De meeste motorrijders zijn zich bewust van hun kwetsbaarheid, en doen er alles aan om gezien te worden in het drukke verkeer. Niets wordt aan het toeval over gelaten. Felle kleuren op kleding en helm, juiste verlichting, extra verlichting, reflecterende strepen op koffers etc.
En voor áls het dan toch het mis mocht lopen, hebben we beschermende kleding met knie-, elleboog- en heupstukken, laarzen om de voeten en enkels te beschermen, handschoenen voor je meest geavanceerde ledematen. En dat mag ook nog 's wat kosten allemaal.
En toch lees ik hier op forum, en zie ik onderweg, dat mensen met een geopende systeemhelm op rijden???
De verkoper van, en de handleiding bij mijn helm zijn daar zeer duidelijk over: een systeemhelm biedt alleen de bescherming waar die op ontworpen, getest en gekeurd is in gesloten toestand.
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik snap dat namelijk niet
Tja, ik geloof meteen dat een geopende systeemhelm minder bescherming biedt dan een gesloten. Vraag ik mij alleen wel af waarom hij dan toch zo ontworpen is. Zodat je de helm niet af hoeft te doen als je bij een benzinepomp moet betalen?
Ikzelf rijd in de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom tot iets van 80 km/u met het systeem open. De autoweg of snelweg op, dan gaat de klep naar beneden. Toen het zo koud was had ik de klep ook wel naar beneden, lekker warm en zo…
Een collega van mij kocht een jaar geleden een systeemhelm (ik ben helaas het merk vergeten) waarbij het systeemgedeelte strak naar achteren gaat zodat de helm eigenlijk gewoon een jet-helm lijkt. Bij motoport werd toen tegen hem gezegd dat dat de enige systeemhelm is waarbij je legaal met de klep open mag rijden Dat hoorde ik voor het eerst, en ik betwijfelde dat bericht meteen omdat de politie toch ook regelmatig met geopend systeem rijdt… maar goed, dat zegt ook niet altijd alles
ik rij altijd met gesloten hem, het hele jaar door. Geen idee waarom je het niet zou doen. Met hitte maakt het dan ook niet zoveel uit of je met open visier rijd of met open system helm
Net als JoJo rijd ik alleen op de snelwegen met gesloten kindeel. Vind het heerlijk om ‘geopend’ lekker rond te tuffen met een gangetje van zo’n 50 a 60 Kmh
Gevaarlijk? Tja…met een gesloten kindeel rijden is uiteraard een stuk veiliger, maar als ik alleen op safe wilden spelen dan reed ik niet eens motor, dan pakte ik enkel mijn auto met zijn veiligheidsgordels, kreukelzones, 8 airbags, etc…
Ik las ergens dat de kans op nekletsel bij ongeval met een geopende systeemhelm groter zou kunnen zijn, maar ik ben het helemaal met Berrybeer eens.
Zelf zou ik voor de warme dagen nog wel eens zo’n jethelm met nek-kinbeugel willen hebben. Maar ja… tot die tijd rijd ik ook wel vaker met geopende systeemhelm.
Bij de VRO waren ze er zeer helder over: geen opengeklapte systeemhelm tijdens de rijproeven! Het lijkt mij overigens ook geen pretje om met je kin over het asfalt te schrapen. Ooit eens een fotootje gezien van iemand die dat geprobeerd had. Brrrrr
Verschillende merken helmen (o.a. Nolan en Lazer ) hebben systeemhelmen die zowel gekeurd zijn voor gesloten als open gebruik.
Het hangt dus ook een beetje af van het merk en type helm.
Ikzelf rijd t steeds met gesloten kinstuk, maar het kan dus wel in orde zijn.
Het lijkt me vrij logisch dat het rijden met ee open geklapte systeemhelm gevaarlijker is zelfs dan het rijden met een jethelm. Geef maar eens een tik tegen het open geklapte gedeelte. Dat werkt als een hefboom en klapt je hoofd dan nog sneller om. Ik rijd dus nooit met mijn systeem helm open. Maar ieder voor zich natuurlijk.
Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden maar je hoeft het zelf niet erger te maken toch
volgns mij is een systeem helm alleen maar om hem makkelijker op en af te kunnen zetten, althans daar heb ik er een voor gekocht want met mijn grote kop
en bril vond ik het maar lastig en dat gaat met een systeem helm makkelijker.
