Op dinsdag 29 september samen met motormaat Hans de VRO-Risico cursus van de KNMV gevolgd, 45 jaar motorrijden maakt dat je gewoontes hebt die je beter achterwege zou kunnen laten of anders doen (lees veiliger). KNMV rijinstructeur Richard wist ze bij mij feilloos, door middel van video opnamen, aan te wijzen. Hier ga ik mijn voordeel meedoen door nog veiliger door het verkeer te kunnen gaan. :mrgreen:
Mijn positie op de weg is altijd links van het midden, veilig ten opzichte van verkeer van rechts en uitritten en zo maar dat brengt je ongemerkt dicht bij tegemoet komend verkeer en juist op de wegen waar ik het meeste rij, weg van de snelweg en zo! Komt er een vrachtwagen aan ga ik even wat naar rechts maar bij personenauto’s doe ik dat eigenlijk niet. Als van het tegemoet komende verkeer er dus een even kijkt of ie in kan halen zou ik hem dus op mijn helft zo maar tegen kunnen komen en dat is dus onveilig. Ik kan dus beter iets meer op het midden rijden,
Wat mij betreft mag zo iets dergelijks verplicht worden, of op allerlei manieren aantrekkelijk(er) gemaakt worden.
Of, zoals in sommige provincies, gesubsidieerd.
En de KNMV zou het wat mij betreft veelvuldig, en op heel veel plaatsen in het land mogen geven, vaak, vaker, vaakst.
Het sluipt er altijd in, daarom heten ze ook gewoontes.
En het kan nooit kwaad een professional dat eens te laten beoordelen, reflectie heet dat.
Dit klopt volledig, maar heeft niets te maken met 45 jaar rijervaring hebben. Is je gewoon “verkeerd” aangeleerd.
Heb sinds 1.5 jaar mijn rijbewijs, en ze hamerde erop om links van het midden te rijden, met dezelfde voordelen als gegeven.
Over de nadelen veel nagedacht, en soms bij auto’s/vrachtauto’'s die mijn te dicht langs de lijn aankomen ga ik naar het midden.
Maar bij wie heb je de VRO gedaan? En mag ik vragen hoe duur deze was
Het zijn niet alleen vrachtauto’s of rijen auto’s die ervoor zorgen dat je beter iets meer rechts kunt gaan rijden.
Wat denk je van strepen, witte vlakken, putdeksels, bochten naar links, soms bij het voorsorteren etc. etc
Wat je noemt zijn allemaal statische onderwerpen die niet van plaats veranderen of geen voorrang verlenen en doen verder ook geen onverwachte bewegingen, voor dat soort zaken is goed kijken van belang en je kan er ook gewoon overheen of door rijden.
Ik heb altijd al in de midden gereden en dat lijkt mij de veiligste plek. Ik houd graag een beetje afstand van verkeer. Dus niet alleen van wat me tegemoet komt maar ook degene die me inhalen.
Ik heb (aan)geleerd dat je niet teveel aan de rechterkant van de rijbaan mag zitten. Zeker als je achter een vrachtauto rijdt ben je ‘verstopt’ voor tegenliggers. En dat kan weer gevaarlijk worden bij inhalen door deze tegenliggers. Dus niet te dicht op de voorligger en niet teveel aan de rechterkant. Dan ben je het best zichtbaar. Iemand?
Motorrijden is dynamische deelname aan het verkeer.
De plaats op de weg is geheel afhankelijk van de situatie.
Links, rechts of midden, daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Ik rij dik 20 jaar iets links van het midden. Zo ben je meer zichtbaar voor tegenliggers (zo is mij geleerd) en ik kan die denkwijze wel volgen. Voor beide opties zijn voor en tegens te bedenken. Ik kan nu niet zeggen dat ik dit een schokkend punt vind
Inderdaad, mij is geleerd de 5 posities te gebruiken, afhankelijk van de weg (inkijken van bochten), tegemoet komend verkeer, herkenning van mogelijk gevaar (bijv. geparkeerde auto’s, uitritten e.d.), de staat van het wegdek en zo voort.
Of te voorkomen dat een onverlaat denkt dat hij wel ff kan tripleren omdat jij zogenoemd niet snel genoeg gaat.
Je positie dient ten alle tijden hoog-dynamisch te zijn, zonder uitzondering. Net als het kijken in je spiegels.
Een gerespecteerde instructeur stelde eens “een motorrijder die alsmaar in 1 positie blijft plakken is bezig in 1 lijn op een ongeval af te stevenen.”
Het onderwerp positie is al eens aan de orden geweest en kan je ook zien hoe de professionele riders zelfs af en toe op de andere weghelft begeven als de verkeerssituatie daarom vraagt.
En als je kijkt & luistert naar de instructeurs van die verhoogde rijvaardigheid opleidingen, bemerk je dat ze daar proportioneel heel veel aandacht aan geven; de juiste positie op de weg.
Naast gevaarherkenning en dergelijke.
