In 2006 kocht ik een R1200 RT en liep toen tegen het probleem van de breedte aan. De motor was met zijkoffers zo breed (breder dan de spiegels) dat hij niet door de poort kon zonder de koffers te verwijderen. Op dat moment bestonden er nog geen smalle (City) deksels. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en twee extra kofferdeksels besteld en daar de zaag ingezet en er zelf smalle deksels van gemaakt (zie de foto’s). De inhoud van de koffers was vervolgens voldoende om mijn dagelijkse bagage en wat gereedschap mee te nemen. En als ik met (meerdaagse) vakantie ging kon ik gewoon de originele deksels er snel opzetten (de scharnieren zaten gewoon geschroefd).
Korte tijd later kon je ook smalle schalen in Frankrijk verkrijgen. Inmiddels ben ik een aantal motorfietsen verder maar steeds zijn de smalle deksels bij mij gebleven. Tot het model van de koffer veranderde.
Toen moest ik opnieuw zoeken naar smalle deksels en kwam toen uit bij Hornig in Duitsland waar ze standaard smalle deksels hadden voor de K1600, die hetzelfde model koffer had als mijn nieuw motorfiets.
Ook bij mij huidige motorfiets, de R1250RT zijn de deksels weer vervangen. De smalle citydeksels passen nog steeds omdat het model van de koffer niet veranderd is.
Voordeel van de smallere deksels is, dat deze binnen de cilinderbreedte vallen en je toch voldoende opbergruimte hebt voor een tas of andere spullen die mee moeten. En ze zijn gewoon op de scharnieren geschroefd waardoor het omwisselen voor de vakantie ongeveer 30 minuten aan tijd kost. Wel heb ik de bouten en moeren vervangen voor roestvrij stalen exemplaren. De huidige deksels gaan inmiddels al 4 motorfietsen mee en zo lang het model niet veranderd zijn ze gewoon weer over te zetten.
leuk onderwerp.
Ik heb eergistenren een 1200RT besteld van 2013 en ben hele benieud hoe ik het ga ervaren met de koffers. Door dit draadje ben ik me in ieder geval bewustr dat de koffers best wel breed zijn. en nu een een foto terug kijk die ik bij de proefrit heb genomen zie ik ook dat de zijkoffers idd duidelijk bredee zijn dan de rest. Goed om dat even heel bewust te zijn voor ik er mee ga manoeuvreren in de garage.
Greets, Bert
[youtube]https://youtu.be/dtXFThyr764[/youtube]
Bij het zien van het filmpje krijg je de rillingen over je rug
Inmiddels heb ik mijn koffers ook een “kopje” kleiner gemaakt met de slijptol😁.
De deksels zijn nu ongeveer 35 mm dik, en ze bevallen prima.
Dat filmpje ziet er idd vrij heftig uit…brrr die maakt me toch een smakker naar beneden. Als ik dit zie dan moet ik zeker als beginneling erg opletten en me bewust zijn van het feit dat ik nu met koffers rondrijd en niet zomaar ff snel een hoekje af kan snijden zonder hier aandacht aan te geven
Alleen nog een keertje spuiten
Ziet er goed uit. Lijkt heel erg op wat ik gedaan heb. Heb je extra deksels gekocht zodat je ook de originele nog hebt of enkel nu nog deze?
Nee, heb alleen nu nog deze verbouwde.
Gebruik alleen de motor voor woon/werk, dus als ik een reparatiesetje, broodtrommel en appeltje kwijt kan, is het prima.
Zijkoffers zijn inmiddels gespoten…
En heb meteen de rest van het kuipwerk ook gedaan.
Van ouwelullengrijs naar mat weiss
En dan de foto zelf een kwartslag draaien
Ik rij altijd met alle koffers erop. een RT zonder koffers is geen RT, vind ik