Ik heb hem bijna altijd gesloten ook omdat het geluid dan meer gedempt is en hij beter rond mijn hoofd sluit.
Henk, je bent mij net voor. Ik ben ook van mening dat dit soort helmen zijn ontworpen voor het prettiger op- en afzetten. Ik rij ook altijd met gesloten kingedeelte. Sterker, ik vind het niet eens prettig om met open kingedeelte te rijden. Ik heb dan constant het gevoel dat de (rij)wind er aan trekt en ik mijn nekspieren extra aan het belasten ben. En dat vind ik een onprettig gevoel.
Ik rij ook vrijwel altijd met mijn systeemhelm dicht. Heb je op de snelweg wel eens 120 ~ 130 km/uur gereden en je hand eens ver naar buiten gestoken?
Dan voel je hoeveel kracht rijwind geeft. Met een open geklapte systeemhelm lijkt mij dat je nek dan behoorlijke krachten te verduren krijgt bij veel rijwind.
Maar ook ik klap de helm soms wel eens open bij (veel) lagere snelheden, of bij een stoplicht, zeer warme dag e.d.
Desalniettemin me dunkt dat een gesloten systeemhelm een veel betere bescherming geeft, niet alleen voor je bakkes (w.o. kin) maar ook omdat dan min-of-meer 1 geheel vormt in een ronde vorm zodat krachten bij een val (veel? ) beter weggeleid worden van je hoofd.
Het enige waar ik persoonlijk wel altijd mee worstel, is het gesloten houden van het vizier. Ik krijg daar een claustrofobisch gevoel van.
Maar ik rij altijd met een bril op, de ogen zijn dus wel beschermd tot een zekere hoogte.
En vandaar ook de systeemhelm, gemakkelijk voor de bril en voor de communicatie.
Ik heb de Shark evoline systeemhelm
Dit is een helm waarbij het kinstuk helemaal achterover geklapt kan worden.
Bij een “normale” systeem helm doe je het kinstuk omhoog en blijft hij omhoog staan.
Zoals gezegd klapt mijn kinstuk helemaal naar achteren en ligt dan achter op de helm.
Je kunt dan dus rijden alsof je met een jethelm rijdt.
Volgens mij is dit de enige helm die ontworpen is om hel op die manier te kunnen gebruiken.
Het is zelfs nog mogelijk om met het vizier dicht te rijden terwijl het kinstuk achterovergeklapt is.
Persoonlijk vindt ik dit systeem perfect
Het nadeel van deze helm is dat hij redelijk veel geluid maakt als je met de helm dicht rijdt.
Dus altijd de otoplastieken in
Ik zie het grote verschil tussen een geopende systeemhelm en een jethelm niet. Natuurlijk begrijp ik dat een gesloten helm veiliger is, maar de bescherming van mijn hoofd lijkt me belangrijker dan die van mijn kin. En bij heet weer is het heerlijk om bij lage snelheden met open helm te rijden. Waarom is dat moeilijk te begrijpen?
Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat het als aanvaardbaar risico wordt beschouwd, en dat mag natuurlijk iedereen zelf bepalen. Voor optimale veiligheid kun je inderdaad beter thuis op de bank blijven en hopen dat het plafond niet naar beneden komt. Na alles wat er gezegd is, hou ik voorlopig m’n klep dicht
Dit is wat ook mij rijinstructeur er in 2011 over zei toen ik een keer met het kinstuk open wegreed. Voor mij reden om altijd met gesloten kinstuk te rijden.
Het ene merk is het andere niet dus test jouw helm.
Zet de helm op je hoofd, bevestig de kinband stevig en beweeg je hoofd met een korte beweging naar voren " alsof je iets te hard over een drempel rijd" . Wat zie je nu? Mocht het kinsteun blijven staan aan de bovenzijde dan heb jij misschien wel een “goedgekeurde” die in deze stand op slot kan. Zie je echter niets behalve je kinstuk…, lekker zelf dichtdoen.
Safety first, have fun
Bovenstaand geeft geen garantie om met open geklapt kinstuk te rijden…
Ik rij met een open klep als het-
-Zeer warm weer is + stilstaande/laangzaam rijdende stadts verkeer + ik heb beknouwd
-of het gewoon lekker zomers weer is en ik ben in een 50kph (of minder) stadts zone.
Niemand klaagt over jet/open helmen… dus waarom druk maken over een open systeemhelm in de juist omgeving…?