Op zich is een aantal van het hierboven geschreven natuurlijk heel duidelijk maar ik vraag me toch af waarom veel motorrijders op de snelweg zover links van de midden rijden dat als ze worden ingehaald bijna door de inhalende auto worden geraakt omdat ze praktisch op zijn baan rijden. In dat soort situaties lijkt mij de midden de betere plaats om te rijden.
Mij is geleerd c.q wat ik doe (en ik zeker niet wil stellen dat ik het juist begrepen heb!), dat je als motorrijder dusdanig in het verkeer moet deelnemen dat het overige verkeer je niet wilt (of kan) inhalen;
Daarom zie je de professionele ridders ook altijd “inhalend” rijden, zorg er voor dat je zelf nooit ingehaald kan of gaat worden, pas daarop je snelheid en eventuele positie op aan.
Dat is mij echt ingehamerd!
Op de snelweg is de initiële positie voor het verkeer voor én achter je precies “voor hun snufferd”, zodat je, als het ware, hun blikveld “blokkeert” en tenminste “gezien” en ook opgemerkt wordt.
Oftewel, in vrijwel dezelfde positie als waar degene precies zit in de vierwielige.
En dat zeker niet statisch te doen, en dus ook te wisselen van positie binnen je baanvak.
Bij het inhalen c.q passeren, kijken dat je het gezicht ziet van de bestuurder in hun spiegels, en zodra dat niet langer het geval is (dode hoek en zo), zorgen dat je die positie zo snel mogelijk verlaat en weer zorgt dat je in hun blikveld (aan de voorzijde) zit.
Er is overigens niets op tegen je positie tijdens het inhalen te wijzigen naar meer rechts als je daarmee extra veiligheidsruimte creëert.
Voor als de situatie zich voordoet dat de betreffende bestuurder ook besluit te gaan inhalen terwijl jij ook aan het inhalen bent. Dan kan je, zoals mij geleerd is, flink het gas erop en de inhaal/passeer afmaken óf zorgen dat je veilig en tijdig kunt remmen om jou inhaal/passeer-manoeuvre veilig (!) af te breken.
En als je dan toch ingehaald wordt, inderdaad ruimte maken dat je zeker niet te dicht bij de middenlijn blijft “plakken”.
Daarom is het veelvuldig kijken in je spiegels ook zo belangrijk.
Het midden van de rijbaan is niet altijd zo verstandig omdat dat gedeelte niet “schoon” gereden wordt, overigens.
Bovenstaande is wat ik geleerd, onthouden en begrepen heb, maar kan het mis hebben.
Tja een aantal van deze dingen ga ik maar niet proberen. Ik wil helemaal niet het blikveld blokkeren van wie achter mij zit. En dat inhalend rijden snap ik niet zo goed maar ik heb dan ook maar één rijles gehad. Volgens mij doe ik op de motor en in de auto bijna hetzelfde. Alhoewel ik op de motor wat vaker ervan uitga dat ze mij misschien wel niet gezien hebben. Tot nu toe werkt dat vrij goed. Ik wil in ieder geval de andere verkeersdeelnemers zo min mogelijk irriteren. Dan kan je namelijk meer rare reacties verwachten. Mijn ervaring is dat aan de zijkant het meeste vuil ligt. Eigenlijk is het voor mij meer “Go with the flow”.
Het is ook niet dat je permanent voor hun snufferd moet zitten, maar je moet je daar wel regelmatig in (zijdelings) bewegen & zichtbaar zijn.
Met enige regelmaat.
Het gaat zeker niet om irriteren maar wel om opgemerkt te worden, in den positieve zin. (!)
Ik rij echt totaal anders op de motor als met de auto, maar dat ligt aan mij schat ik in.
Natuurlijk is go-with-the-flow begrijpelijk maar mij is echt ingehamerd dat vooral niet te doen in nabijheid van het overige verkeer, die zien je soms gewoon over het hoofd.
De juiste positie op de weg is echt een groot aandachtspunt tijdens verhoogde rijvaardigheidstrainingen en met goede redenen.
Wat volgens mij ook de bedoeling is van zoiets als VRO Risico, gezien worden en zien (van gevaar/gevaarherkenning)
Maar zoals aangegeven, ik kan het helemaal mis hebben, da’s voer voor de verkeersdeskundige.
En bij mij mogelijk de psychiater, afdeling hopeloze gevallen.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf een bepaalde inschatting maakt wat voor hem of haar het veiligste is op de weg. Je zal nooit met zekerheid kunnen zeggen of de ander je wel of niet gezien heeft. En er is altijd even een moment dat je in iemands dode hoek zit. En er zullen ook altijd momenten zijn dat er meerdere niet opletten. Als uit de cijfers bleek dat een VRO cursus bijdraagt aan de veiligheid op de weg zou ik hem misschien wel volgen maar ik heb tot nu toe met de motor geen rare dingen gehad. Met de auto trouwens ook niet. Misschien heb ik gewoon een goede beschermengel .
Ik lees altijd wel allerlei tips en soms neem ik er iets van mee. Ik denk wel dat het een voordeel is als je auto en motor rijd omdat je dan de beperkingen van beide voertuigen beter kent. Ik probeer het liefst te leren van een ander zijn fouten.