Jos schreef op: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?p=161739#p161739
Hey lui, leuk om te zien en te lezen dat het ondanks de mindere weersomstandigheden toch nog een leuke rit is geweest.
Bert (en Peter?) bedankt voor de organisatie. Helaas zijn jullie één van de weinigen die dit op ons forum willen doen.
Ik heb ff gesopt over deze opmerking, die ongetwijfeld hout snijdt. Zo dateert de voorlaatste RT Forumtocht van jaren terug naast individuele oproepen voor deelnemers voor een specifieke bestemming met overnachting (en) .
De onlangs gehouden Forumrit Zuid van oktober 2020 is een mooi voorbeeld.
Het is eigenlijk al buiten het seizoen – ik ken alle verhalen over dat het altijd motorweer is, in de praktijk werkt dat echter iets anders uit - en dan is er de kans op lage temperaturen en/of regen. Baird en Peter (?) spannen zich daarvoor in, zetten een mooie route uit die ook voorgereden wordt en stellen een datum op het forum vast waarop gereden wordt.
Drie dagen van tevoren blijkt dat het hondenweer wordt, of tenminste een type weer dat niet iedere motorrijder uitnodigt om een paar honderd km door de stromende regen te rijden…
Na de eerste enthousiaste toezeggingen komen ook de afzeggingen binnen, waarbij een deel van de rijders de organisatoren ook niet in de kou wil laten staan. Een enkeling maakt het weer echt niets uit, boekt een hotel, rijdt door de regen naar de toerrit, rijdt vervolgens de toerrit om daarna nog eens 390 km door diezelfde regen naar huis te rijden… Na de nodige jaren woon- werkverkeer op de R80, R100RT, K75RT en K100 naked beleef ik geen plezier meer aan een toertocht die zich op voorhand in de stromende regen afspeelt. Misschien ben ik daar de enige in, maar misschien ook niet. In die zin is het aantal deelnemers aan de RT Forumtocht Zuid respectabel groot te noemen.
Van dit forum ben ik al een paar jaar lid en zo ook - vanwege andere motoren naast de RT- van andere fora. (geweest). Daarnaast lees ik wel eens wat items door op andere merken/typen fora. Daar zie je ongeveer dezelfde terugloop in de organisatie van of deelname aan georganiseerde ritten. Als het om meerdaagse reizen betreft naar de Vogezen, Eifel of Sauerland of iets dergelijks, zorgt de betaling vooraf nog voor een zekere binding. Daarmee lopen deelnemers ook het risico drie dagen door de regen te rijden, zij het bij wat hogere temperaturen dan in oktober.
Bij meerdaagse reizen doet het huidige Covid 19 de rest.
Voor eendaagse ritten is het risico op slecht weer te overzien, zo zijn er meestal nauwelijks of geen kosten of andere verplichtingen aan deelname verbonden. Een vaste datum bij lagere temperaturen in combinatie met voorspelde regen kunnen alsnog roet in het eten gooien. Dat er een datum wordt vastgelegd zoals bij de Forumrit Zuid is volstrekt logisch. Deelnemers kunnen er rekening mee houden vanuit hun agenda, gezin, motoronderhoud, biljartclub en noem maar op. Echter, het blijkt dat initiatieven voor eendaagse RT forumritten ook een tikje achterblijven en dat wordt als jammer ervaren.
Er zijn landelijk door het hele seizoen heen toertochten vanuit allerlei initiatieven. In deze post vermeldde ik er al eentje en in hetzelfde weekend wordt op zondag 18 okt ook de de kale bomentocht vanuit de MC Almere gehouden.
Uit belangstelling bekijk ik regelmatig de gpx bestanden en rijd ook weleens mee. Naast individuele rijders doen er vooral plukjes van 3-7 rijders aan zo’n uitgezette gpx tocht mee. Vaak worden naast de gegeven gpx route vanuit de organisatie een of meerdere suggesties gedaan voor een kop koffie / en of lunchplek.
Zo’n plukje rijders bepaalt zelf ook vaak waar ze de koffie en/of het broodje willen bestellen en maakt dankbaar gebruik van het voorwerk in de ongetwijfeld goed uitgedachte route. Een gpx route of track is immers eenvoudig aan te passen met een POI of onderweg wordt er spontaan bij een leuk tentje gestopt.
.
****Hoe zou het aanbod en de deelname vergroot kunnen worden voor RT forumleden?
Is het niet veel overzichtelijker om – naast het beperkte aanbod van RT Forum toertochten - met leden van het RT forum gebruik te maken van externe initiatieven? Dat kan natuurlijk op individuele basis maar ook als genoemd met een of meerdere plukjes RT forumrijders.
Overzichtelijk omdat de organisatie al breed is uitgerold en er geen/nauwelijks verplichtingen bestaan om ’n mogelijke toezegging om te zetten in een afzegging zonder daarbij bekenden vanuit eigen kring voor het hoofd te stoten. Zo’n tocht gaat sowieso door vanuit de algemene organisatie.
Zo vereist een RT geen speciaal parcours of ondergrond. Voor de GS vereniging verzorgde ik een provincierit en daarbij was het wel de bedoeling dat er een stuk onverharde ondergrond in opgenomen werd. Van een dergelijke voorkeur hebben de meeste RT rijders geen last.
De toertocht van zaterdag 17 en/of zondag 18 oktober is zo’n extern georganiseerde kans om in RT verband mee te rijden.Het ligt in mijn bedoeling die toertocht mee te rijden mits het droog is en - om te beginnen - op zaterdag. Regent het zaterdag, dan is er altijd nog een tweede kans op zondag. Vanaf 11 uur lijkt me een prima tijd te Hilversum en als er RT Forumleden willen aansluiten, laat het hier dan even weten. Het bezoek aan de redactieruimte zelf wordt wat risicovol vanuit de aangescherpte maatregelen en wellicht beperkte ruimte en ventilatie.
Met 65+ behoor ik inmiddels tot de risicogroep en wil ooit nog eens zo’n DOHC LC kopen…