Aangezien ik nieuw ben hier en onlangs in het bezit ben gekomen van een R1200RT met koffers vroeg ik me af of de meesten hier op hun stalen ros met of zonder koffers rijden. Ik merkte dat ik vd week toen ik voor het eerst ging tanken toch wel iets breder ben dan voorheen. Dit is mijn 7e motor, maar wel de eerste toerbike. Ik heb zowieso nooit met koffers op een motor gereden. Ik ging met de rechterkoffer maar rakelings langs de pomp af en ik bedacht me dat ik met een gelukje een bezoek aan de spuiterij net kon afwenden. Ik zal vast niet de eerste of de laatste zijn die zoiets mee maakt.
Ik rij (of dankzij de huidige maatregelen: reed) 30000km/jaar woon-werk met de motor en heb verschillende opties geprobeerd:
tanktas met mijn eerste motor, een R850R. Werkt prima, maar bij 2x per week tanken toch wat lastig
daarna een RT, en al heel snel een setje ‘citydeksels’ gekocht
Voldoende bagageruimte voor dagelijks gebruik, maar toch zo’n 30cm smaller dan met de standaard deksels. Zonder zijkoffers en met de kleine topkoffer is ook een optie voor me, maar ik vind de extra zijwindgevoeligheid niet prettig.
En als ik een keer veel wil/moet meenemen zijn in een half uurtje de originele deksels gemonteerd
Rij zelf altijd met zij- en topkoffers (heb hem ook pas een paar maandjes). Wel zijkoffers gewend van mijn Deauville, maar niet zo breed als van de R1200RT. Bij afhalen bij de motorzaak een oeps momentje dat ik even vergeten was dat ik (de motor) een stuk breder was en onlangs met een hekje bij ons in de straat. Ging beide keren gelukkig net goed, maar is gewoon een kwestie van wennen en rekening houden met, denk ik.
Persoonlijk vind ik hem met koffers mooier, dus vandaar dat ik ze er op laat. Dat is natuurlijk ieder voor zich.
Ik rijd standaard met de grote zij- en topkoffer(s), zowel woon- werkverkeer als tijdens het toeren. In een van de zijkoffers heb ik een een BMW-tas met daarin verschillende soorten handschoenen en extra (motor)kleding en een ART-slot . In de andere koffer gaat de tas met kleding die ik tijdens het werk draag. De topkoffer is de plaats waar de helm(en) in worden bewaard. Nooit problemen gehad met de breedte van de motor. Een keer een beetje schade bij het opbokken in de garage.
Ik heb nu de koffers nog leeg, maar als ik er regelmatig mee naar het werk ga(zodra het weer het weer toelaat) dan laat ik ook de koffers er op zitten. Ik vind dit mooier en praktischer en het hoort ook wel echt bij de motor. De topkoffer is bij mij 46 liter(givi) en de zijkoffers is voor de meerdaagse trips die ik zeker met mijn nieuwe aanwinst ga maken
Ik rijd altijd met topkoffer maar bijna nooit met zijkoffers en alleen in geval ik iets moet meenemen hang ik de zijkoffers eraan.
Zonder koffers ben je een stuk smaller en dat is bij het file rijden ook een stuk gemakkelijker.
Zo zie je maar hoe persoonlijk het rijden met voornamelijk de zijkoffers is… Ik heb namelijk op het traject wat ik dagelijks rijd voor woon-werk amper last van file. Dus ik laat ze er voornamelijk aan hangen. Maar ik ben nog een ‘maagd’ als het hierop aankomt. Ik heb mijn Rt nog maar een paar weken en nog niet echt veel op gereden. Hier hebben ze al aardig met de zoutpot rondgestrooid dus ik laat hem voorlopig nog maar op ‘stal’
Altijd met alle koffers (ook de top): zonder zijkoffers vind ik hem er maar gehandicapt uitzien.
Zoals gezegd kun je jezelf wat smaller maken door op zoek te gaan naar citykoffers (of alleen de deksels); persoonlijk vind ik dat daar teveel voor gevraagd wordt, anders had ik ook een setje genomen.
In mijn koffers zitten allerhande dingen als een spin (voor bagage die niet in de koffers blijken te passen als ik eenmaal al ergens anders ben), een plastic tas (soms doe ik ongepland boodschappen), een eenvoudig pocket slaapzakje (mocht ik, onbedoeld, onder een brug oid moeten overnachten) en een vuilniszak met daarin een regenbroek. Volgens mij ligt er ook nog een verdwaald flesje frisdrank in.
