkander
Vanaf dat moment als beide BT apparaten elkander zien, verbinden zij zich met elkander.
Wil je dat als gebruiker niet meer, zal je die pairing moeten wissen.
Bij de Zumo zal het in het BT menu zoiets zijn als “vergeet dit apparaat”.
Bij de SC1 kan het mogelijk via de App, maar een factory-reset lost dat het beste op.
Bij de iPhone is het inderdaad binnen het BT menu de “vergeet dit apparaat”
Meestal volstaat het wissen van de pairing in 1 van beide BT apparaten, maar door de verschillen in BT versies, protocollen e.d. kán het zijn dat je de pairing aan beide kanten moet wissen. Heeft te maken met wie de initiator is binnen de BT protocol stack, die staat in principe toe dat er niet 2-weg authenticatie is maar eventueel ook 1-weg authenticatie. (lees: vertrouwde verbinding van beide kanten versus vanaf 1 kant)
Ik herken hier hetzelfde “gedoe” als met de Sena 20S…!
Dat zorgt ervoor dat mijn keuze dus niet op een Schubert helm zal vallen indien ik van BT gebruik wil maken.
Maar m’n draadje werkt nog steeds en probleemloos. Niet fancy maar dat zoek ik ook niet…
BT is in essentie een draak van een oplossing (geworden, in de loop van de jaren) omdat de standaard gewoon weg vaak slecht geĂŻmplementeerd wordt/werd.
Dat is al jaren geleden onderkent door de officiële BT SIG, die toentertijd begonnen is bij die fabrikanten die niet (meer) voldeden aan de (juiste!) implementatie te verbieden nog langer de officiële BT logo op hun producten & verpakkingen te plaatsen.
Een standaard is zo goed als de implementatie, en helaas schort het daar (te) vaak nogal aan.
Te vaak lees je gebruikers-problemen, zoals het wegvallen van verbindingen het niet (meer) kunnen koppelen, et cetera.
En het ligt zeker niet altijd aan de gebruiker of de manieren waarop installatie/instellingen e.d gedaan worden, het (te) vaak compatibiliteitsproblemen tussen de verschillende BT apparaten, soms zelfs ook binnen hetzelfde merk (maar dan verschillende modellen)
Meestal is dat op te lossen door een software/firmware-update van het betreffende merk/model, indien mogelijk.
En vandaar dat ik nooit een BT apparaat koop waar ik bij voorhand weet dat er geen update-mogelijkheid is.
Als het echt mission-critical is bedraad inderdaad meer betrouwbaar.
Ik ben zoals Inspector Gadget voorstelde even helemaal opnieuw begonnen:
Alles ontkoppeld en nieuwste firmware (opnieuw) op de SC1 gezet.
SC1 gekoppeld aan de Motorrad V.
iPhone (8) gekoppeld aan de Motorrad V.
Het werkt nu goed, meteen even een sloot mp3’tjes op de navigator gezet, wist niet dat dat kon.
Had nog een Sena 3S liggen en ook die kunnen koppelen aan de SC1.
Dacht eerst dat ik die moest koppelen aan de navigator, maar die heeft denk ik maar 2 plekken.
Vraag me wel af hoe dat dan werkt tijdens het rijden; kun je onderling praten omdat de headsets gepaired zijn en kan de SC1 dan ook tegelijk navigatie aanwijzingen krijgen en/of een telefoontje? Hele constructie zo
Ik houd me maar aan de instructie zoals ik die ook vond op website van Sena. SC1 koppelen aan de iPhone en de Zumo aan de SC1 met second phone pairing. Op die manier kan ik met de remote control RC4 telefoon beantwoorden. Als je CS1 koppelt aan iPhone en Zumo dan gaat alle bediening via de Zumo en is de remote contol alleen te gebruiken om volume te regelen.
Het is maar wat hoe je het wilt bedienen. Beide mogelijkheden zijn mogelijk.