Ben er ooit eens mee achter een paaltje blijven hangen, alles gelukkig door de verzekering vergoed, maar sindsdien hang ik ze er alleen nog maar aan als ik ze écht nodig heb… en dat is niet zo heel veel (2× per jaar)
De wel- of niet kofferkwestie sluit aardig aan bij een recente post over een nieuwe R1200RT rijder tav de rail op de tank en het gebruik van een specifieke R1200RT tanktas met of zonder koffer(s) .
Ik rijdt dagelijks met grote zijkoffers en grote topkoffer door de file. Breedte is geen probleem, je bent achter nauwelijks breder dan voor. Ik heb de smalle deksels (zelfs gespoten in bijpassende kleur/bestikkering) erbij gekregen bij de koop, maar is er nog nooit van gekomen ze erop te zetten. Dagelijkse spullen vervoer ik in de Topkoffer. Een enkele keer wat spullen in de zijkoffers. Ik was ook bang voor de breedte tussen de file door, toen ik de eerste rit met mijn , maar daar ben je na 1-2 dagen aan gewoon. Nu met de iets bredere ook nog geen problemen de afgelopen 40k km.
Mvg, Sjaak
Ik heb in mijn RT tijd altijd met de zijkoffers erop gereden, gewoon omdat ik dat mooier vindt, en daarbij heb ik de ervaring dat ze heel stevig zijn en dus bij vallen of een zijwaartse aanrijding een redelijke bescherming geven.
Tegenwoordig rijd ik GSA, die is zo vol gehangen met ijzerwerk, dat je al een hamer nodig hebt om alles erachter te kunnen beschadigen.
ik rij altijd met alle koffers (zij en top. Voor corona 40K per jaar). Je bent niet breder met je koffers als zonder koffers alleen mag je de bocht iets minder scherp nemen met je koffers. Ik heb ze nodig voor mijn werk (overnachten in het buitenland bijv).
Het voordeel is denk ik wel dat je er dan aangewend bent en als je ze af en toe erop zet kan het zijn dat je een bocht net iets te krap neemt en het paaltje raakt met je koffer. Ik heb nog nooit ergens tegenaan gereden met mijn koffers. Wel dat een auto mij in de file aanreed en was ik blij koffers te hebben. Beter een duw tegen een koffer dan mijn benen.
Daarnaast heb ik wel het voordeel dat de motor van de zaak is dus als er iets kapot is laat ik het maken op kosten van de baas
Altijd met zijkoffers (behalve op de foto van mijn avatar): als hij omdonderd hooguit wat kofferreparaties maar de motor blijft heel en je benen blijven echt vrij van de grond mocht je er onder komen.
Mooi om verschillende ervaringen/reacties van ervaringsdeskundige te mogen lezen. Dank daarvoor…helaas kan ik melden dat ik vandaag een positieve uitslag heb gekregen. Oftewel ik heb Corona en lees vanuit mijn bed jullie reacties. Ik heb dus de aankomende periode voldoende tijd om het forum te vullen
Sinds ik een mover heb rijd ik zeldzaam zonder koffers. Daarvoor haalde ik ze wel eens eraf (ivm ruimte in garage) en was het te omslachtig (koffers in tuinhuis) om ze te terug te plaatsen en reed ik soms zonder. Zonder ziet minder mooi uit, mét geeft meer “smoel” aan de achterzijde. Topkoffer zit er altijd op. Ik merk eigenlijk geen verschil in rijgedrag, met of zonder koffers.
Daarnaast sleep ik altijd een aantal spullen mee in de binnentassen van de zijkoffers: dunne regenkleren, regenhandschoenen, windjack, spanband, handdoekje, tape, tyraps, pen, schadeformulier, reflecterende helpen (ALI) en PacSafe metalen net.
Zaklamp, kettingslot, remschijfslot en plankje met touw (voor zachte ondergrond) zit in “radio” vak voorin.
Koffer ruimte komt altijd wel eens van pas, een toevallige aankoop kan meestal mee en regen komt af en toe onverwachts en met windjack ben ik ook al vaker blij mee geweest. En op reis gaat uiteraard tanktas mee, en als de reis wat langer is, een roll-bag boven op het topkoffer.